Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Howard ShoreHrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Richard Roundtree, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Kevin Spacey, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (2 383)
Jsou filmy, u nichž si vždy uvědomím jednu z ohromných předností filmu, tj. zprostředkovat zkušenost, kterou bychom ani ve snu nechtěli zažít a která je přesto pro náš život důležitá. Fincherův snímek SEDM mezi tyto filmy rozhodně patří. Na první pohled se tento Fincherův opus jeví jako drsný thriller; ale již při druhém pohledu divák odhaluje a nachází hlubokou myšlenku o světě, který některé z Fincherových filmových postav v lecčems značně znepokojuje. Snímek je úchvatně zpracován. Nálada filmu je podporována řadou detailů (téměř permanentní a silný déšť etc.). Jednotlivé scény jsou přesně načasované a vytvářejí nezapomenutelnou a dokonale „hustou“ atmosféru. Herecké výkony jsou jedním slovem excelentní: Morgan Freeman coby klidný a lehce životem zapšklý detektiv William Somerset; Brad Pitt v roli mladého, energického a leckdy vznětlivého detektiva Davida Millse; Gwyneth Paltrow v roli mírné, krásné a milující Davidovy manželky; a v neposlední řadě Kevin Spacey coby John Doe. Za výkony těchto hlavních postav nezaostávají ani výkony dalších herců. Shrnuto a podtrženo: SEDM patří ke špičce ve svém žánru. Na tento snímek jen tak nezapomenete. A bylo by to také škoda „pod povrchem“ tohoto filmu se totiž skrývá něco nesmírně důležitého. ()
Temný, depresivní, rafinovaný, strhující film... Ponurá metafora dokazující, že tenhle svět je veskrze špatný a zkažený. Středověká představa smrtelných hříchů je implementovaná přímo do podstaty naší civilizace a současné západní velkoměsto odpovídá představám očistce. Magie čísla 7 (ne náhodou je tomuhle filmu svým vyzněním nejblíže jiný film mající v názvu také blízkou arabskou číslici - 8mm). Atmosféra plná deště, přítmí a stresu. Postmoderní vyústění a kongeniální shrnutí klasického filmového žánru noir... Fincher zde primárně rozvíjí svůj leitmotiv - svého typického městského hrdinu posedlého svou prací do té míry, že je schopen obětovat (byť mnohdy podvědomě) cokoliv - v tomto případě i svou rodinu. Zde je to mladý detektiv v podání Brada Pitta, který prochází životem, a hlavně americkým velkoměstem, přičemž tato megapole evokuje Dantovy kruhy pekla a hlavní hrdina zachází zcela neodvratně stále hlouběji a hlouběji... Ač je snímek nábožensky a křesťansky motivován, jeho vyznění je chmurně apokalyptické a vlastně ateistické - popisuje totiž svět bez Boha. Bez jakéhokoliv principu oponujícímu chaosu a etickému nihilismu. Stres, destrukce lidských vztahů (vynikající scény manželského vyhoření situované do příznačného betonově odcizeného a vychladlého bytu rezonujícího otřesy způsobenými podzemní drahou), zabití člověka jako hra, inscenované živé obrazy z mrtvol, hádanky a rébusy vkládané do těch nejzvrhlejších sadistických vizí, které jakoby vypadly z pláten Hieronyma Bosche či jiných středověkých malířů. Sedm hlavních hříchů. Se7en. Nejlepší detektivní thriller všech dob... Podobné filmy: 8mm, Mlčení jehňátek, Prokletý ostrov, Zodiac ()
Chytrá zápletka a naprosto geniální pointa, která vás přitluče do křesla. O technické stránce nemá cenu mluvit - nic jí nechybí. Herecké výkony jsou naprosto fantastické - Morgan Freeman předvádí strhující výkon (opět neproměněná Oscarová nominace, soška za Million Dollar Baby je asi satisfakcí za tento film a Vykoupení z věznice Shawshank), i Brad Pitt dokazuje, že není jenom plakátový hezoun, ale že pod taktovkou zkušeného režiséra je i dobrý herec; fantastický je i Kevin Spacey, kterému uvěříte každé jeho gesto, slovo i pohyb. Síla tohoto snímku ale tkví i (a vlastně zejména) v silném a propracovaném scénáři, který se téměř vyvarovává logických chyb, které se velmi často objevují ve filmech obdobného žánru a také ve výborné režii Davida Finchera, který dokáže udržet vaší pozornost po celý více než dvouhodinový film na stejné (vysoké) úrovni. ()
Moji oblíbení uživatelé se předhánějí v superlativech, ve kterých figurují termíny jako nepřekonaný vrchol žánru nebo dokonalá filmová esej, já budu podstatně střízlivější a v opozici proti filmovým fanouškům na CSFD, kteří Sedm zařadili do top desítky, musím konstatovat, že podle mého mínění snímek má jediné, ale velmi výrazné plus v podobě atmosférické režie Davida Finchera. Ten jako i jinde ve své tvorbě tady kouzlí s kamerou, pečlivě vytváří scénu, hraje si se zvukem i obrazem a všechno podřizuje maximálnímu efektu a diváckému zážitku. Bohužel na úkor logiky, je to zkrátka takové prvoplánové. Spíš než ke kriminálnímu thrilleru to směřuje k hororovému žánru, jmenovitě je to předzvěst pozdější úspěšné hororové série Saw. Scénář je překombinovaný, stejně jako u podobně laděných filmů s geniálním manipulátorem, jako je např. Prvotní strach, by v reálu podobný konstrukt nefungoval. Ono je vůbec zajímavé sledovat řadu filmových detailů, kde Fincher všechno podřizuje atmosféře. Např. kamkoli hrdinové vstoupí, musí být zataženo a chraň pánbůh, aby kdokoli zmáčkl vypínač osvětlení. Svítí se baterkami nebo místnost spoře osvětlují světélka červených výbojek, aby víc vynikla ponurost prostředí a jeho tajemnost. Režisér si vybírá co nejodpudivější prostředí, zanedbané a zaneřáděné uličky na periférii, staré budovy s oprýskanými fasádami a ještě mnohem víc si vyhrává s interiéry. Ty jsou obvykle mnohem zaneřáděnější a zdevastovanější, než by v reálu bylo možné. Kamera se přímo pase na hnilobě a plísních, které by v reálu upozornily už dávno okolní nájemníky na nějaké nekalosti. Policisté vniknou do bytu a s napřaženými zbraněmi postupují do poslední místnosti, kde teprve až strhnou pokrývku z oběti, rázem se chytají za nos. I tady Fincher všechno podřizuje momentu překvapení. Je dobré si srovnat dynamicky natočenou scénku honičky v činžovním domě se scénou honičky po střechách a bytech arabské čtvrti ve filmu Borneův mýtus. Zatímco ta druhá organicky zapadá do příběhu, tady by v reálu mělo pachateli stačit seběhnout schodištěm a zmizet hlavním východem, jenže to by pochopitelně bylo divácky nepřitažlivé, takže Fincher nechává svého padoucha a jeho pronásledovatele probíhat částmi domu, který pravděpodobně dosud nikdo nepostavil a také nikdy nepostaví, protože by šlo o nezkolaudovatelný architektonický unikát. Podobných úletů by byla celá řada, ale síla Fincherova nezaměnitelného režijního rukopisu je tak výrazná, že to v očích převážné většiny diváků spolehlivě zakrývá. Takovou scénu, kdy Brad Pitt má pistoli u své hlavy a očekvává výstřel, musím v její atmosféričnosti ocenit i já. Divácký zájem pochopitelně poutá i brutalita jednotlivých zločinů, ale můj dojem k tříhvězdičkovému hodnocení snižuje i filozofický rámec dramatu, se kterým se ani v nejmenším neztotožňuju. Zatímco jiný Fincherův film Klub rváčů mi přišel jako skvělé zpracování fenoménu revolty, anarchismu a konzumismu v moderním velkoměstě, tady mi ten nihilismus a deprese přijdou nepatřičné. Celkový dojem: 60 %. () (méně) (více)
Tak jsem si mohl odškrtnout další film z top 100. A to mi těch, které bych z tohoto spektra rád viděl nezbývá tolik. Sedm ale rozhodně patří mezi ty nejlepší z nich. Ať už jsem se snažil sebevíc, nenašel jsem nic co by se mi zde nelíbilo! To vše navíc bylo zakončeno dokonalým a naprosto nepředvídatelným koncem. ()
Galerie (55)
Zajímavosti (135)
- Somerset (Morgan Freeman) odhalil, že jeho krstné meno je William. William je skutočné prvé meno Brada Pitta (Mills). (WalterIK7)
- Somerset (Morgan Freeman) má v knihovně bílou košili, při cestě do knihovny má však jinou. (Tera257)
- Sylvester Stallone odmietol rolu Millsa (Brad Pitt). Neskôr povedal, že to bola veľká chyba. (Astonko)
Reklama