Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Animovaný
  • Dokumentární

Oblíbené filmy (10)

Forrest Gump

Forrest Gump (1994)

Již dlouho se drží na pozici mého nejoblíbenějšího filmu - zcela zaslouženě. Neznám nic lepšího...pokud zde hodnotím 100%, druhý nejlepší film v mém žebříčku by ode mě dostal maximálně 80%. Prostě filmy jsou (od nejhorších) debilní, špatné, průměrné, dobré, vynikající, geniální a Forrest Gump. Zkrátka ten úplně nejvíc nejlepší film!

Umučení Krista

Umučení Krista (2004)

Možná emocemi nejnadupanější film co jsem viděl. Geniální od začátku do konce. Nejsem "Věřící", nemám rád instituci - Církev, ale tenhle film o posledních hodinách člověka, jenž vyvolal vznik té instituce "nesmyslnosti a mnohdy i zla" mě dostal na kolena. Bilbli jsem nečetl, ale příběh víceméně znám a proto oceňuji výpovědní hodnotu událostí popsaných ve filmu. Navíc je zde divákovi předkládáno Kristovo utrpení nevybíravým způsobem kde si člověk uvědomí co je to trnová koruna, jak vypadá takové bičování, nebo konečně ukřižování. Církev nám toto předkládá bez krve, takže se nad tím ani příliš nezamyslíte, neuvědomíte si o co jde. Do shlédnutí tohoto filmu jsem věděl že ježíšovi nasadili trnovou korunu, aniž bych přemýšlel nad tím, co to je nebo jakou to může způsobit bolest. Další ohromná věc je postava "dábla", nikoli čerta s rohama a kopytem, ale svůdce, jenž chce Ježíše přilákat k uvědomnění a způsobit mu tak úplné vnímání bolesti. Nejlépe je to vidět při bičování, kdy ježíš je "mimo tělo", řekněme v tranzu a nevnímá tak plně bolest. Přijde ďábel a přivede ho do plného vnímání - ježíš začne opět trpět nepředstavitelnou bolestí. Konečně tu máme slavnou větičku "DOKONÁNO JEST", jenž jsem si spojoval s ježíšovou smrtí. Myslel jsem že tím chtěl říci že končí a umírá. Po shlédnutí filmu přijímám pravděpodobnější význam. Dokonáno jest vlastně znamená že Ježíš splnil a dokončil své poslání - úspěšně. Samozřejmě v tomhle excelentním filmu se dá najít i sposta dalších deatilů, ať už duchovních, významových, nebo filmařských. Z těch bych vyzvedl nádherný záběr kapky vody letící z mraku na zem. Závěrem bych se pozastavil nad chováním církevních kritiků, kteří film nepochopili, protože leckdy odporuje jejich zkostnatělému přesvědčení, které kážou aniž mu rozumí. Toto je pro mě vrchol nejen filmografie Mela Gibsona... PS: Zcela chápu nízké hodnocení od některých lidí kteří u filmu nepřemýšlí, jen ho shlédnou a možná se baví, možná ne. Pro takové je to nudný film o chlapovi kterýho se banda jinejch chlapů rozhodla zabít a jen to zbytečně protahujou. Pro takové je tenhle film příliš náročný a hluboký. Hlavně v něm nejde o zábavu což ve filmu většina lidí hledá.

Blade Runner

Blade Runner (1982)

"Sní androidi o elektrických ovečkách?" Jak bude svět vypadat po atomové totální válce, až se lidstvo odstěhuje na kolonizované planety - slibovaný ráj? Až kyborg nebo android bude běžnějším artiklem než živé zvíře nebo automatická pračka, až domácí mazlíček bude android, až pracovní síla bude android, až kurtyzána bude android, jaká bude role člověka? A jaký bude vztah člověka k androidovi a opačně? A především, bude-li dokonalý android schopen lidských citů, co ho ještě bude držet pod úrovní společnosti skutečných lidí? Diskriminace, předsudky, otázka přežití, Harrison Ford a nebo vše bude tak trochu jinak?!? Budoucnost ví, budoucnost ukáže. GENIÁLNÍ a možná víc než to...

Vetřelec

Vetřelec (1979)

Famózní převratné dílo famózního režiséra Ridleyho Scotta. Tohle je KULT. Vetřelec vás drtí atmosférou napětí míšeného se strachem, zájmem o to, co je ta potvora vlastně zač jestli už je konečně mrtvá. Napětí graduje když se Sigourney obléká do skafandru v záchrané lodi - to by se dalo krájet. Technické prostředky na lodi Nostromo jsou dnes už spíše k smíchu, když kapitán lodi komunikuje s matkou pomocí textového rozhraní na 12" monitoru a klávesnice ze ZX Spectrum :D, přesto tenhle film nestárne. Vzpomínám si jak mě naši jako malého kluka nenechali na Vetřelce dívat a kámoš mi ho pak velice podrobně vyprávěl po cestě domu včetně popisu tlam. Perfektní a dodnes se my vyprávění při sledování filmu vybaví velice jasně.

Vetřelci

Vetřelci (1986)

Říká se že druhý díl už nebývá takový jako první...Vetřelci jsou v onom nepřeberném množství pokračovacího braku onou pověstnou vyjímkou potvrzující pravidlo. Více akce, více napětí, možná jen méně strachu. Zpracování exteriérů planety je perfektně ponuré. Komplex budov a technického vybavení ještě dnes působí velice reálně. Do toho semtam nějaká průpovídka mariňáků, ovšem není to přehnané. Závěrečný boj na lodi pomocí robota je skvělý. Opět jako v prvním díle musím mluvit v superlativech. Vetřelci vlastně byli mou první zkušeností s touhle ságou, asi nikdy nezapomenu na týden škemrání u rodičů, spoustu ústupků a přijatých podmínek jen abych se mohl dívat na Vetřelce. Není to pro děti jsem samozřejmě tehdy nebral jako odpověď .o) Dnes musím přiznat že něco pravdy na tom asi je, ono v tom věku (nevím kolik mi mohlo být, ale počítam že maximálně deset?)jsem si film nějak moc nevychutnal, ač sémě bylo vzklíčeno a po pár letech jsem se musel vrátit a proniknout. No ještě ke Cameronovi, trošku mě mrzí jeho nenávist Mr.Finchera za třetí Vetřelecké pokračování. Hlavně proto že Fincher měl natáčení ještě mnohonásobně těžší než Cameron a přesto z toho dokázal vysekat rovnocenej film! No na druhou stranu, pokud si vůbec někdo může dovolit kritizovat, tak je to Cameron za to co všechno dokázal. Amen. PS: Rozhodně doporučuji sehnat na DVDčku SE, která je narozdíl od prvního dílu skutečně obohacena o několik zajímavých scén.

2001: Vesmírná odysea

2001: Vesmírná odysea (1968)

