Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dobrodružný
  • Mysteriózní

Recenze (13)

plakát

Hra na oliheň (2021) (seriál) 

Hluboká sonda do uvažování lidí v bezvýchodné finanční situaci a naopak těch nejbohatších. Boj o přežití versus lidé jsou jako koně.

plakát

Pěreval Ďatlova (2020) (seriál) 

Výborné. Zasloužených pět hvězd. K tomu konci, takže následuje spoiler. Vykopáním plošiny pro stan narušili stabilitu svahu, takže se na ně v noci sesunula sněhová deska, která uzavřela východ ze stanu. V panice a sněhové bouři rozřezali stan. K botům, které byly u zavaleného vchodu se nedostali a podle mě strach z potenciální následné skutečné laviny je donutil ihned sestoupit níže do lesa, takže si nevzali ani bundy. Podle mě si mysleli, že rozdělání ohně v lese je ochrání před větrem a zimou i bez botů a teplého oblečení, jenomže bouře byla tak silná, že oheň vůbec nechránil a dřevo ani nechtělo moc hořet. Smrt z podchlazení potom už přišla velice rychle.

plakát

Bohu žel (2018) odpad!

Tato země je naše Sašo !

plakát

Boat (2007) 

Interpretace by měla vycházet z vodítek. To znamená z nějakých konkrétních faktů, které se z toho filmu dají vyčíst. Tak jsem ho (je) hledal a myslím, že našel... "Psi štěkali". To je podle mě ono. V celém filmu nevidíme a ani neslyšíme psi. To znamená, že ten hlas vůbec nepatří nějakému dřevu nebo lodi, ale nějaké skutečné ženě, která se na daných místech, které mi diváci sledujeme, vůbec nenachazí! Teď už pouze subjektivní pohled. "Nemohla jsem vidět". Myslím si, že sledujeme myšlenky ženy, která by chtěla usnout. Má zavřené oči, ale vzhledem ke skutečnému štěkotu psů, rušivému elementu, se jí to nedaří. "Byla jsem tak unavená". "Bylo to tak světlé". Když máme zavřená víčka, ale chtěli bychom usnout ve dne, ruší nás okolní světlo. "Ale chci ti říct, že jsem o tobě snila". Představuje si, že jede s nějakým mužem lodí, což ji navozuje ten správný pocit, aby i přes štěkot psů a denní světlo mohla spát... A podařilo se jí to. "Myslím, že usnu." Lynch se obrací k nám divákům a potvrzuje "Zabralo to." :-)

plakát

Inland Empire (2006) 

