Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krimi
  • Akční

Recenze (37)

plakát

Rytíři spravedlnosti (2020) 

Feel-good nad katarzí : 1. Komplexů macho maskulinity a parodie Schwarzenegger & Stalone filmů 80. let (otec a voják Markus), včetně toho, jak hluboce je zakořeněná i mezi nerdy/geeky. 2. Filmů dojímajících se nad "propojeností" všeho se vším ala Kieszowlského Náhoda nebo Butterfly effect.

plakát

Země naděje (2012) 

Pěkný, hlavně v tom, jak film lavíruje mezi schematismem toho, jak je vystavěnej a nejednoznačností toho, co chce říct. Schematismus výstavby tak slouží spíš jako ilustrace všech stran diskuze s nejasným závěrem, kterej spočívá v tom, že rurální USA se musí změnit a frakování zemního plynu může nebo nemusí být cesta, protože má svoje jasný pro i proti. Nakolik je idyla americkýho venkova pořád součástí národní identity, tne tahle úvaha nad tím, jak vypadá a jakou má budoucnost, do živýho. Jenom škoda konce, kde se musí každá korporace ukázat jako zlá a ovládající všechny detaily našich životů prostřednictvím konspirací a manipulací, za který by se nemusel stydět bondovskej zlosyn nebo zednářská lóže. /.../ Taky je teda možný číst to jako příběh napravenýho cynika, ale to pak není moc zajímavý a film to neustále podvrací.

plakát

Rodinný film (2015) 

Rodinný film má skvěle našlápnuto: tlumený emoce a absence introspekce umožňujou sympatizovat a prožívat film s kteroukoli z postav, včetně psa rodiny. Problém je, že aby to bylo skutečně možný, bylo by třeba 1. dotáhnout aspoň některý komplikace příběhu a konflikty mezi postavama o krok až dva dál tak, aby k tomu byla nějaká látka, 2. přitlačit s výrazností zobrazení: absence introspekce nemusí být sterilita.

plakát

Zachraňte vojína Ryana (1998) 

Skvěle zpracovaný bojový scény zprostředkovávají realitu moderní bitvy perfektně. Kdyby dával příběh. motivace a chování postav aspoň základní smysl, stačilo by to, ale příběh se točí kolem nesmyslný mise, kterou se postavy v průběhu snaží ospravedlnit bez toho, aby se to jakkoli podařilo. Postavy jsou absolutně nijaký a většina dialogů dosahuje zcizovacího efektu. Nolanův Dunkirk v tomhle dopadá o dva řády líp: 1. zprostředkovává skvěle realitu atmosféry války a nejen jednotlivých bitev, 2. dělá to mnohem inteligentněji, prostřednictvím absence, respektive intenzity akce obklopený prázdnem, tichem a všudypřítomnou možností rychlý smrti, 3. základní premisa, struktura a motivace filmu dávají základní smysl a neruší prožitek atmosféry.

plakát

Zvedá se vítr (2006) 

Film, kde se oba hlavní hrdinové (a vlastně většina postav) chtějí chovat principiálně, daří se jim to, ale není jasný, kterej princip je ten správnej a pravděpodobně se mezi nima ani nejde objektivně rozhodnout. Kantova noční můra.

plakát

Jeřábi táhnou (1957) 

Kontrast války a lásky funguje především díky skvělý formě : místy toporný manýry herectví a scénáře geniálně rozpohybovávají dlouhý dynamický záběry, během kterých se zvládá střídat perspektiva. Film moderní jako máloco z dnešní produkce, prekurzor francouzských, českých a dalších nových vln. Tři neuvěřitelný scény: 1. Odjezd Borise : Veronika i Boris si klestí cestu davy lidí a nemůžou se najít, Veronika běží kolem průvodu branců a nakonec vbíhá mezi tanky a kamera se naprosto odpoutává a začíná snímat z perspektivy odlítajících jeřábů. 2. Bombardování Moskvy - Veronika spěchá domů, dům jejích rodičů hoří, vybíhá troskama schodů, vbíhá do bytu a střih do první osoby : byt už neexistuje, podlaha je propadlá, obvodový zdi taky, vidíme jenom bombardovanou Moskvu a hodiny na zdi 3. Veronika se spěchá zabít : po statický scéně jako z němýho filmu (Borisův otec odsuzuje ženu jednoho z vojáků - kázání snímaný z podhledu, Veronika vztahuje na sebe - dlouhý a detailní záběry na její tvář) se Veronika rozbíhá hájem bříz, kolem plotů až k železnici, chce se vrhnout pod vlak (ostrý střih do pohledu první osoby) ale na posledni chvíli se obráti a zachrání dítě před jedoucím automobilem

plakát

Tenet (2020) 

Inception je akční film odehrávající se zároveň v několika světech běžících v různých rychlostech : kolem toho se konstruuje svět a příběh tak, aby to bylo co nejzábavnější a nějak dávalo to smysl. Tenet je akční film odehrávající se v různých směrech času : na svět a příběh, který se kolem toho konstruuje, už ale Nolan rezignuje. Vstřícně interpretuju tak, že prostě proto, že to nemá být zajímavý - jakýkoli výpovědi o světě Tenetu a celá neromantická linka s Kat jsou prostě strašný, prkenný a nedávají smysl. Hloupý je, že nesmyslnost světa se týká i zobrazení konceptu obrácení šipky času objektu : obrácení směru času se totiž často zobrazuje jako obrácení směru pohybu (opačná orientace v prostoru) což je matoucí a bránilo mi to užít si akční scény, kde se s tím hraje. Obracení směru je narativně asi nejzajímavější na principu konstrukce smyslu scén, který jsme viděli a poprvý nechápali, v jednom směru, a dekonstrukce scén ve smyslu problematizování a reinterpretaci těch, který jsme viděli a považovali za jasný ve druhým směru. Že svět Tenetu smysl nemá a obracením vysvětlování scén, neustálýma opakováníma paradoxů atd na to jasně poukazuje, se asi dá interpretovat jako deviza i jako průšvih. Zpětně mi konstantní zcizování přes pohyb na hranici smyslu a nesmyslu (konstrukce smyslu tam, kde jsme ho neviděli - dekonstrukce smyslu a ukazování jeho nesmyslnosti tam, kde byl) přijde skvělý. Při sledování filmu je to nepříjemný a spíš vyprázděný. Ale kromě toho všeho je to fakt zábava!

plakát

Bratrstvo pěti (2020) 

Spike Lee moc neumí pracovat s rytmem vyprávění : jeho filmy prostě plynou víceméně konstantní rychlostí a párkrát tam vybuchne neočekávaná událost (tady většinou mina). Tady to ale není vůbec na škodu, inovace jsou prostě jinde : v žánrovým smíšení kombinace "reuninon" filmu (parta dávných kamarádů se dává dohromady po X letech), válečným filmu o Vietnamu a edukativním filmu o boji černochů za USA. A kromě toho to míchá Apocalypse Now a Krále Leara (monology Paula přímo do kamery ; závěřečná vyvražďovačka).

plakát

Chlapci ze sousedství (1991) 

Podobná atmosféra jako Do the Right Thing od Spikea Lee : přesycený pastelový barvy a hlavně zpočátku lehce absurdní, naivní, kouzelnej svět, magickej realismus z ghetta. O to působivější jsou pak průběžný výbuchy násilí, závislostí, střetů s policií a chudoby, který jsou čím dál brutálnější a osudovější: prostej realismus ghetta.

plakát

Normální lidi (2020) (seriál) 

Normal people je aktualizace love story pro dnešní mileniály a generaci Z a je dobrá ze dvou důvodů: 1. kvůli předloze: standardní vzorec scházení a rozcházení / přibližování a oddalování hlavní dvojice dobře ukazuje skutečný problémy mezilidských vztahů dnešních mladých lidí - úzkostná starost o vlastní obraz v sociální skupině, s tím související strach z ukázání slabosti jeden před druhým a tím i otevřená komunikace vlastních pocitů a z toho plynoucí chyby v komunikaci skutečných intencí. 2. kvůli zpracování: a to především sexuálních scén a všech scén, kde hraje roli tělo. Budování duševní intimity prostřednictvím tělesný intimity je zobrazený super dvojznačně - jednak je to výraz povrchnosti, ale jednak to ukazuje minimální rovinu, na který oba musí být vzájenně upřímní a kde můžou s tělem odhalit nitro. Sexuální scény tvoří určitě desítky procent stopáže a snad nikde nejsou zpracovaný tak dobře: není to porno, není to trapný, mají spoustu poloh a daří se přes ně budovat charaktery postav a jejich postav minimálně stejně jako přes standardní dialogy.