Biografie
Antonín Máša se narodil 22. července 1935 ve Višňové u Příbrami. Za svůj život si získal titul spisovatele, scenáristy, dramatika, režiséra, publicisty i filmového manažera.
V Příbrami vystudoval gymnasium a poté se vydal na studium žurnalistiky do Prahy, které ovšem nedokončil. I přesto se začal plně věnovat práci profesionálního novináře. Později se přihlásil na FAMU obor dramaturgie a scenáristika, toto studium úspěšně zakončil v roce 1963. Dva roky po studiích, se dočkala realizace jeho scenáristická prvotina. Vznikla pod debutující taktovkou Evalda Schorma. Film se jmenoval KAŽDÝ DEN ODVAHU. Vlastní režijní debut měl Antonín Máša o rok později a to s filmem BLOUDĚNÍ, kde rozebírá mezigenerační neshody rodičů a jejich dětí. 50. vs. 60 léta.
Tímto svým prvním snímkem se naplno připojuje k tzv. nové vlně 60.let československé kinematografie. Tuto uvolněnou a dozajista i lehce experimentální atmosféru, výborně ztvárnil i ve svém dalším snímku HOTEL PRO CIZINCE z roku 1966, kde si v čele s Petrem Čepkem, zahráli převážně herci tehdejšího pražského Činoherního klubu. Jeho, nepochybně, filmový vrchol, přichází v roce 1968, kde podle autobiografické knihy spisovatelky Mileny Honzíkové, natočil naprosto upřimný a dobově plně vypovídající film OHLÉDNUTÍ, ve kterém opět zazářil P. Čepek společně vynikající Jiřinou Třebickou. Snímek nekompromisně kritizuje nástup a vývoj komunistické éry. Možná i právě proto, ale hlavně v důsledku normalizace, byl v roce 1971 vyhozen z filmového studia Barrandov a další jeho filmy byly pod velmi přísným dohledem a dá se říci, že tím utrpěly i po umělecké stránce. V této době také psal scénáře pod jinými jmény, jako spousta jiných autorů. Od roku 1977 se také věnoval práci v divadle Laterna magika.
V roce 1972 natočil film RODEO z prostředí motokrosových jezdců, kde hráli i profesionální jezdci. V roce 1977 se pustil do zpracování tématu odstupu nacistických vojsk, ve válečném filmu PROČ NEVĚŘIT NA ZÁZRAKY. Cenzura ovšem byla natolik silná, že umělecká a dramatická stránka filmu byla opět zcela zastíněna agitační nutností. Další snímky už se sice stranické cenzuře vyhnuly, ovšem s velkými úspěchy se bohužel nesetkaly. Jednalo se o snímky SKŘIVÁNČÍ TICHO z roku 1989 (premiéra 1990) a o aktuální divadelní přepis hry Evalda Schroma BYLY JSME TO MY? z roku 1990.
V tento porevoluční rok se také A. Máša vrací do filmového studia Barrandov, kde působil jako vedoucí tvůrčí skupiny. Nová doba ovšem nepřinesla žádné nové filmové počiny a proto se Antonín Máša přestal věnovat jakékoli umělecké činnosti. Zemřel v pouhých 66 letech 4.10.2001 v Příbrami.
Související novinky
19. Kino na hranici = kino pro mě
Jarní filmový maratón nad hraniční řekou Olší se blíží. Devatenáctá těšínská mezinárodní filmová přehlídka Kino na hranici, která se každoročně koná na přelomu dubna a května v Českém Těšíně a… (více)
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1994 |
Spoveď (TV film) |
1993 |
Zurvalec (TV film) |
1989 |
Vítězná prohra (TV film) |
1986 |
Návštěvní hodiny (TV film) |
1984 |
Co je vám, doktore? |
1982 |
Vánoční stromek (TV film) |
1980 |
Prázdniny pro psa |
1974 |
Bertillón 166 (TV film) |
1968 |
Ohlédnutí |
1966 |
Hotel pro cizince |
1965 |
Bloudění |
1964 |
Každý den odvahu |
Místo v houfu |
Seriály | |
---|---|
1982 |
Trinásť stránok z pamätníčka |
Divadelní záznam | |
---|---|
1980 |
Rváč |
Krátkometrážní | |
---|---|
1961 |
Turista (studentský film) |
Režisér
Filmy | |
---|---|
1990 |
Byli jsme to my? |
Zápas o člověka Nelibu (TV film) |
|
1989 |
Skřivánčí ticho |
1977 |
Proč nevěřit na zázraky |
1973 |
Rodeo |
1968 |
Ohlédnutí |
1966 |
Hotel pro cizince |
1965 |
Bloudění |
Herec
Dokumentární | |
---|---|
2009 |
Zlatá šedesátá (seriál) - a.z. |
2000 |
Sametová kocovina |
Související novinky
19. Kino na hranici = kino pro mě
Jarní filmový maratón nad hraniční řekou Olší se blíží. Devatenáctá těšínská mezinárodní filmová přehlídka Kino na hranici, která se každoročně koná na přelomu dubna a května v Českém Těšíně a… (více)