Jednoznačně pochopit film dle mého mínění nelze, jelikož chybí jednoznačná vodítka. Kde je realita? Komu se to celé odehrává v hlavě? První možnost. Skoro celý film je fantazie té mladé hnědovlasé manželky, která sedí na kraji postele, brečí, dívá se na "televizi" a přitom v hlavě běží její "film". Druhá možnost. Skoro celý film je vědomá fantazie té šílené sousedky při návštěvě herečky Nikki. Třetí možnost. Herečka Nikki se tak oddala své filmové roli, že ztratila pojem o tom, co je realita a filmová fikce. Já se přikláním k první možnosti a to proto, že na začátku filmu je zobrazen její "sex s klientem", který je ale podle mě ve skutečnosti jen její nevěrou s cílem otěhotnět, protože manžel nemůže mít děti... Potom je prostřih, kdy po tom milování sedí na posteli v hotelu a vzápětí "někde" v nějaké místnosti připomínající původní pokoj, kde pláče a sleduje "televizi", ve které zrychleně běží sitcom s králíky a návštěva šílené sousedky u Nikki. Na to, že ale televize není skutečnou televizí, je ve filmu několikrát poukázáno. Jakoby tím "pokojem s televizí" Lynch naznačoval, že jsme v mysli té ženy, v jejím nevědomí, ...že je v kóma. Myslím tím stav sníženého vědomí, kdy je porucha vědomí na stupni kómatu, tzn. že člověk je ve stavu vigilního kóma (bdělé kóma), tedy má otevřené oči, zachované reflexy, ovšem nereaguje vůbec na jakékoliv podněty (štípnutí, zatřesení, oslovení). Takže od začátku sitcomu až skoro do konce filmu, kde tato hnědovlasá žena uslyší přicházet manžela se synem, sledujeme její fantazii v kóma, do kterého se dostala při tom (asi brutálním) sexu a při kterém otěhotněla. Kóma trvalo přibližně 8 let podle věku jejího dítěte. To, co prožívala v tom stavu, sledujeme necelé tři hodiny. Asi i proto je ve filmu několikrát naznačeno, že čas nehraje roli. Konec filmu zobrazuje její probrání se z kóma. Syn už je veliký a její manžel se s jeho nevlastním a jejím vlastním synem za ní vrací domů. Laura Dernová pak byla její projekcí a naší průvodkyní v té její původně uvězněné mysli. Konkrétně: Hnědovláska (lost girl) se zamilovala a vdala za muže s polskými kořeny. Mají dům č. 1358 někde v Americe a chtěla by s ním otěhotnět, což se pořád nedaří. Ve lsti mu řekne, že je těhotná a on se přizná, že nemůže mít děti, protože v polském městě, kde vyrůstal, byla chemická továrna, která vypouštěla něco do ovzduší. Její mateřský pud je tak silný, že se rozhodne otěhotnět s jiným mužem, možná s ním sdílet i budoucí život, kterého poznala v baru. Je to sympatický mariňák ze Severní Karolíny. Poslední věc, kterou si před upadnutím do vigilního kóma "mlhavě" pamatuje (proto ty "zamlžené" obličeje na začátku a řeči "To je ten pokoj?", "Nepoznávám ho."), je příchod s mariňákem do hotelového pokoje. Tohoto muže ale neodhadla správně a proto jejich následný sex je spíš jejím "znásilněním", za který by mu "nejraději vypíchla oko a rozmačkala koule". Potom upadne do kóma (neustálé prostřihy na její obličej v průběhu filmu -> je to "příběh" této ženy), kde v její "myšlenkové fantazii", kromě jiného, sledujeme i její skutečné pocity, kde si připadá (připadala) jako děvka, protože musela být nevěrná. Možná sledujeme i její porodní bolesti ("bolesti po zapíchnutí šroubováku do břicha", šroubovák v podbříšku -> penis v pochvě) atd. Na konci filmu se z tohoto bdělého kóma probere, uvidí, že je v domě svého manžela, běží ho přivítat a s ním i svého syna, kterého porodila v nevědomí. Pár postřehů: a) Prostitutka ze začátku = hnědovlasá dívka (lost girl). Je tam střih, kdy "prostitutka se zamlženou tváří" sedí polonahá na kraji postele a vzápětí vidíme, že polonahá sedí na kraji postele ta hnědovlasá dívka sledující "televizor". To podle té mé teorie znamená, že hnědovláska po sexu upadla do vigilního kóma a její mysl je abstrakčně uvězněna v "pokoji s televizí". b) Skroro celý film je iluzí hnědovlásky (lost girl) v kóma. V té "televizi" sledujeme, ta hnědovláska sleduje, zrychlené záběry sitkomu a příchod šílené sousedky za herečkou Nikki. Pokud je "pokoj s televizí" pouze abstrakčním zobrazením uvězněné mysli (vigilní kóma) té hnědovlasé ženy, potom by už v normální rychlosti zobrazené záběry sitkomu, příchod sousedky a její následný rozhovor s Nikki plus další s tím logicky související záběry, měly být výplodem této uvězněné mysli. Stejně jako sen je iluzí vycházející z reality, tak i to, co by prožívala ta hnědovláska v kóma, by mělo nějaký reálný podklad. Takže herečka Nikki může být skutečnou herečkou, kterou ta dívka někdy předtím sledovala ve skutečné televizi, ale ten příběh Nikki z natáčení by byl její iluzí. c) Upadnutí do kóma a probrání se z něho. Ten začátek na mě působí, jakoby té hnědovlásce odcházela vědomá mysl přes předvědomí (pokoj č.47 s králíky) do nevědomí a konec, jakoby se její vědomá mysl navracela zpátky z nevědomí (chodby před pokojem č.47 strážené démonem) a předvědomí (pokoj č.47). Působí to na mě tak i díky textu výborné "Polské Poémy", ve které na začátku filmu Chrysta Bell zpívá "Na druhé straně vidím světlo, dmoucí se vlny. Je to daleko odtud, daleko od tebe." a naopak na konci "Vidím světlo. Opět dýchám a vím, ...budu muset žít. Slyším své srdce bít, vidím vaše tváře. Své ruce ovládám, jak si přeji... Něco opravdu přichází, něco se děje.". V hotelovém pokoji po upadnutí do kóma je polonahá, doma po "probuzení" je už samozřejmě oblečená. To, že běží z hotelového pokoje po krásné chodbě, potom z ničehonic po škaredých schodech a najednou je doma, podle mě znázorňuje ten její návrat do vědomé mysli (abstrakce). Uvědomění si toho, že naposledy byla při vědomí v hotelovém pokoji a teď je doma. Přirovnal bych to k probuzení doma po "oknu" z alkoholu. d) Axxon N. "Axxon N" by mohlo znamenat po vyrušení jednoho "x" a jednoho "N" "Axon", což je nervové vlákno. Přerušené nervy nevedou signál. Když se hovoří o přerušeném nervu, myslí se tím právě nervové vlákno, axon. Axon je schopen, na rozdíl od těla neuronu, po přerušení dorůst a opět se napojit. Ve filmu se několikrát objevují nápisy "Axxon N". Mohlo by to odkazovat na poškození mozku (vigilní kóma) a možnost postupné obnovy mozku (dorůstání axonů) až k vědomému vnímání a pohybu. Závěr: Myslím si, že "lost girl" chtěla sdílet budoucí život a vychovávat budoucí dítě s milencem, ve kterém se spletla a kvůli kterému upadla do kóma při jejich prvním sexu, kde se nečekaně projevil jako sadista. Myslím si, že se to stalo v nějakém hotelovém pokoji a také, že sex s ním vnímala jako nevěru hlavně proto, že ještě pořád byla vdaná a byla věřící (její modlení v jednom záběru). Také si myslím, že ještě pořád svého muže měla ráda, ale ten ji prostě nemohl dát dítě, protože byl neplodný, k čemuž se ji přiznal později po svatbě. Nevíme, jak v kóma přesně probíhal její život... Asi ji někdo v tom stavu objevil v hotelu, převezli ji do nemocnice, později porodila syna a po určité době si ji manžel odvezl domů i s chlapcem, kterého vychovával. Na konci filmu se doma v ložnici z kóma probrala a běžela uvítat navracejícího se manžela. Přitom zjistila, že má syna.

plakát

Utajený (2005) 

Nemám rád, když se vykrádají náměty z jiných filmů. Záležitost s kazetami se už objevila ve skvělém Lost Highway Davida Lynche. A také mi nesedlo pomalé uspávající tempo filmu. Takže pro mě jen 60 procent. Zbývá otázka... Kdo byl tím utajeným? Kdo film neviděl, ať dále raději nečte... O tom, jak to bylo přesně s tím kohoutem a pliváním krve, věděl pouze Georges a Majid. Georges se o této záležitosti, než začaly chodit kazety, nikomu nezmínil. Majid se pravděpodobně o této záležitosti zmínil synovi. Tudíž máme tři podezřelé. Kazetu o první rozmluvě Georgese a Majida v dospělosti mohl natočit pouze Majid nebo jeho syn. Georges do jejich bytu neměl přístup, aby tam umístil kameru. Navíc kazeta ho měla poškodit u jeho zaměstnavatele a manželky, takže si ho můžeme ze seznamu vyškrnout. Rozhodující informace pro určení, kdo byl tím utajeným, je v poslední scéně filmu. Je v ní vidět, jak Majidův syn vyhledá Pierrota na venkovním školním schodišti, odvede si ho stranou a něco mu říká. Ve filmu není žádná indicie o tom, že by Majid věděl do které školy Pierrot chodí. Takže tím utajeným musí být Majidův syn, protože jako jediný ze zbylých podezřelích ví, do které školy má Pierrotovi poslat pohled s obrázkem postavy chrlící krev.

