Biografie
„Můžu zahrát cokoli!“
Komik, scenárista a režisér éry němého filmu a začátků toho zvukového se narodil jako Charles Joseph Parrott. V roce 1898 přišel na svět jeho bratr James a jejich otec, údajně těžký alkoholik, umřel už v roce 1903. Aby podpořil rodinu, bral Charles různé práce a mj. i bavil po ulicích publikum. Už jako náctiletý vystupoval v estrádách, burleskách a hudebních komediích a kolem roku 1910 se vydává se skupinou na turné po Spojených státech. Do Hollywoodu přijel v roce 1912, filmovou kariéru zahájil u společnosti Christie Film Company, brzy se ale přesunul do Keystone Studios, kde se objevoval v malých rolích krátkometrážních komedií Macka Sennetta. Do širšího povědomí se dostal s uvedením grotesky Zápasníci (1914) s Charlie Chaplinem, Roscoe "Fatty" Arbucklem, Edgarem Kennedym a slavnými „keystoneskými strážníky“ (The Keystone Cops). Následovala série Chaplinových filmů a na konci roku celovečerní, hvězdami nabitá komedie Chaplin honí dolary (1914).
V roce 1915 už dostával hlavní role a také režíroval, zatím jako Charles Parrott. Reference měl dobré a jako režisér tak získal stálé místo. Jeho vzhled a projev mu bránily v hereckém úspěchu u studia, které upřednostňovalo silně nalíčené, bláznivé komiky. V roce 1917 se připojil ke studiu Fox, kde režíroval dvoucívkové komedie a později natáčel u Paramountu a dalších společností. V té době mj. režíroval komedie s Chaplinovým imitátorem Billy Westem a mladým Oliverem Hardym. V roce 1920 byl Charley Chase jako režisér přijat do studií Hala Roache. Mezi jeho významné práce z té doby patří první filmy ze série o dětské partě „Our Gang“, stejně jako několik filmů s Lloydem Hamiltonem, jenž údajně velice ovlinil jeho pozdější tvorbu. Koncem roku 1921 se stal vedoucím režisérem studií a měl pod palcem produkci všech grotesek kromě filmů s Haroldem Lloydem.
Po Lloydově odchodu v roce 1923 potřeboval Hal Roach adekvátní náhradu, a tak se Chase vrátil zpátky před kameru do vlastní série grotesek, což byly spíše rafinované situační komedie a frašky, ve kterých představoval dobromyslné mladé muže s elegantním knírkem v pěkném obleku, kteří se neustále ocitají v trapných situacích; to ho odlišovalo od jeho současníků, kteří zhusta užívali až klaunského líčení a nápadných kostýmů. Ve svých raných jednocívkových groteskách u Roache vystupoval jako smůlou pronásledovaný chlapík „Jimmie Jump“ a první série filmů byly natolik úspěšné, že začal točit dvoucívkové komedie, které se staly, až na několik pozdějších třícívkových „featurettes“, jeho standardem. V letech 1924–1929 jich natočil kolem stovky. V režisérském křesle tehdy většinou seděl Leo McCarey a Charley spolupracoval i se svým bratrem, se kterým si byli velmi blízcí.
Některé jeho grotesky z 20. let se dnes řadí k tomu nejlepšímu, co němý film světu přinesl: His Wooden Wedding (1925), Innocent Husbands (1925), Mighty Like a Moose (1926), Šílenství (1926), Fluttering Hearts (1927), Limousine Love (1928). Chase se u řady z nich anonymně podílel také na režii, scénářích a střihu. Do světa zvukového filmu vplul v roce 1929 lehce – debutoval v romantické hodinové komedii Modern Love (1929) studia Universal – a stal se jedním z nejpopulárnějších filmových komiků té doby. I nadále byl velmi plodný a zvuk mu navíc umožnil předvést i pěvecký talent; měl pěkný hlas a ve filmech zpíval často, a to i vlastní vtipné písně. Jednou z jeho nejslavnějších zvukových komedií je The Pip from Pittsburg (1931) s Thelmou Todd. Snímky Charleyho Chase, Laurela a Hardyho a party „Our Gang“ patřili v té době k vrcholu produkce Roachových studií.
Nadále režíroval, měl cameo v „celovečerní“ komedii Laurela a Hardyho o jedné fingované plavbě Jedeme na Honolulu (1933); Laurel a Hardy se zase mihli jako stopaři v krátkometrážní Chaseově komedii o nepodařeném výletě On the Wrong Trek (1936). Měl to být jeho poslední krátký film, Hal Roach se už totiž v roce 1936 soustředil na produkci ambiciózních celovečerních snímků. Charley Chase se ještě objevil v charakterní roli v romantické komedii s Patsy Kelly s názvem Kelly the Second (1936) a v Neighborhood House (1936), což měl být původně hodinový snímek, který byl i přes kladné reakce při předpremiérách kvůli řadě produkčních problémů nakonec sestříhán na polovinu a kompletní materiál je dnes již zřejmě ztracen, poté byl z Roachových studií propuštěn.
