Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Sci-Fi
  • Krimi

Oblíbené filmy (10)

Ghost Dog - Cesta samuraje

Ghost Dog - Cesta samuraje (1999)

Ghost Dog pro mě jednoznačně představuje absolutní vrchol Jarmushovy tvorby. Meditativní jízda newyorskými periferiemi nájemného zabijáka Foresta Whitakera, afroameričana žijícího podle japonského kodexu Hagakure, pracujícího pro italského mafiána s upadajícím vlivem. Kromě toho Whitakerova postava chová holuby a za jediné dva přátele má malou vášnivou čtenářku a francouzského zmrzlináře, jež neumí ani slovo anglicky. Dále se filmem proplétá kniha Rašómon, staré kreslené grotesky, hiphop od RZA a mnoho jiných prvků a motivů. Ghost Dog - Cesta samuraje je jako New York, do nějž je zasazen. Tavící kotel kultur, vlivů, odkazů.___A to mu dává další rozměr. V době jeho uvedení do kin vrcholila devadesátá léta. Uvolněná dekáda po konci studené války, bez globálního nepřítele a výraznějších společenských třenic, kdy mezi nejsledovanější kauzy patřil blowjob v oválné pracovně. Tuto atmosféru usekl nástup nového tisíciletí s jedenáctým zářím. Sám Jarmush měl následně ve svých fimech problém, nebo možná nechuť, reflektovat aktuální společenské fenomény a vracel se ke staromilským modelům. I v jeho zatím posledním počinu - Patersonu. Ghost dog reprezentuje takovou filmovou tečku za jednou dlouhou lidskou érou. Autentický otisk doby.

Trainspotting

Trainspotting (1996)

90. minut, kterých doslova změnilo můj žebříček hodnot, filmový, hudební a obecně kulturní vkus, pohled na společnost. Víc k tomuto filmu asi psát netřeba. Vše už stejně bylo řečeno.

Tajemství hradu v Karpatech

Tajemství hradu v Karpatech (1981)

Opera s námětem od J. Verna, situovaná do steampunkového vizuálu (na začátku 80. let!), pro kterou tvůrci vytvořili vlastní jazyk, resp. nářečí. Rozkošný herecký koncert toporně, pateticky přehrávajícího Dočolomanského, Kopeckého a Hrušínského. Výsledkem je naprosto ultimátně funkční jedno velké wtf. V mých očích nestárnoucí klenot české kinematografie a opravdu bych si přál oplývat fantazií, jakou měli pánové Lipský a Brdečka.

Příchozí

Příchozí (2016)

Za mě jednoznačně nejlepší film roku 2016 a Villeneuve potvrzuje svoji pozici jednoho z nejzajímavějších filmových tvůrců této dekády. To, o co se snažil Christopher Nolan v poněkud šroubovaném závěru ambicózního Interstellaru, zde Denis s lehkou rutinérskou samozřejmostí nasází do diváka nevídaným způsobem, kdy hardcore sci-fi ustupuje tomu, o čem dobrá science fiction vlastně je. A to povaze člověka, jeho nitru, zranitelnosti i síle. Plus ta učebnicová počáteční expozice. Nádhera. Nelze dát méně, než 5.

Potomci lidí

Potomci lidí (2006)

Scénáře dvou doposud nejlepších filmů Alfonze Cuaróna by šly šmahem odsoudit jako primitivní. Putování z místa A do místa B. Ale, život je přece cesta, východní filozofie a náboženství o tom ví své. Zatímco pozdější Gravitace je mimořádná především díky svému technickému zpracování, Children of Men paří mezi vyjímečné filmy hned z několika důvodů. Jedním je obsah a emocionálně-atmosferická stopa, která po zhlédnutí zůstane. Potomci lidí jsou syroví, bezútěšní a občas působí až fyzickou bolest. Na druhou stranu také neuvěřitelně dojemní. Především ve scéně, kdy po zuby ozbrojené lidstvo, nyní ohrožený vymírající druh, spatří novou, nevinnou, bezbrannou naději.___ Druhým důvodem jsou opravdu překvapivé vizionářské schopnosti tvůrců. Dvanáct let starý dystopický film reflektuje masovou migraci, terorismus nejasného původu, hybridní války, vzestup autoritářských forem vlád, izolacionismus, intelektuální degradaci a především snížení reprodukčních schopností tzv. vyspělého světa.___A konečně, samotné filmové řemeslo je prostě pecka. Duo Cuarón-Lubezki dokáží vymyslet a realizovat virtuózní choreografie kamery či snímat skutečně dlouhé dynamické sekvence bez střihu které vás vtáhnou do děje jako, sirény na skalním útesu někde uprostřed oceánu.