plakát

Darkened Room (2002) 

Možné vysvětlení (interpretace). Na začátku filmu se objeví mladá dívka, Asiatka, která nám sděluje: "Mám kamarádku. Moje kamarádka sedí v potemnělém pokoji. Moje kamarádka pláče. Vidíte ji? Já ji vidět nemůžu. Mluví? Ne... Nedívejte se na ni!" a potom zakryje svoji tvář. Nejzajímavější z tohoto monologu je ten závěr, ze kterého se dá vyvodit, že mluví o sobě ("Já ji vidět nemůžu. Nedívejte se na ni!" a zakryje svůj obličej). V nitru se něčím trápí ("pláče"), ale nechce o tom mluvit ("Mluví? Ne."). Potom vidíme v temné místnosti sedící blondýnku a ležící loutku panáka. Blondýnka říká: "Slyšíte mě? Pojďte sem, prosím! Někdo o ní zase něco říká. Nenechávejte mě tady! Pojďte sem! Prosím!". Pokud blondýnka představuje nitro, vědomí té mladé Asiatky, tak z jejího "monologu" se dá usoudit, že Asiatka vnitřně stojí o pomoc (Pojďte sem, prosím!), chtěla by se svěřit ("Slyšíte mě?"), ale neudělá to, protože se bojí, že by se tím dostala do řečí ("Někdo o ní zase něco říká."). Chtěla by také opustit nějaké místo (domov?), které s tím jejím trápením souvisí ("Nenechávejte mě tady!"). Otevřou se dveře a z vedlejší místnosti, kde stojí mužská postava, přichází brunetka, která následně terorizuje blondýnku: "Mám ve spodničce díru. A nevím, jak se tam objevila. Nevíš o tom něco? Ne? To mě dovede opravdu naštvat. Myslíš, že si takových věcí nevšimnu... Všimnu si každého zatraceného detailu. S tím, co se ti stalo, nic nenaděláš. A i kdyby ano...už je pozdě cokoliv dělat. Je to tvoje chyba, víš to? Ty hodinky nikdy ani nešly...a ty je jdeš koupit...jenom abys naplnila své paranoidní představy...o tom, jak se má dělat to či ono. Jsi na omylu...pokud si myslíš, že to všechno je jen zlý sen. Chápeš to?". Blondýnka představuje vědomí, takže brunetka by mohla představovat nevědomí. Nevědomí přece ví všechno ("Všimnu si každého zatraceného detailu."). Asiatka se uvnitř obviňuje ("Je to tvoje chyba, víš to?") za něco, co stěží mohla ovlivnit a nejde napravit ("S tím, co se ti stalo, nic nenaděláš. A i kdyby ano...už je pozdě cokoliv dělat."). Brunetka původně stála ve vedlejší místnosti společně s mužskou postavou. Pokud brunetka představuje nevědomí, mohlo by to znamenat, že Asiatka chce zapomenout na nějakého muže (vytěsnit vzpomínky na něho do nevědomí). Hlavním klíčem k pochopení filmu je podle mě loutka panáka ze kterého vede šňůra. Loutka představuje něco mrtvého, panák odkazuje na mužské pohlaví a šnůra inklinuje ke šňůře pupeční. Na první pohled to vypadá, že Asiatka porodila mrtvé dítě (syna)… Ale loutka je oblečená. Má boty, kalhoty, tílko a nedopnutou košili na břiše. Na základě těchto skutečností se dá vyloučit, že představuje novorozence… Šňůra tedy může představovat přetrhané vazby a oblečení může odkazovat na staršího muže (nedopne knoflíky). Neživost loutky pak může znamenat, že Asiatce je tento muž lhostejný (je pro ni "mrtvý")... Zdá se, že loutka panáka a mužská postava představují stejného muže. Brunetka se v jednu chvíli, když peskuje blondýnku za díru ve spodničce, zničehonic otočí na mužskou postavu: „To mě dovede opravdu naštvat. Myslíš, že si takových věcí nevšimnu...ale všimnu.“. Takže z „díry ve spodničce“ obviňuje společně blondýnku a tohoto "muže". Dalším klíčem k pochopení filmu je „díra ve spodničce“, která podle mě asociuje…, že Asiatka přišla o panenství. Neměla šanci to udělat v budoucnu tak, jak si původně vysnila („Ty hodinky nikdy ani nešly...a ty je jdeš koupit...jenom abys naplnila své paranoidní představy.“) a skutečně se jí to stalo („Jsi na omylu...pokud si myslíš, že to všechno je jen zlý sen.“). „Chápeš to?“. Tahle otázka asi patří hlavně divákům a já v ní vidím pomrkávání Davida Lynche. Myslím si, že za trápením mladé Asiatky stojí vynucený incest s otcem.

