Wences

Wences

Argentina
special to CNN

2 body

Moje zajímavosti

od nejnovějšíchpodle abecedypodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2
    • 27.3.2019
    Merlí (TV seriál) (2015)

    - Seriál se točil převážně v Barceloně. Bar, kde pracovala Míriam (Anna Ycobalzeta), se nachází  na náměstíčku Plaça Sant Vicenç de Sarrià, 1. Muzeum, kde pracovala Gina (Marta Marco), je muzeum CosmoCaixa v Barceloně. Natáčelo se také ve staré škole Menéndez Pidal, ve čtvrti Sant Genís dels Agudells, okrsku Horta Guinardó; tato škola byla zavřená v roce 2012 pro nedostatek žáků, kdy na ulici zůstalo 45 učitelů v době krize. Exteriéry se natáčely u jiné školy na ulici Natzaret, 83-85.

    • 29.11.2014
    Apocalypto (2006)

    - Pyramidy měřily okolo padesáti metrů. Symbolizovaly hory, rozlehlá prostranství ve městech pak představovala moře. Na vrcholcích "hor" se tedy cosi odehrávalo a lidé v "moři" mohli průběh rituálu sledovat jenom z dálky. Viděli pouze krále v bíle zářícím oblečení. Když obětoval zajatce, shazoval jeho tělo dolů. Pokud prováděl oběť sám na sobě, muselo být vidět, že si král pustil žilou a krev zbarvila roucho. Rituál nedoprovázely žádné veřejné projevy. Při obětech komunikoval král pouze s bohem a nikoliv s poddanými na úpatí pyramidy. To je doloženo kresbami na kamenných deskách - stélách.
    Mayové totiž po každém významném období vztyčovali stélu s datem a popisem událostí. Obětování samozřejmě mělo i propagandistický význam, sloužilo k upevňování královy moci. Ovšem lidské oběti v takovém měřítku posilovaly prestiž vládce až v poklasickém období, tedy o 500 let později, než ukazuje film.

    • 29.11.2014
    Apocalypto (2006)

    - Čelenky tvořily součást oděvů mayských králů. Pro každou příležitost nosili jinou. Dochované exempláře jsou k vidění v Archeologickém muzeu v Mexico City.

    • 29.11.2014
    Apocalypto (2006)

    - Scéna přepadení pralesní vesnice je zcela v rozporu s vědeckými poznatky. Každá válka i bitva měla přesná pravidla. Lest, výpady ze zálohy a podobné triky Indiáni neznali. Uvedné lze také vnímak jako jeden z důvodů, proč tak snadno podlehli španělským dobyvatelům. Vůbec totiž nepředpokládali nějaký podraz z jejich strany. Válka po mezoamericku začala obvykle vysláním poslů do jiného městského státu s žádostí o pravidelné dodávky tributu, třeba kakaa, kukuřice a také lidí pro obětování. Pokud město odmítlo, přišla další výzva a teprve pak vytáhlo vojsko v čele s králem nebo význačným šlechticem do boje. Takto válčili zejména Aztékové a tato pravidla se dodržovala, i když šlo o bitvu s Indiány na nižší civilizační úrovni, považovanými za barbary. Bitvy a války měly v mayské civilizaci klíčový význam. Král válčil především z rituálních důvodů. Jeho prestiž výrazně stoupla, když dokázal porazit vladaře jiného městského státu a získat významné zajatce. Podle jejich počtu se hodnotila kvalita krále. O rituální formě válek svědčí i fakt, že dobytá území mayští králové neobsazovali. Moc ponechali lokálním vládcům, kteří museli vítězi platit tribut.

    • 29.11.2014
    Apocalypto (2006)

    - Lidské oběti se v klasickém období neodehrávaly jako veřejná představení s proslovy, ale měly charakter skoro komorního obřadu mezi králem a božstvy.

    • 29.11.2014
    Apocalypto (2006)

    - Hromady hnijících těl bez hlavy, které se ve filmu objevují, jsou nesmysl, protože archeologové nenašli z tohoto období žádné hromady kosterních pozůstatků. V 10. století, kterému odpovídá průběh obětního obřadu ve filmu, se navíc praktikoval rituální kanibalismus. Oběti pojídali zejména Aztékové. Žili v oblasti, kde se nevyskytovala velká zvířata, jenom králíci, vodní ptactvo a ryby. Rolníci chovali pouze psy a krocany. V oblasti mexického údolí, kde přebývalo velké množství lidí, panoval takový nedostatek masa, že ho směla konzumovat pouze šlechta. Právě proto ostatní lidé pojídali těla obětí. Nalezené kosterní pozůstatky přesto naznačují, že většina populace trpěla dlouhodobou podvýživou kvůli nedostatku živočišných bílkovin. Rovněž je velmi obtížné představit si, že by někdo dobrovolně zakládal taková obří ohniska infekčních nemocí.

    • 29.11.2014
    Apocalypto (2006)

    - Město Tikal, jehož rekonstruovaná podoba "účinkovala" ve filmu, zaniklo v polovině osmého století, zatímco film se odehrává na začátku 16. století.

