Biografie
Všestranný umělec Jaque Catelain se již ve dvacátých letech stal hvězdou francouzské němé éry, před kamerou se objevoval až do padesátých let, záběr jeho aktivit byl ale mnohem širší a dnes patří k důležitým osobnostem dějin francouzské kinematografie. Narodil se jako Jacques-Guérin Castelain, jeho umělecký pseudonym měl několik různých verzí, nejčastěji se ale uvádí jako Jaque Catelain. Shodou okolností se narodil na starobylém zámku Saint-Germain-en-Laye, což dodnes zdůrazňují jeho biografie, jeho otec Émile Jean Castelain byl spisovatelem a později starostou v Saint-Germain, matka se amatérsky věnovala malování.
Rodičovské geny probudily v Catelainovi nadání k různým uměleckým oborům, již jako dítě se věnoval psaní, ve společnosti rodiny poznával také zajímavé osobnosti z kulturního prostředí, ovlivnilo jej především setkání s později slavným režisérem Marcelem L'Herbierem. Catelain původně studoval výtvarné umění, později přešel ke studiu herectví na konzervatoři. Za první světové války krátce sloužil v armádě, zhruba od roku 1917 ale navázal intenzívní spolupráci s L′Herbierem, kromě toho působil jako novinář. První prokazatelný vstup Jaque Catelaina před kamerou je spojen s filmem ROSE-FRANCE (1919), jako herec se pak podílel na významném uměleckém počinu ELDORADO (1921).
Kromě herectví se Catelain uplatnil jako klavírista a doprovázel promítání filmů, zajímavým způsobem se zapsal do historie francouzské němé éry také jako samostatný režisér a jeho film LE GALERIE DES MONSTRES (1924) byl oceněn v Japonsku. Jako herec byl zván i do jiných zemí a například v Rakousku natočil spolu se svou krajankou Huguette Duflos film RŮŽOVÝ KAVALÍR (Der Rosenkavalier, 1925). Díky své vizáži byl Catelain obsazován do postav prvních milovníků a mladých elegánů, jeho herecký projev tehdy kritici ale shledávali jako příliš toporný. Až s odstupem času se ukázalo, že Catelain se již v této době ukázal jako progresívní umělec, který směřoval k později vyhledávanému civilnímu herectví osvobozeného od divadelních manýr.
Ve třicátých letech rezignoval Catelain na pozici filmové hvězdy a začal se věnovat více divadlu, nadále ale dostával role především ve filmech Marcela L΄Herbiera. Hrál tak například v jednom z prvních zvukových filmů DÍTĚ Z LÁSKY (L′enfant de l΄amour, 1930), později se objevil také ve filmu ŠTĚSTÍ (Le bonheur, 1934), v dalších letech dostal příležitosti převážně v rolích skutečných historických postav (MARSEILLAISA – La Marseillaise, 1937; ADRIENNE LECOUVREUR, 1938). Kromě toho pokračoval ve své profesi novináře a ve 30. letech podnikl cestu do USA, aby pořídil rozhovory s největšími světovými hvězdami.
V roce 1940 odjel Catelain na divadelní turné po jižní Americe a vzhledem k počátku druhé světové války se do Francie vrátil až po šesti letech. Mezitím v Argentině těžce onemocněl, po rekonvalescenci působil v Kanadě a natočil i několik filmů v Hollywoodu. Po návratu do Evropy hrál již jen několik menších rolí, spolupracoval například s Jeanem Renoirem, v roli Claudia ve filmu POSLEDNÍ DNY POMPEJÍ (Gli ultimi giorni di Pompei, 1950) točil také naposledy s Marcelem L′Herbierem. V této době také o L΄Herbierovi napsal dodnes informačně hodnotnou monografii (Jaque Catelain présente Marcel L′Herbier, 1950).
Jaque Catelain zemřel následkem plicního onemocnění v Paříži 5. března 1965 ve věku 68 let. Jeho manželkou byla Suzanne Vial, s níž se znal již od dětství; Suzanne později pracovala u filmu jako střihačka.
Herec
Filmy | |
---|---|
1959 |
Závěť doktora Cordeliera |
1957 |
L'honorable Mr. Pepys (TV film) |
1956 |
Elena a muži |
Eugénie Grandet (TV film) |
|
1955 |
Francouzský kankán |
1954 |
Le Jeu de l'amour et du hasard (TV film) |
1951 |
Les Mousquetaires du roi |
1950 |
Amour et compagnie |
Gli ultimi giorni di Pompei |
|
1948 |
La Révoltée |
1946 |
The Razor's Edge |
1945 |
This Love of Ours |
1940 |
Komedie štěstí |
1939 |
Entente cordiale |
1938 |
Adrienne Lecouvreur |
Le Voleur de femmes |
|
Marseillaisa |
|
1937 |
L'Escadrille de la chance |
1936 |
La Garçonne |
1935 |
Zkáza pevnosti Ksur |
1934 |
Le Bonheur |
1932 |
Monsieur de Pourceaugnac |
1931 |
Le Rêve |
1930 |
In einer kleinen Konditorei |
Knížata ve vyhnanství |
|
L'Enfant de l'amour |
|
1928 |
Le Diable au coeur |
1927 |
Le Vertige |
Paname... n'est pas Paris |
|
1926 |
Stín Matyáše Pascala |
1925 |
Růžový kavalír |
1924 |
La Galerie des monstres |
Nelidská |
|
1923 |
Koenigsmark |
1922 |
Don Juan et Faust |
1921 |
Eldorado |
Prométhée... banquier |
|
1920 |
Le Carnaval des vérités |
Uprchlík |
|
1919 |
Le Bercail |
1918 |
Rose-France |
Krátkometrážní | |
---|---|
1939 |
La Mode rêvée |
Režisér
Filmy | |
---|---|
1924 |
La Galerie des monstres |