plakát

Mulholland Drive (2001) 

Možné vysvětlení (interpretace). Diane Selwyn žijící v kanadském městečku Deep River vyhrála tamní taneční soutěž. Její teta bydlící v L.A. zemřela a odkázala ji peníze. Diane odlétá do L.A., kde se chce stát úspěšnou hollywoodskou herečkou. Ubytuje se v nájemním bytě. Zůčastní se hereckého konkurzu na hlavní roli ve filmu "Příběh Sylvie Northové". Starší režisér Bob Broker ale hlavní roli obsazuje lepší herečkou - Camillou Rhodes. Diane se seznámí s Camillou a jejich přátelství přeroste v lesbickou lásku. Camilla se stává úspěšnou herečkou a ve filmech, kde hraje hlavní role, prosazuje do vedlejších rolí Diane. Mladý režisér Adam Kesher si vybírá pro hlavní roli svého nového filmu Camillu. Adam přistihuje svoji ženu při nevěře. Rozvádí se a od soudu odchází jako vítěz. Získal většinu majetku a dům. Při natáčení se zamiluje do Camilly. Camilla postupně ukončuje vztah s Dianne. Pozve ji do Adamova domu na párty. Muži, kteří limuzínou vezou Diane, nečekaně zastaví na Mulholland Drive. Diane se lekne. Vzápětí se vše vysvětlí. Překvapení si vymyslela Camilla, která odvádí Diane zkratkou do domu. V domě se Diane baví s Adamovou matkou a Adam oznamuje přítomným, že se žení s Camillou. Při tom si Diane všimne odcházejícího muže v covbojském klobouku. Diane se Camille, za zhrzenou lásku a za svůj herecký neúspěch ze kterého ji viní, rozhodne pomstít. V restauraci Winkies se setká s nájemným vrahem, kterému předá fotku Camilly a tetiny peníze. Vrah řekne Diane, že potom co vraždu provede, pošle klíč a ukáže ho. Diane se ptá od čeho je. Této absurditě se on směje. Diane si všimne, že servírka, která je obsluhuje se jmenuje Betty a setká se pohledem s neznámým mužem, který sice neví, že se domlouvá nájemná vražda, nicméně to nevědomě vycítí. Od té doby tohoto muže, jmenuje se Dan, pronásleduje hrůzostrašný sen. Sedí v této restauraci u stolu, kde seděla Diane s vrahem a za přítelem, který platí u pultu, stojí za zdí chlap s děsivou tváří. Aby se noční můry zbavil, pozve svého přítele do restaurace. Přítel se jmenuje Herb a po vyslechnutí tohoto snu jdou zkontrolovat, co je za zdí. Dan dostane infarkt způsobený jeho představivostí a umírá. Vrah vykonal zakázku a posílá klíč Diane. Diane se přestěhuje do vedlejšího bytu. Lituje svého činu, protože přes všechno měla Camillu ráda. Vezme si prášky a usne. Pokud budeme vycházet z "Výkladu snů" od Zikmunda Freuda a jeho definice snu, která zní asi takto: "Sen je iluzí vycházející z útržků reality s cílem plnit přání spícího.", tak by se Dianenin následný sen dal vyložit takto - Žena, která jede v limuzíně po Mulholland drive je Camilla. Má její tvář a ve snu si bude říkat Rita. Realitou je, že ve stejné situaci Diane byla. Muži chtějí Ritu (Camillu) zabít, ale nepovede se jim to. Diane by chtěla ve svém snu Camillu zachránit, vrátit své rozhodnutí zpátky. Ve snu se Diane jmenuje Betty, protože si toto jméno přečetla v restauraci Winkies. Ve snu teta odjíždí z domu do kterého se Betty (Diane) stěhuje. Diane konstatuje její smrt (odjela - zemřela) a chtěla by se nastěhovat do pěkného baráku na Mulholland Drive jako Camilla. Betty (Diane) oslní svým hereckým uměním na konkurzu. Ve skutečnosti to Diane asi zvorala nebo nemá talent, protože jinak by ji Camilla coby úspěšná herečka a její milenka nemusela shánět vedlejší role (viz. rozhovor s Adamovou matkou). Vinu za to, že se nemůže prosadit, ale dává filmovým bossům a jejich intrikám. Rita (Camilla) má v kabelce modrý klíč. Klíč představuje smrt pro Camillu. Ve snu se pouze oproti skutečnosti jeví jako větší a modrý. Diane byla v reálu zvědavá od čeho je, tudíž ve snu vzniká spojení modrý klíč - modrá skřínka. Ve snu je Adam vyhozen ze svého domu, je špinavý a vypadá to, že je na mizině. Diane by si to takhle přála za to, že ji připravil o lásku Camilly. Ve skutečnosti je Adam bohatý a z rozvodu finančně vytěžil. Covboj - muž, kterého Diane zahlédla na párty. Ve snu vystupuje jako posel varování od filmových bossů. Coco - matka Adama. Na párty byla k Diane schovívavá. Ve snu se proto objevuje jako hodná paní domácí. Silencio club - má naznačit, že Diane spí. Když se Diane ze snu probudí, uvědomí si opět realitu. Předá sousedce, se kterou si vyměnila byt, její věci a pak vzpomíná na Camillu a vidí ji v představě. Výčitky svědomí, nevratnost rozhodnutí a strach z potrestání (sousedka se zmínila, že Diane hledají detektivové) nakonec vedou k sebevraždě.

plakát

Lost Highway (1997) 

Pro pochopení tohoto filmu musíme mít základní znalosti psychoanalýzy a také určité vědomosti o nemoci zvané schizofrenie. Skutečný příběh jsme schopni sestavit až po poslední scéně filmu... Hudebníkovi Fredu Madisonovi někdo oznámí do domácího telefonu, že nějaký Dick Laurent je mrtev. Dále zjišťujeme, že Fred prožívá manželskou krizi se svoji ženou Renée a že jim někdo na schodech jejich vily zanechává podivné videokazety. Na poslední videokazetě je zachycena vražda Freda spáchaná na vlastní ženě. Fred je odsouzen k trestu smrti, ale v cele se najednou změní na mladého automechanika... Až do tohoto okamžiku byl děj poměrně srozumitelný. Proč se ale Fred změnil v automechanika Petea? Odpověď je jednoduchá. Fred ve vězení trpěl bolestmi hlavy a nespavostí. Dozorci ho zavedli k vězeňskému doktorovi a ten mu dal prášky na spaní! Vzpomínáte, jak mu je nasypal do úst, zkontroloval, zda je opravdu spolykal a potom mu oznámil "Teď budeš spát!"? Tedy představme si, že Fred je stále v cele a zdá se mu, že je Pete... Druhá část filmu je snem Freda ve vězení. Pro pochopení příběhu je rozhodující jedna z posledních scén tohoto snu. Fred v ní přijede ke svému domu a do interkomu oznámí "Dick Laurent je mrtev". Sen je iluzí vycházející z reality s cílem plnit přání spícímu. Freda v té scéně na začátku zajímalo, kdo na něho zvonil a pak mu sdělil, že "Dick Laurent je mrtev" a také proč potom u vchodových dveří nikdo nestál. Takže sen teď plní jeho přání a zároveň mu odpovídá, že ty zvuky stvořil on sám ve své hlavě, že to tenkrát byla jenom jeho zvuková halucinace v důsledku vzpomínek na zavraždění Dicka Laurenta!.. Schizofrenie se na začátku projevuje zvukovými halucinacemi, později vizuálními halucinacemi a v nejtěžším stádiu může dojít k rozštěpení osobnosti. To znamená, že v jednom těle potom žijí dvě osobnosti, které mají své vlastní vzpomínky. Dá se tedy předpokládat, že z neurózy po zavraždění Laurenta se u Freda vyvinula schizofrenie. Proč zabil Laurenta? Byl to milenec jeho ženy a Fred zabitím soka chtěl vyřešit manželskou krizi. Pro svoji oběť si přijel do hotelu "Lost Highway", kde se milenci tajně scházeli. Nejdříve Laurenta zranil nožem a potom ho zastřelil v poušti... Fred s Renée zůstal žít i po smrti Dicka. Všechno mělo být v pořádku, ale nebylo. Fred má pocit, že ho žena stále podvádí. Volal ji domů, když tvrdila, že si bude číst, ale telefon nevzala. Matně si vzpomíná, že z klubu, kde hraje na saxofon, kdysi odešla s nějakým mladým mužem (Andym). Při sexu cítí, že už ho žena nemiluje. Nechce si připustit, že manželku začíná nenávidět. Má vizuální halucinaci, kdy místo obličeje své ženy spatří tvář tajemného muže... Schizofrenie se zhoršuje. Na večírku u Andyho už má vizuální i zvukovou halucinaci dohromady. Jeho mozek stvořil druhé ego. Celý rozhovor s tajemným mužem se odehrává pouze v jeho hlavě!.. Po příjezdu z večírku domů dochází k rozštěpení osobnosti. Z ložnice odchází ještě jako Fred, ale když se vrací, tak už je tajemným mužem. Proto si Fred u výslechu pořádně nepamatuje, že svoji manželku zavraždil... Tím se dostáváme k těm podivným videokazetám. Záznam na kazetách totiž představuje vzpomínky tajemného muže a Fred si tyto vzpomínky pouze přehrával ve své hlavě u výslechu. Vysvětlím... Při prvním shlédnutí jsme schopni zjístit, že druhá část filmu je snem Freda ve vězení a na konci snu, že Fred je schizofrenikem. Potom si film musíme přehrát znovu buď doma na videu nebo ve své hlavě... Když máme informaci, že první scéna filmu se odehrává po smrti Laurenta a že ho zabil Fred, u kterého se začíná vyvíjet schizofrenie, pochopíme i další scény... V psychoanalýze dům představuje hlavu, takže například rozhovor Freda s tajemným mužem potom dostává nový rozměr. Tajemný muž mluví o Fredově hlavě, ale Fred o svém domě! Tajemný muž: "Vlastně jsem tam i teď." Fred: "Kde že jste teď?" Tajemný muž: "Ve tvé domě (hlavě)." Fred: "To je nějaká blbost!" Tajemný muž: "Zavolej mi (vyvolej mě v hlavě)." Fred: "Jak ses dostal do mého domu (hlavy)?"... A díky tomu i lépe pochopíme ty kazety. První kazeta - Tajemný muž je ještě před Fredovým domem (hlavou). Druhá kazeta - Tajemný muž je uvnitř Fredova domu (hlavy), ale zatím ho nedokáže ovládnout. Fredovo tělo spí. Třetí kazeta - Tajemný muž je uvnitř Fredova domu (hlavy), ale už ho i ovládne. Fredovo tělo vraždí manželku. Fred si tuto vzpomínku přehrává ve svém domě (hlavě) u výslechu!.. Kruh se uzavřel... Shrnutí: Fred zabil milence (Dicka Laurenta) své ženy. Z neurózy po zavraždění Laurenta se u něho vyvinula schizofrenie, která přerostla do rozštěpení osobnosti... Jako nová osobnost (tajemný muž) potom zabil i manželku... Za vraždu Renée byl odsouzen k trestu smrti (pozn. Dicka zastřelil v poušti, takže ten byl pro policii a ostatní pouze nezvěstný, protože jeho tělo se nenašlo)... V cele se mu zdálo, že jako Pete opustil vězení, prožil jiný vztah se svou zabitou ženou (ve snu Alice) a také, že zabil Andyho jako domnělého dalšího milence manželky. Na konci filmu se probudil.

