foto

Beata Hlavenková

  • nar. 2.2.1978 (42 let)

Biografie

Beata Hlavenková je zpívající pianistka, skladatelka, aranžérka a producentka v jedné osobě. 

Vystudovala skladbu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, navázala třemi roky na Konzervatoři Jaroslava Ježka, studia dokončila v roce 2004 na University of Massachusetts v oboru kompozice, jazzová kompozice a aranžování. Na české hudební scéně je známá jako dlouholetá spoluhráčka Lenky Dusilové (viz projekty Baromantika a Eternal Seekers) i spoluautorka množství jejích písní, ale rovněž  z vlastních úspěšných projektů a nahrávek a ze spolupráce s řadou umělců, jako jsou Iva Bittová, Justin Lavash, Dorota Barová nebo Jaromír Honzák.

Své první autorské album „Joy for Joel“ natočila v USA v roce 2009, následovaly desky „Theodoros“ (Cena Anděl v kategorii jazz a blues), „Scintilla“ a „Bethlehem“, které předkládá bohatou kolekci lidových vánočních koled české, anglické, francouzské i polské provenience, upravených, nebo spíše re-komponovaných do nové, moderní podoby a doplněných o čtyři vlastní skladby. „Koledy mě provázely od dětství. Mám s nimi spojenou radost, pokoj, rodinu – momenty, které chci zažívat znovu a předávat je dál. Koledy jsem si přetvořila tak, jak mi to hudebně vyhovuje a jak je mi to blízké. Ráda odívám melodie do jiných harmonických hávů a souvislostí. Baví mě, když je vše lehce skryté a záhadné. Když i ty koledy, přes radost poselství, jsou tak trochu melancholické a ne až tak rozjuchané. Mé pojímání veselosti v sobě vždy nese kus jakési lehké tíhy,“ říká Hlavenková o tom svém zajímavém projektu, které si vysloužilo nominaci na žánrovou cenu Anděl v kategorii Jazz.  

K velice úspěšným CD patří též dvojalbum pro děti „Pišlické příběhy“, které vzniklo ve spolupráci s autorem Filipem Rychlebským a Ivanem Trojanem, jež příběhy dřevěných panáčků Pišliků načetl. „Hloupé, primitivní hudby pro děti je strašně moc. Děti vnímají hudbu bez předsudků a jsou schopny vstřebávat toho mnohem víc. Nechtěla jsem se tedy schválně vymezovat tím, že by to mělo někoho oslovit na první dobrou,“ říká k tomuto projektu Hlavenková. 

Stálou součástí hudební dráhy Hlavenkové je  i její pedagogická činnost. Působí na New York University v Praze, dříve též na Konzervatoři Jaroslava Ježka a na JAMU v Brně, kde spolu s Patrikem Hlavenkou založili vůbec první vysokoškolská studia jazzové hudby v ČR. Hudební vzdělávání by se podle ní mělo „zabývat opravdovým muzikantstvím a klást větší důraz na rozvíjení toho, co danému muzikantovi jde nejlépe, co mu vyhovuje a z čeho má největší radost a uspokojení, což samozřejmě neznamená méně práce, píle a cílevědomosti.

Filmovému divákovi se Hlavenková představila až v roce 2018 hudbou k televiznímu filmu Davida Ondříčka Dukla 61.Zjistila jsem, že mám nastřádáno pár motivů a skladeb z nahrávání s výjimečným trumpetistou Oskarem Törökem, jakési improvizované ambientní kompozice nebo plochy a krajiny. Mé další album by tak mohlo být jiné a vnímám potřebu se touhle cestou vydat,“ naznačuje další směřování své tvorby Hlavenková a nám nezbývá než se na onu „jinakost“ těšit.

Honza "HonzaBez" Bezděkovský

Skladatelská filmografie

Filmy

2021 Zátopek
2018 Dukla 61 (TV film)
2016 Companion
Infancy

Herecká filmografie

Koncert

2020 Beata Hlavenková Sně (koncert)