foto

Lea Padovani

  • nar. 28.7.1920
    Montalto di Castro, Latium, Itálie
  • zem. 23.6.1991 (70 let)
    Řím, Itálie
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Významná italská divadelní herečka Lea Padovani se narodila ve starobylém městečku Montalto di Castro nedaleko Říma, původ její rodiny byl ale na Korsice. Herectví studovala na Národní akademii v Římě a ještě před koncem války se začala uplatňovat na divadelních jevištích. Vystřídala postupně několik divadelních společností, vynikla především v letech 1946-1947, kdy v režii Luchina Viscontiho excelovala v Cocteauově hře Hrozní rodiče.

Mezitím absolvovala i debut na stříbrném plátně a poprvé se objevila po boku svého tehdejšího divadelního kolegy Erminia Macaria v komedii NEVINNÝ KAZIMÍR (L′innocente Casimiro, 1945). O rok později hrála v jednom ze zásadních děl italského poválečného neorealismu SLUNCE ZASE VYCHÁZÍ (Il sole sorge ancora, 1946) v režii Aldo Vergana. Dvakrát pak točila s Giorgiem Bianchim, její nevšední půvab i mimořádné herecké nadání neunikly ani zahraničním filmařům a v režii Edwarda Dmytryka hrála v jeho důležitém filmu DEJ NÁM TENTO DEN (Give Us This Day, 1949). V roce 1948 obdržela od Orsona Wellese nabídku na roli Desdemony v jeho OTHELLOVI (1952). Kvůli sporům s producentem se ale přípravy na filmu protáhly na několik let a Lea Padovani musela nakonec tuto roli vzdát, protože měla jiné závazky.

I když Lea Padovani žila především divadlem, v padesátých letech ji čekala i hvězdná filmová kariéra v celoevropském měřítku. Zatímco v britské produkci napřed hrála ve filmech, až pak zazářila v Londýně na divadelním jevišti, její francouzské angažmá probíhalo obráceně – napřed úspěšné divadelní turné v Paříži, až pak přišly nabídky od významného režiséra André Cayatta (ČERNÝ SPIS – Le dossier noir, 1955; OKO ZA OKO – Oeil pour oeil, 1957). Znovu samozřejmě točila i v Itálii, kromě velkých rolí v dramatickém žánru se objevovala i v komediích (TOTÒ A ŽENY – Totò e le donne, 1954), hrála také v poslední ze tří slavných veseloher CHLÉB, LÁSKA A… (Pane, amore e…, 1955).

Mezi největší herecké úspěchy Ley Padovani patřilo triumfální divadelní turné v Británii v letech 1952-1953, později se do Londýna ještě několikrát vrátila, zajímavé výkony podala v představeních Jindřich IV., Kočka na rozpálené plechové střeše nebo Tetovaná růže. V padesátých letech navázala spolupráci také s televizí, kde účinkovala v adaptacích divadelních her, později hrála i v seriálech. Co se týče dalších filmových rolí, připomeňme alespoň její Kateřinu Medicejskou, díky níž ji i naši diváci dodnes znají z filmu KNĚŽNA DE CLÈVES (La princesse de Cleves, 1960), ve Francii pak znovu hrála v adaptaci Zolova románu GERMINAL (1963). Opět ji ke spolupráci přizval Edward Dmytryk (VÁHAVÝ SVĚTEC – The Reluctant Saint, 1962), mezinárodní obsazení pak doplnila v koprodukčním filmu francouzského režiséra Christiana Marquanda CANDY (1968).

Počátkem sedmdesátých let shledala Lea Padovani další nabídky ve filmu i divadle jako málo zajímavé a postupně se začala stahovat do soukromí. Věnovala se hlavně cestování, až později přikývla na účast v několika televizních seriálech, svou profesní dráhu uzavřela menší rolí hraběnky v dobrodružném filmu KRÁLOVA CIZOLOŽNICE (La putain du roi, 1990).

Lea Padovani zemřela v Římě 23. června 1991 ve věku 70 let.

Pavel "argenson" Vlach

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace