Je synem na Slovensku působícího operetního skladatele a aranžéra Zdeňka Cóna. Na konzervatoři v Brně vystudoval Karel Cón v letech 1966–72 housle (u Jana Vacka) a kompozici (u Bohuslava Řehoře). Ve studiu skladby dále pokračoval na JAMU u Miloslava Ištvana (1972–77). Byl zaměstnán jako hudební redaktor a režisér rozhlasového studia v Hradci Králové. V letech 1996–2002 působil jako pedagog na brněnské konzervatoři v Brně, kde vyučoval skladbě a hudební teorii. Od 30. 1. 2004 je dirigentem Městského divadla Brno, kde pro sezónu 2005/06 nastudoval a řídil např. muzikál My Fair Lady (ze Zelňáku) a muzikál Miloše ŠtědroněNana.
Hlavní osou jeho skladatelské činnosti je scénická a hudebně dramatická tvorba, jejímž charakteristickým rysem je kombinace hudby imitující historické slohy s hudbou nonartificiální a někdy i jazzovou. Významnou spolupráci rozvinul Karel Cón zejména s loutkohereckým souborem Naivního divadla v Liberci. Jeho loutkový muzikál Čert, Káča a beránkové získal v roce 1980 hlavní cenu festivalu Skupova Plzeň. Stejnou cenou byla odměněna také jeho hudební komedie Turandot ukrutnice (1982) nebo Krkonošská pohádka o Kubovi a Káče (1984, zvláštní cena za hudbu). Hudební komedie O věrném milování Aucassina a Nicoletty uspěla v hodnocení odborné kritiky na přehlídce Divadelní mládí v Českých Budějovicích (1982). Z Cónova pera vzešly muzikály Kdo je pánem nad cikánem (1975, v premiéře provedlo Činoherní studio JAMU v Brně), Báječné místo k narození (1985) a Pytel plný peněz (1986). Oba posledně jmenované byly provedeny v Divadle Vítězného února (dnes Klicperovo divadlo) v Hradci Králové. Karel Cón je rovněž plodným autorem komorních, vokálních i orchestrálních kompozic.