Eruntano

Eruntano

Josef Dubec

okres Mladá Boleslav
Studium

homepage

11 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 11.3.2008  08:16

    Tedy, ten scénář, to je neuvěřitelné dílo. V pochopení obsahu a motivací mám trochu mezery, Elizabeth a Richard byli okouzlující, ale přeci jen dosti komplikovaný pár. Přesto mi cosi říká, že zážitek z tohoto filmu byl prvotřídní. A scéna s deštníkem? Darmo mluvit.

    • 11.3.2008  08:08

    Žebrácká opera je mnohaúrovňově vtipná, příjemně stylizovaná a bravurně zahraná parodická metafora. Havlův jazyk snad v každém dialogu úžasně stírá hranici mezi pravdou a lží, dobrem a zlem. Podsvětí je geniálně komplikované až k nepochopitelnosti (závěrečná promluva Hrušínského k Abrhámovi je mistrovské dílo) a čím víc si který gangster myslí, že přechcává ostatní, tím víc se zpravidla mýlí. Kouzelná je též proradná děvka Jenny "Dyť už du!" Šafránková. Nejlepší na tom ale je, jak dokáže film zamrazit při následném přemýšlení o něm. Třebas prostřednictvím Filche, člověka, který ctí slušnost starých časů a v nové mašinerii na něj prostě nezbyde místo. Nebýt některých zbytečně upovídaných pasáží, kde se Havel nechal možná příliš unést duchaplností svých dialogů, byl by to pro mě téměř hit.

    • 9.3.2008  16:34

    Proboha. Proč se musí plivat na tak hezké věci.

    • 9.3.2008  16:31

    Nádherné, nádherné zpracování jednoh z nejkrásnějších děl lidské tvořivosti a lidského srdce. Jsem vrcholně dojat.

    • 9.3.2008  16:28

    Úchvatné dílo. Hra s tempem, která podtrhává různé detaily a dává člověku dost prostoru k zamyšlení, které je masírované snad každou scénou, každým záběrem filmu. Na sugestivnosti tomu přidává ještě ta neuvěřitelně hypnotická hudba. Působivé svědectví o tom, jak absurdní a hloupá někdy může být lidská existence v moderní západní civilizaci. Jedna z úžasných chvil je, když se kamera v davu zaměří na náhodný obličej. Z plátna pak přímo vysrší imprese z její "oběti", která tlak na divákovo vědomí a rozum zesílí ještě víc.

    • 29.2.2008  21:23
    Silent Hill (2006)
    **

    Silent Hill je velice slabě a kýčovitě odprezentovaný příběh. Jak je dnes zvykem, je to technicky skvělé a místy krásné na pohled, ale ve vnitř prázdné, hloupé, povrchní a nezáživné. Zajímalo by mě, kolikrát ještě budu podobná slova psát. A to se ke mě tyhle filmy dostávají spíš náhodou. Je mi z toho smutno.

    • 19.2.2008  23:35

    Dosti nevyvážený film. Ze začátku má nasazeno na slušné tempo a díky střetu dvojky charismatických španělských "buranů" s civilizací v podobě švýcarského městečka také kopu vtipu. Pak ovšem přichází milostné zápletky, příjezdy rodiny a vyprávění se zbytečně roztahá. Což je škoda, protože mnohem více času by si zasloužila část poslední, kdy se Martin s rodinou vrací z malebných hor do odporného, chudého Španělska. Zkoumání vztahu lidí k vlasti, které dají přednost před blahobytným životem, mohlo mít klidně větší rozměr než jedné zkratkovité repliky matky rodiny. I přesto, že si autor mohl odpustit pár uzlíků v ději, je to ale milý a příjemný film.

    • 14.2.2008  22:47

    Milý, příjemný a vtipný film, vyprávějící o nenápadném přátelství rozvíjejícím se na pozadí vskutku netradičních okolností, které udělaly z filmu zábavnou povídku:-) Ti dva herci byli opravdu dojemní.

    • 14.2.2008  22:42
    Temné lesy (2003)
    *

    Trochu strachu Villmark člověku nabídnout může, ale nezastře tím svůj nekonečně hloupý scénář. Postavy, na kterých by podobně komorní horor měl stát, jsou ploché a bez špetky kloudných důvodů nebo motivací jen nesmyslně pobíhají sem tam po lese, popřípadě pronášejí skromné a pitomé repliky. Mohl-li tento film mít atmosféru, nesměl by mě nejdřív nechat kroutě hlavou civět na tu spoustu nesmyslů, přes které jsem ji neměl šanci vnímat ani v nejmenším.