plakát

Perfect Blue (1997) 

Vysvětlení, takže SPOILER...Mima, která zpívá v dívčím triu Cham, se rozhodne stát herečkou. Agentura s manažery Tadakorem a Rimou ji zařídí angažmá v seriálu. U Rimy dochází k rozdvojení osobnosti. Stává se Rimou a "pravou Mimou". Na internetu založí stránku "Mimin pokoj", kde v deníku popisuje každodenní život Mimi, který je v něčem pravdivý a v něčem iluzí, jak by si představovala život a chování Mimi ona. Na základě této stránky si s "pravou Mimou" (Rimou) začne mailovat fanoušek Mimi, který také těžce nese, že se Mima vzdala kariéry popové hvězdy. Jmenuje se Me-mania. Na posledním koncertu Mimi byl tento chlapík jako pořadatel zmlácen výtržníkem. Později za to výtržníka těžce zraní. Posílá Mimě varovný fax a potom i výbušnou obálku, kterou nedopatřením otevře Tadakora, což ho zraní na rukou. Tímto chtěl Mimu přinutit vrátit se na dráhu popové zpěvačky. Mima se už ale rozhodla. V seriálu přistoupí na scénu znásilnění její postavy za příslib většího hraní v následujících dílech. "Pravá Mima" (Rima) na stránce "Mimin pokoj" napíše, že k této scéně byla donucena okolnostmi, což není pravda. Me-mania proto zabije scénaristu, který tuhle scénu vymyslel. Mima si pořídí internet a čte si na stránce "Mimin pokoj" polopravdy a lži o svém skutečném životě a svých přáních. V důsledku vžití se do role v seriálu a internetové iluze se dostává do depresí. Má strach, že už není schopna rozeznat realitu od snu nebo představ. Natruc tomu všemu, co se o sobě dočítá na stránce "Mimin pokoj",rozhodne se nafotit lechtivé fotografie. S pošramocenou pověstí se už totiž nemůže vrátit do slušného Cham. "Pravá Mima" (Rima) na internetu opět zalže, že k focení byla donucena a Me-mania zabíjí fotografa. Vzhledem k těmto událostem ale vystresovaná Mima výborně hraje v seriálu a "pravá Mima" ji tímto paradoxně pomáhá na dráhu úspěšné herečky. "Pravá Mima" (Rima) napíše Me-maniovi mail, aby ji falešné Mimi zbavil. Ten stejně jako Rima iluzi o existenci pravé a nepravé Mimi uvěřil. Napadne Mimu nožem, ale ta se ubrání a Me-mania zabije. "Pravá Mima" (Rima) mezitím zabije v kanceláři agentury Tadakoru za to, že sehnal Mimě další hereckou práci s lechtivými scénami. Vrátí se do natáčecího studia, kde místo mrtvé Mimi najde mrtvého Me-mania. Jeho mrtvolu odveze do agentury a vydá se hledat Mimu, kterou najde vystrašenou na chodbě domu. Odveze Mimu nejdříve do studia, kde už mrtvola Me-mania není a potom k sobě domů, kde ji v pokoji, který zařídila stejně jako pokoj u skutečné Mimi a kterému říká "Mimin pokoj", napadne nožem. Mima se ubrání, utíká před šílenou "pravou Mimou" (Rimou) až k silnici, kde se Rima zraní o střepy z rozbité výlohy, "Pravá Mima" se odpotácí do vozovky, kde projíždí kamion. Mima Rimu na poslední chvíli zachrání. Mima se stává úspěšnou herečkou a Rima končí v blázinci. Její osobnost pohltila "pravá Mima".