Famózní dílko. Ani nevím jak to popsat. Dovedete si představit, že by třeba Star Wars braly v potaz fyzikální zákony? Mám na mysli šíření (respektive nešíření) zvuku ve vakuu. To by z těch slavných vesmírných bitev se světelnými vzučícími střelami a mohutnými explozemi bitevních lodí moc nezůstalo, pokud by se odehrávali v tichosti. U 2001: Space Odyssey je ticho obrovským emoce vyvolávajícím plusem. Také jsem nezažil film, ve kterém by kosmonaut uzavřený do skafandru slyšel syčení vzduchu a vlastní dech...přitom je to silný zážitek když se vžijete do role kosmonauta, který kolem sebe (svého skafandru) má širý vesmír - nekonečno a jediný zvuk který vnímá je ten, který dokáže vydávat sám uvnitř skafandru. Vně absolutní ticho...trochu depresivní. Důvěryhodnost a realističnost je pouze zlomečkem jedinečnosti tohoto monumentálního díla. 2001: Space Odyssey nemá obdoby a Kubrick si tím u mě nejen smáznul mínus za zprzněné Osvícení. Smekám a jdu si přehrávat v hlavě některé okamžiky a přemýšlet...mám o čem. 100% POKRAČUJI: Tak jsem přečetl i Clarkovu knihu a nedat už prve pět hvězdiček, nebo kdybych mohl udělit šest, hnedka jednu přidám. A to zejména kvůli geniálnímu zfilmování nezfilmovatelného závěru díla. Ono se to podařilo, Clarke i Kubrick stvořili geniální kultovní sci-fi nad které není! Jsem unešen...jsem unešen do závratných výšin, až k Jupiteru (film), nebo až k Saturnu (kniha)...vlastně ještě mnohem dál, v záhadném dokonalém černém monolitu, není cesty zpět, jsem lapen, zcela jsem propadl kultu...a čím víc o něm přemýšlím, tím menší je šance že se kdy vymaním z úchvatných chapadel tohoto skvostu. Doporučuji film i knihu a zcela jedinečně je tentokrát jedno v jakém pořadí.

Apokalypsa

Apokalypsa (1979)

Uf, ani nevím jak začít...a vlastně ani jak pokračovat. Asi formalitama - viděl jsem pouze prodlouženou verzi. A neprodlouženou ani nějak vidět netoužím. Nic bych neškrtal, všechno tam je důležité. Dále - čekal jsem válečný film, prostě něco na co se popisek Akční/Drama/Válečný hodí, ale ačkoli se od Coppoly nic tuctového čekat nedá, vyrazil mi dech. Nejde o válečný film, jde o film o válce s filosofickou pitvou samotné podstaty války. Film je od první minuty hutným soustečkem, ale od začátku do konce stále zdrsňuje, nicméně pozor! Nezdrsňuje lacinými brutálními nebo nedejbože nechutnými záběry, ale atmosférou, která se dá nazvat jak brutální, tak psychedelická, ale třeba i deprimující. Ani jedno z těhle slov však jedinečnou atmosféru tohoto zcela jedinečného uměleckého díla nevystihuje zcela přesně, ač se všechny dohromady blíží pravdě. Nebudu popisovat všechny pocity které to ve mě vyvolalo, bylo by to na dlouho...mrazení, pochopení, zhnusení, smutek, soucit...to je jen chabá ukázka emoční síly jakou ten film disponuje. Hloubka těhle pocitů, hloubka filmu, zastiňuje i bravurní...co bravurní...přímo mistrovské technické aspekty filmu od kamery, přes hudbu, režii, výpravu k dalším článkům robustního řetězu (eh, tím chci říct že to prostě technicky nemá slabé místo takže kdybych chtěl jmenovat co je technicky zcela dobře, vyjmenuju tu asi vše co film tvoří). Film je zvláštní, zcela vyjímečný, jedinečný hluboký zážitek. Mě vzal hned od prvních vteřin, přesněji od prvních tónů skladby The End, kteroužto jsem si právě zamiloval, protože mi navěky bude znít v souznění s Apocalypse Now. Už teď tuším že pro dokonalý zážitek a dokonalé pochopení to bude chtít více shlédnutí - a to je vlastně další obrovské plus. Však si zapřemýšlejte kolik filmů na jedno použití naše spotřební civilizace stvořila. A kolik filmů je skutečně takových, že se má cenu k nim vracet. Takové filmy já nazývám uměleckým dílem a Apocalypse Now umělecké dílo je! Snad tenhle komentář není jeden velký zmatek, psal jsem jak mi myšlenky kolovaly hlavou bezprostředně po shlédnutí, tak snad moc neskáču .o) A závěrem...v komentářích u mnoha mých oblíbených filmů používám slovíčko "geniální" a v tomto případě ani jednou. To proto že pro popis kvality tohohle dílka je to příliš slabý výraz.