V roce 1937 začal pracovat u studia Columbia Pictures, kde následně strávil zbytek svojí kariéry. Vystupoval ve vlastních dvoucívkových komediích a taky produkoval a režíroval, např. Violent Is the Word for Curly (1938) s The Three Stooges nebo krátkometrážní komedie s Andy Clydem. Chaseovy komedie u Columbie byly akčnější než jeho dřívější, spíše umírněné práce a mnoho bylo natolik kvalitních, že se ve 40. letech dočkaly vlastních předělávek: The Heckler (1940) o výtržníkovi na sportovních zápasech se dočkal remaku se Shempem Howardem pod názvem Mr. Noisy (1946) a jeho The Nightshirt Bandit (1938) o profesorovi kriminologie pátrajícím po „náměsíčném banditovi“ byl později natočen s Andy Clydem pod názvem Go Chase Yourself (1948), resp. Pardon My Nightshirt (1956).
V roce 1914 se Charley Chase oženil s o sedm let starší Bebe Eltinge a měli dvě dcery, Pauline (Polly) a June. Své ženě nebyl vždy věrný a docházelo k hádkám a dočasným rozchodům. Většinu své kariéry trpěl depresemi a náklonností k alkoholu, a to vše si začalo vybírat daň na jeho zdraví. Mladší bratr, komediální autor a režisér James Parrott, měl problémy vyplývající ze závislosti na „lécích“, kterými byly ve skutečnosti amfetaminy a zemřel roku 1939. Charleyho to zlomilo, cítil se za bratrovu smrt odpovědný (odmítal jeho závislost finančně podporovat), ještě usilovněji se vrhl do práce a – navzdory varování lékařů – bohužel i na pití. Rok po svém bratrovi umírá Charley Chase ve svém domě ve 46 letech na infarkt. Pohřben je na hřbitově Forest Lawn Memorial Park Cemetery vedle své ženy (zemřela 1948) v kalifornském Glendale. Za zásluhy o filmový průmysl má dnes svoji hvězdu na Hollywoodském chodníku slávy.
V 90. letech, díky větší dostupnosti, došlo k oživení zájmu o jeho komedie. V roce 1996 byly vytvořeny webové stránky „The World of Charley Chase“ (www.charley-chase.com), které rozebírají široce jeho život a dílo a v roce 1998 vyšla jeho biografie pod názvem „Smile When the Raindrops Fall“ (Brian Anthony & Andy Edmonds), nazvaná podle jedné z písní jeho filmů. V roce 2007 byla komedie Mighty Like a Moose (1926) zařazena do Národního filmového registru, který je součástí knihovny amerického Kongresu, což jen upevnilo jeho status průkopníka rané filmové komedie. Ačkoli Charley Chase není zdaleka tak slavný a známý jako komici „Velké trojky“ – Charles Chaplin, Buster Keaton a Harold Lloyd – fanouškům (nejen) němého filmu jeho komedie plné vtipu a invence nezestárnou nikdy.
„Nikdy jsem ho neviděl pít ve studiu a nikdy jsem ho neviděl střízlivého venku.“ (Hal Roach o Charleym Chaseovi)
Herec
Filmy | |
---|---|
1965 |
Laurel a Hardy - a.z. |
1936 |
Kelly the Second |
Neighborhood House |
|
1933 |
Jedeme na Honolulu |
1931 |
Alma de la fiesta, El |
Monerías |
|
1930 |
Chercheuses d'or |
Garde la bombe |
|
Locuras de amor |
|
Príncipe del dólar, El |
|
1929 |
Modern Love |
1926 |
Hard Boiled |
1925 |
Is Marriage Goofy |
1924 |
The King of the Wild Horses |
1923 |
Her Dangerous Path |
Long Live the King |
|
1914 |
Chaplin honí dolary |
Dokumentární | |
---|---|
2014 |
Hollywoodská továrna na smích (TV film) - a.z. |
2005 |
The Forgotten Films of Roscoe Fatty Arbuckle - a.z. |
1992 |
A Tribute to the Boys: Laurel & Hardy (TV film) - a.z. |
1962 |
Nickelodeon Days - a.z. |
1961 |
Dny vzrušení a smíchu - a.z. |
1957 |
Zlatý věk grotesky - a.z. |
1952 |
Screen Snapshots: Memories of Famous Hollywood Comedians - a.z. |
1926 |
Screen Snapshots, Series 6, No. 14 |
Režisér
Filmy | |
---|---|
1938 |
A Nag in the Bag |
1936 |
Neighborhood House |
Scenárista
Krátkometrážní | |
---|---|
1922 |
Touch All the Bases |