    • 11.2.2008  08:59
    Casino (1995)
    ****

    Nebýt úžasných herců a parádního zpracování, dal bych méně. Uvnitř je ten film totiž povážlivě prázdný. Kouká se na to dobře i přes tříhodinovou stopáž, protože je to natočené perfektně, ale když se nad tím filmem zpětně zamyslím, vkrade se mi do hlavy jakýsi myšlenkový stín. Kromě promě překvapivého způsobu konstrukce příběhu (který byl ale dán pravděpodobně reáliemi) tu není moc záchytných bodů a protože samo vyprávění neaspiruje na to být strhující, ale epické, samo si tak vytváří mezeru, kterou není schopno vyplnit. Ještě něco: Sharon Stone může být jakkoliv dobrá, ale její postava mi připadala v kontextu filmu docela zbytečná a bylo na ní vyplýtváno příliš mnoho prostoru.

    • 1.2.2008  11:30
    Maraton (2005)
    ****

    Ve filmech, u kterých se prostě a jednoduše cítím dobře a jsem upřímně dojatý jejich příběhem, se mi ani za mák nechce vrtat. Jen si z nich vezmu jejich lidské teplo, které si nechám u srdce. Tento film je krásný díky hlavnímu protagonistovi, jehož umění dělá z Cho-wona tak úžasně čistou bytost. Konfrontace tohoto typu postav (nedávno mě takto dostal například sloní muž) s naší realitou je prostředkem, který mě nenechává chladným. Navíc momenty typu: "Co se stane, když se zebra unaví a spadne na zem?" - "Co se stane? ... Lvi a hyeny ji sežerou! Oh! To je strašidelné!" - "Takže neběhej rychle!!!" nebo scéna kdy trenér zkouší, jestli je jeho svěřenec geniální matematik, mě rozesmívají nejmilejším smíchem.

    • 31.1.2008  11:45

    Film, u kterého moc nevím, co bych měl ocenit. Připadá mi, že kdyby ho natočili Evropané, že by ztratil celý zbytek kouzla, protože obsah je naprosto primitivní. Hodnotit ale film jen kvůli exotice mi nepřipadá rozumné. Co tedy zbývá jsou dobří herci (líbil se mi hlavně otec rodiny Lalit, který například z linie pedofilního strýčka udělal bravurním monologem velmi působivý prvek filmu), nedějové medailonky z ulic Dillí, něteré milé vtípky a samozřejmě šílená postava Dubého (i té jeho pracovní megačety). Je to ale film, který mi proletí hlavou jak obláček dýmu a nezanechá po sobě lautr nic.

    • 31.1.2008  11:12

    Žádný zásadní dojem na mne tento film neudělal. Oceňuji to, že jsem dostal poměrně zajímavý - i když nijak zvlášť hluboký či rozvedený příběh - bez trapných klišé, patosu či HW tupých tlachů. Neseděl mi ale postup, kdy se objevuje a zase mizí jedna postava za druhou (i když "odchod" těch několika, ke kterým jsem si stihl utvořit včas nějaký vztah byl rozhodně působivý) nebo kdy se o spoustě věcí, které vyvolávají otázky, nic moc nedozvím, aniž by ovšem ve mě zůstal pocit napětí vyvěrající z tajemství. Připadalo mi to jako knižní předělávka: příliš mnoho věcí na příliš malém prostoru, kam se nemohou pořádně vejít. Co mi zvedlo vztah k filmu byly až některé velmi silné scény (zvláště ke konci snímku), které rozvířily atmosféru alespoň z umělecké stránky, když už z příběhové zůstala trochu ospalá. Přesto je to slabší trojka.

    • 28.1.2008  13:49
    Barry Lyndon (1975)
    ***

    Bude zřejmě patřit mezi tu skupinu, které se Kubrick příliš nezavděčil druhou polovinou tohoto svého filmu. Polovinou, ve které se z úsměvného příběhu lehtajícího pírkem absurdity, které mám velmi rád, stává průměrný, nezáživný viktoriánský román, který nezachrání ani velmi zajímavé postavy typu reverenda Runta nebo melancholika Lorda Bullingdona. Co do pokochání se je ale Barry úchvatný, to ano. Mé srdce doslova plesalo nad mnoha obrazy. Jenže to bohužel není věc, která mi u tříhodinové ságy připadá podstatná.

    • 28.1.2008  12:22

    Čeho si na tomto filmu cením nejvíc je úvodní výcviková část. Oproti zvyku je oproštěná od téměř veškerých humánních motivů, kterými se často příběhy z tohoto prostředí snaží ukázat kontrapunkt lidskosti a armády. Zůstává téměř jen ten absurdní drill který je, pod vedením famózního Lee Ermeyho, nesmírně působivý i sám o sobě. Masomlejn jedna radost. Sdělení, že v člověku může při/po jakékoliv zkušenosti zbýt trochu dobra, Kubrick odložil na pozdější část, což je dobře.

    • 28.1.2008  12:21
    Gauneři (1992)
    ***

    Dobrý film. Tak specifický a svérázný, jak jsem si u Tarantina zvykl. Nejvíc na QT (a tedy i na tomto filmu) zbožňuji ty skvělé poloabsurdní dialogy takříkajíc "o ničem", to je už opravdové umění. Těsně za tím následuje výběr a "použití" herců, na kterých stojí drtivá míra drajvu, který filmem prostupuje. No a samozřejmě nelze zapomenout na tu vzácnou vymazlenost, která se do filmů dostává s upřímnou láskou jejich tvůrců a tady je jí více než požehnaně. Konkrétně u RD mám ale problém s nedotažeností či nevyrovnaností. Často se mi totiž stávalo, že se mi opěvované dialogy před očima proměňovaly ve zdlouhavé tlachání a drajv ve zbytečně natahovanou nudu. I příběh (ač braný s nadhledem) občas uskočil z přesvědčivosti kamsi do pochyb. Holt každý se na něčem učí. Mám ten film ale rád.

    • 18.1.2008  12:22
    Záskok (divadelní záznam) (1997)
    ****

    Krásný je český humor. A ta gradace, to vypointování - kam se hrabe Goldoni!

    • 16.1.2008  23:01

    Ježíši Kriste! Zcela upřímně, jestli tato věc nezanechá žádné následky na mé duši, tak se budu hodně divit. Během sledování jsem se ve vzácných chvílích, kdy trochu zesláblo mé naprosté uhranutí, nachytával, jak sedím zkroucený a klepaje nohama okusuju si ruce v kolébavém rytmu imaginárního blues jak svěřenec sestry Ratchedové. Nevím o čem to bylo a nechci to zjistit, natož abych o tom filmu sám přemýšlel. Ne, chci na něj co nejrychleji zapomenout. Proč pak ten film hodnotím tak dobře? Protože funguje, což považuji za husarský kousek. A protože Jack Nance měl dostat Oskara. Bůh se mnou...

    • 14.1.2008  23:09

    Nechápu filmy, ve kterých hlavní hrdina či hrdinové klidně nechají umřít bůhvíkolik postav, aby zachránili jednu nebo dvě jiné, a ani jim to nepřipadá divné.

    • 14.1.2008  22:29

    Další z pro mne kontroverzních setkání. Jak jen vysvětlit, proč na mne ten film nezapůsobil? Když to hodně okleštím - řekl velmi málo. Téma vraždy a především vraždy justiční je pro mne tématem již dlouho a něco málo už jsem se o něm napřemýšlel. Možná proto je z mého pohledu v tomto filmu rozebíráno příliš povrchně (tedy pokud nepočítáme kameru, která vidí vše). Bohužel ani po dlouhých úvahách a ještě delší debatě jsem neobjevil na KFoZ ani nic jiného, co by bylo rozebráno lépe a čeho bych se mohl zachytit (postavy, jejich vývoj, pohnutky, konkrétnější bezprostřední vliv událostí na ně, to vše je kluzké jak mokrá střecha). Film, kde jsou veškeré závěry na divákovi, aniž by ten dostal víc než strohý obrazový popis nějaké události, mi připadá zbytečný. Člověk ho k tomu, aby přišel na to, jak absurdní trest smrti, prostředí špinavého socialistckého města či narušená lidská psychika jsou, nepotřebuje. Pokud to ale opravdu měl být jen "krátký film o zabíjení", a to v doslovném chápání smyslu toho názvu, povedlo se to výborně. V obou případech je ale hodnocení stejné.

    • 14.1.2008  22:11
    Maverick (1994)
    *****

    Jak osvěžující je po všech těch trapných a povrchních pokusech o "humor" narazit na komedii, která od začátku do konce srší opravdovým, hřejivým vtipem a (probůh!) je dokonce inteligentní a po filmové stránce profesionální. Těžko popsat, jaká radost a vysvobození se v tomto snímku pro milovníka filmového smíchu skrývá. Vyjádřeno parafrází: na poli humoru existuje i v Hollywoodu talent plný a opravdový. Rozdíl mezi tím, když někdo vymýšlí gagy, aby natočil komedii a tím, když někdo píše z čiré přirozenosti a radosti z polibku Múzy, je široký jak Grand canyon. Tolik skvělých scén a hlášek by se dalo jmenovat... A ten "nepodívátesenatukartu" závěr, to je třešnička jak má být.

    • 14.1.2008  21:04

    Co se to stalo? Začátek vypadal tak slibně, vtipně komentující Joe mě vtáhl mezi poloobskurní postavičky ve slibné zápletce a já byl dokonale naladěn na velmi unikátní zážitek... jenže pak se nějak přestaly dít věci. Joe se dobrovolně zasekl v Normině domě a pro mě jako by se zasekl veškerý vývoj. Než přišel konec, hrdinové se mi okoukali (až na Maxe,který mile překvapil a při sledování mě nakonec jediný povzbudil) a příběh mě utahal. Působení ustalo a finální (vlastně téměř veškeré) sdělení mě nijak zvlášť neoslovilo. Snad nemám pro tento film správný cit, snad dávám přednost přemýšlení o jiných věcech než Billy WIlder, kdo ví. Obdivuji autory i herce nejen za výkony na plátně, ale i za odvah, s jakou se postavili k tématu (Glorii Swanson bych se s chutí poklonil), ale dal-li bych mu čtyři hvězdy, jak jsem uvažoval, bylo by to z pouhé milosti, což nechci. Má zlatá filmová pokladnice holt zůstane naplněna jinými perlami.

    • 12.1.2008  01:07
    Bouře století (TV seriál) (1999)
    **

    Opravdu pitomé. Nechápu, jak je možné, že dialogy v Kingových knihách jsou tak parádní a zápletky chytlavé a strhující, zatmco v tomto filmu je to bída s nouzí a tupým scénářem.

    • 8.1.2008  22:05

    Je to docela vtipné. I když trochu, umm, poplatné své době:-) Český dabing je spráně béčkový... Vzpomínám, že když jsem byl (hodně) malý, patřil v mých očích tento film mezi jakousi aristokracii. Těžko takový dětský pohled popsat dospělým slovníkem. Málem jsem ale zmlátil babičku, když ho vymazala z kazety.

    • 8.1.2008  17:39

    Všechna čest příběhu o zoufalosti a bezvýchodnosti obyčejného člověka vrženého do doby nacismu a svíraného strachem. Sledovat jeho osobnost mi bylo výzvou i poučením. Poklona hercům a především dokonale rozpolcenému Kadárovi. Nekonečný obdiv pak tvůrcům za bravurně natočený film a odvážnou reflexi zlé minulosti.

    • 1.1.2008  12:26
    Bio Ráj (1988)
    ***

    První půlka filmu je krásná. Tak hutná atmosféra a vtipně zachycené kouzlo konkrétní doby a konkrétního místa, které jsou od nás oddělny nepřekonatelnou časoprostorovou bariérou, a tak můžeme jen s pocitem, že nám něco chybí, tiše závidět lidem, kteří je zažili na vlastní kůži, pro mě znamenaly velmi příjemný zážitek. Užíval jsem si jednotlivé postavičky, epizodky z jejich životů a sympatický naturel jejich světa. Pak ale Toto vyrostl a film se pro mě nepochopitelně rozpadl, rozvlekl a odkouzlil. A konec byl TAK předvídatelný, že jsem už při pohřební scéně usoudil, že TAKHLE to určitě nedopadne. Selektivní paměť si s tímhle problémem ale lehce poradí:-)

    • 30.12.2007  20:13

    Parádní podívaná. Stylová, elegantní a zároveň drsná a neotesaná. Z plejády skvělých herců se těžko vybírá ten nejlepší, i když nejblíže by k tomu asi měl přeci jen Eli "When you have to shoot, shoot. Don't talk." Wallach. Film ubíhá pomalu a je možno si ho patřičně vychutnávat - je plný téměř okouzlujících scén a obrazů. Hudba je úžasná, vtipu je skromně, ale o to je údernější. Pro pistolnickou poetiku mám prostě slabost (ach, Rolande!), ale tady nezůstává jen u ní.

    • 28.12.2007  18:34

    Knihu jsem kdysi nadšeně přečetl. Ale nejsem tak pitomej, abych se na film díval z jejího hlediska, i když mi jeho vnímání chtě nechtě silně deformovala. Nevím, jak působí příběh na lidi neznalé, mě připadal příliš zkratkovitý na to, aby mohl někoho uchvátit (přeci jen je Smilla pro film asi příliš rozsáhlé dílo). Jinak mě to ale ani jednou nerozhořčilo, což jsem opravdu nečekal. Myslím, že je to poctivý filmový přepis, který ale nepřináší nic zajímavého.

    • 24.12.2007  17:40

    Nechápu, jak mohl tento film historicky přežít. Vidím v něm (mimo jiné) až mrazivý útok na zvířecí socialistické poměry své doby. Kromě toho je to vtipná, velmi inteligentní a především pohádková pohádka s dokonalými herci. Navíc o okraj naditá nezapomenutými replikami. "Volám tě potřetí PhDr. Solferne! Všechen Kapitál je v prachu..."

    • 24.12.2007  17:35

    Probudit potřeboval scénárista. Tohle je utahané, zdlouhavé, bez pořádného pohádkového tahu na bránu:)