    • 5.5.2012
    The Broken Tower (2011)

    - Film byl natočen ve třech zemích na třiceti lokacích za patnáct dní.

    • 5.5.2012
    The Broken Tower (2011)

    - K natočení scény orálního sexu byl použit umělý penis.

    • 5.5.2012
    The Broken Tower (2011)

    - Skutečný Hart Crane spáchal sebevraždu v dubnu 1935 skokem z dopravní lodi námořnictva USA USS Orizaba. Na stejné lodi se shodou okolností do Mexika roku 1934 plavila i slavná Katharine Hepburn.

    • 3.12.2011
    Zabil jsem svou matku (2009)

    - Práva na uvedení filmu byla po premiéře prodána do více jak 20 zemí světa.

    • 16.11.2011
    Bicho de Sete Cabeças (2001)

    - V Brazílii bylo v roce 2011 v ústavech pro choré drženo násilím přes 70 000 lidí.

    • 2.10.2011
    Botineras (TV seriál) (2009)

    - Doslovným překladem slova botinera ze španělštiny je žena, která nosí „los botínes“, což je termín, který může znamenat jak boty na vysokém podpatku, tak sportovní obuv fotbalistů. V každodenním úzu je to také nový pojem k označení fotbalistovy přítelkyně či manželky – tedy la botinera, v množném čísle pak las botineras.

    • 16.7.2011
    The Broken Tower (2011)

    - Ve filmu se dočkáme sexuálních scén a jiných choulostivějších momentů. Nejde o první postavu homosexuálního básníka, kterou právě James Franco ztvárnil - první byl Allen Ginsberg ve filmu Kvílení (2010). Kromě toho byl herec v roce 2009 oceněn za ztvárnění dalšího homosexuála Scotta Smitha v Gus Van Santově filmu Milk (2008).

    • 16.7.2011
    The Broken Tower (2011)

    - „Nedokázal bych vám popsat ani polovinu jeho díla, neboť jí nerozumím," odpověděl Franco novinářům během filmového festivalu v Los Angeles. A to i přes to, že je milovníkem literatury. „Nicméně i tak mě jeho životní příběh hodně inspiroval. Zejména jeho duchovní "já" a motivace. Tolik se věnoval své práci i přes to, že to nikoho jiného nezajímalo," dodává Franco.

    • 16.7.2011
    The Broken Tower (2011)

    - Černobílý snímek "The Broken Tower" byl pojmenován po jedné z posledních Cranových publikací. Franco si v něm nejen zahrál hlavní roli, ale film také napsal, režíroval a produkoval.

    • 16.7.2011
    Hemingway a Gellhornová (TV film) (2012)

    - Martha Gellhornová (8. listopadu 1908–15. února 1998) byla americká spisovatelka, autorka cestopisů a novinářka, považovaná londýnským listem Daily Telegraph za jednu z největších válečných zpravodajů 20. století. Informovala prakticky o všech významných světových konfliktech, které se odehrály během její šedesátileté kariéry. Gellhornová byla také třetí manželkou amerického spisovatele Ernesta Hemingwaye, 1940–1945. Ve věku 89 let, nemocná a skoro úplně slepá, spáchala sebevraždu. Je po ní pojmenovaná cena za žurnalistiku – „The Martha Gellhorn Prize for Journalism“.

    • 16.7.2011
    Tree of Life, The (2008)

    - Film obsahuje nádherné počítačově zpracované loutky a zobrazuje slavného benátského mystika, kabalistu a učence 18. stolet, Ramhala. Tyto krásné loutky byly navrženy a postaveny Beatou Ihnatowiczovou.

    • 16.7.2011
    Tree of Life, The (2008)

    - Loutky byly součástí italské lidové kultury již po staletí: různé styly jsou typické pro jednotlivé regiony země. Pinocchio je pravděpodobně nejvíce známá a milovaná loutka.

    • 9.7.2011
    Čaroděj ze země Oz (1939)

    - Na Judy Garlandovou problémy teprve čekaly. Prý i při natáčení Čaroděje ze země Oz držela dietu, protože studio mělo obavy, že začíná tloustnout. Zanedlouho začne užívat prášky na udržení štíhlé linie, pak na spaní a nakonec se bez nich už neobejde...

    • 9.7.2011
    Čaroděj ze země Oz (1939)

    - Občas to Judy se smíchem přeháněla. Scéna, když potkává hrozivého lva, který se rozpláče, když mu jednu vrazí, se točila desetkrát. Bert Lahr, hlavní komik filmu, sahal hluboko do pokladnice svého kabaretního umění, takže se Judy pokaždé rozesmála. Nakonec to Fleminga přestalo bavit. Dal Judy pohlavek a poslal ji pryč. Judy se za chvilku vrátila a výsledek, který vidíte na plátně, se odehrál v klidnější atmosféře. Bert Lahr však mnoho důvodů ke smíchu neměl. Trpěl komplexem z toho, že podvádí svoji manželku, kterou přechodně postihla duševní choroba. Rok na to se oženil se svou dlouholetou milenkou. Margaret Hamiltonová měla také osobní problémy. Před časem se rozvedla a pokoušela se vychovávat svého malého syna.

    • 9.7.2011
    Čaroděj ze země Oz (1939)

    - V době natáčení byla Judy chytrá dívka, která se ráda smála a těšila se na maturitu. Ray Bolger jí pomáhal s úkoly.

    • 9.7.2011
    Čaroděj ze země Oz (1939)

    - Film Čaroděj ze země Oz bývá považován za předchůdce pozdějších muzikálů, v nichž jsou písně těsně spjaty s příběhem a postavy zničehonic přecházejí od mluveného slova ke zpěvu. Harburgrův text proto dotvářel scénář a dodával mu na barvivosti například Ukolébavkovou ligou a Lízátkovým cechem. Píseň "Over the Rainbow" zůstala Judy po zbytek její tragické herecké kariéry.

    • 9.7.2011
    Čaroděj ze země Oz (1939)

    - Jakápak tajemství krouží kolem nejoblíbenějšího muzikálového čísla všech dob nazvaného "Over the Rainbow"? Píseň totiž získala Oscara, přestože ji po nepříznivé reakci předpremiérového publika nejprve vystřihli. Nezdá se vám, že stále působí dojmem, jako by ji do filmu "dolepili"? Skladatele Harolda Arlena napadlo ústřední téma "Over the Rainbow" ve chvilce inspirace, jenže uprostřed se zarazil a nemohl dál. Jeho textař Yip Harburg mu pomohl návrhem, aby Arlen zkusil použít motiv pískání, kterým přivolával svého psa.

    • 9.7.2011
    Čaroděj ze země Oz (1939)

    - King Vidor také dostal nabídku režírovat tento výpravný film z doby občanské války, ale nechtěl se do něj pustit bez pořádné přípravy. Rozhodl se proto raději natočit scény z Kansasu, zatímco Fleming přejížděl od jednoho filmu ke druhému a dohlížel na sestřih Čaroděje ze země Oz. King Vidor tak získal ve své dlouhé kariéře jedinou možnost režírovat muzikálové číslo, přestože svoji účast až do Flemingovy smrti, tedy deset let, nepřiznal.

    • 9.7.2011
    Čaroděj ze země Oz (1939)

    - Studio nejprve navléklo Judy Garlandové blonďatou paruku a nánosem líčidla se snažilo změnit vzhled jejího obličeje. Cukor naopak usoudil, že by měla působit zcela přirozeným dojmem; v nereálné fantazii země Oz se měl objevit alespoň kousek venkovského Kansasu. Prošlo to, jenže Cukora brzy nahradil Fleming - který ho vystřídal i v Jihu proti Severu.

    • 9.7.2011
    Čaroděj ze země Oz (1939)

    - První a poslední scény filmu - černobílý Kansas - se točily úplně naposled. Byla to součást původního plánu, Dorothyino nevlídné bydliště mělo kontrastovat se zářivým Ozem. Stejně tak dobře to mohl způsobit fakt, že většina technicolorových kamer byla potřebná jinde - na natáčení Jihu proti Severu, David Selznick jej právě začal točit ve spolupráci s MGM. Selznick sebral kamery a dostal i režiséra. Kansaské scény točil King Vidor. Stal se pátým režisérem Čaroděje ze země Oz a šestým, pokud budete počítat i producenta. Mervyn Le Roy, který se vrátil k režii brzy po dokončení Čaroděje ze země Oz, měl totiž jasnou představu, co chce. Richarda Thorpa a Lewise Milestonea se zbavil velmi rychle a kromě Fleminga a Vidora se na filmu z režisérů podepsal jedině G. Cukor.

    • 23.5.2011
    E.T. - Mimozemšťan (1982)

    - Hlas E.T.ho byl vytvořen kombinací hlasů tří lidí, mořské vydry a psa. Osoba, která říkala nejznámější "řádky" scénáře "E.T. phone home" a "Be good", byla Patricia A. Welshová, dřívější radiová seriálová hvězda. Podle kontraktu nesměla použít tyto věty, které mají vlastní ochranou známku, ani mimo studia. Spielberg řekl, že nechce, aby si děti spojovaly hlas s lidskou postavou. Jméno této herečky proto raději není ani v titulcích.

    • 22.5.2011
    Forrest Gump (1994)

    - Titulní postava Forrest (Tom Hanks) nosí v kufříku stále při sobě svou oblíbenou knihu "Curious George". První tři týdny po uvedení filmu prodej tohoto titulu stoupl o 25 %.

    • 22.5.2011
    Smrtonosná zbraň (1987)

    - Johanna Steinmetzová tehdy v Chicago Tribune o filmu napsala: "Jako thriller postrádá logiku. Jako policejní film postrádá platné policejní standardy, a proto mu chybí autenticita. Jako přehlídka bojového umění je tento film zklamáním. A jako dobrodružně-akční je nemožně dětinský."

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace