Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Komedie
  • Horor
  • Animovaný
  • Drama

Recenze (232)

plakát

Indiana Jones a nástroj osudu (2023) 

Za mě asi nejslabší díl, a to mě už ani Křišťálová lebka moc nenadchla. Od zajímavých artefaktů, které mají (i svou funkcí) alespoň nějaké zakotvení v realitě, jsme se se posunuli v posledních dvou dílech k absurdním konspiračním teoriím. Indy sám zestárl nehezky a nechává se spíš vláčet ostatními postavami. A nepomůže tomu ani úvodní omlazená pasáž, které prostě odmítám jako divák věřit. Navíc samozřejmě vše dobré, čím bylo ukončené předchozí pokračování, je pryč, což je už dnes absurdní klišé. Záporáci jsou s výjimkou Mikkelsena spíš šedesátkové parodie a honička na tuk-tuku se prostě s tankem nemůže měřit. Není to až tak špatný dobrodružný film. V sérii Lovci pokladů by byl super, ale jako zakončení Indiho ságy, děkuji, ale fakt ne.

plakát

Ve stínu upíra (2000) 

Velmi příjemná pocta německému filmovému expresionismu a němé kinematografii vůbec. Škoda trochu hektického závěru, který je sice ve své vyhrocené absurditě zajímavou podívanou, ale k jinak spíše pozvolnému odkrývání děje během většiny filmu mi prostě neseděl.

plakát

Pán prstenů (1978) 

Viděno kdysi na vysoké a nyní znovu. Tato verze trpí základním neduhem fantasy filmů. Pokud se nejedná o nějakou komorní konverzační záležitost, kde je fantasy jen kulisa, potřebujete bohatou výpravu. A bez ní se bohužel Pán prstenů neobejde. Zde se tvůrci snažili nahradit velkolepou výpravu spojením čisté animace s živými upravenými záběry. Což celkem dobře funguje právě v komornější první části. Ale od Morie, kde "hraných" pasáží přibývá a objeví se skřeti, to už přestává fungovat. A závěrečná bitva o Helmův žleb už je vyloženě směšná. Když vidíte po několikáté umírat téhož filtry prohnaného herce v gumové gorilí masce, říkáte si, zda nestálo za to vyřešit tyhle pasáže z knihy jinak. Možná i stínové divadlo z úvodu by bylo lepší. Prostě zajímavý pokus, že kterého ale čiší, že to byl opravdu jen pokud vytvořit za málo peněz hodně hudby Ainur.

plakát

Rogue One: Star Wars Story (2016) 

Proč takhle nemohly vypadat epizody 7 - 9, když se to očividně umí? Tohle je vážně dobrý Starwars film. Slušný příběh. Možná trochu překombinovaný, ale celkově logický a pěkně gradující. Postavy sympatické, odpovídající žánru náhodné týmovky. Efekty slušné (tedy až na návrat starých známých), prostředí zajímavé. Prostě prima Starwars rozvíjející známý příběh, neurážející lore a celkově povedené.

plakát

Predátor: Evoluce (2018) 

První predátor, který se nebere až tak vážně. A funguje to. Dobře jsem se bavil. Akce slušná, postavy zajímavé, herci přiměřeně schopní, nový predátor s mazlíky potěšil. Trochu mě štvala nucená změna povahy predátoří civilizace na klasické invazní alieny, ale pokračování nečekám, takže to netrápí až tak moc. Jistě, na jednu stranu jsou tu klišé o zlých agentech (Nešlo mu celou dobu vlastně o dobro lidstva?), geniálním autistovi (Mercury a spol.) a supervědkyni, ale na druhou stranu, jiná jsou hezky rozbita jednotkou looserů i milým predohafíkem. Žádný zázrak, ale příjemná akční sci-fi jednohubka.

plakát

Vetřelec: Covenant (2017) 

Pokud bych hodnotil Covenant jako pokračování Promethea a tyto dva filmy jako samostatný příběh, přidal bych hvězdu. Ridley prostě umí, jsou tu krásné scenérie, příjemně děsivá atmosféra a herci celkem zvládají (Ale hlavní hrdinka mi prostě k srdci nepřirostla), i když se občas postavy chovají vážně nelogicky. Ale jako vědomá součást příběhu vetřelců to prostě pokulhává mnohem víc. Celý příběh o inženýrech je pseudofilosofický blábol, který dává smysl jen s velkým násilím, v kinoverzi je ještě ke všemu osekaný tak, že skoro nedává smysl. A samozřejmě reálně nesedí s původními filmy. Takže asi tak.

plakát

Predátoři (2010) 

Je prima, že každý nový film přinese něco nového. Myšleno do série, ne do kinematografie. A tahle varianta na Živý terč nebyla tak zlá. Jasně, hrdinové jsou ta největší sbírka klišé. Snad až na doktora, u kterého je ale jasné, že se teprve vybarví. Jistě, logicky se nechová skoro nikdo. Tahle ostřílená skupina "zabijáků" nedokáže trefit skupinu kosmických psů o velikosti divokého prasete, čili mají mušku horší než čeští myslivci. Nevezmou si vybavení, ani když mají možnost. Jen ho postupně ztrácejí. Predátorům očividně stálo za to vytvořit si na cizí planetě čistě pozemskou džungli, ve které dovede doktor medicíny určovat bez klíče bylinky. Ale bylo tu pár ne zcela očekávaných zvratů, nový způsob jak oblbnout predátoří senzory (a rozhodně logičtější než v Predátor Prey) a konečně jsme dostali něco, co nám a především Billy Solovi tvůrci dluží už od prvního predátora. Férovka na zápěstní čepele a chladnou lidskou zbraň. Samozřejmě větší klišé než člen Jakuzy, co náhodou najde katanu, nemohlo být, a člověk si řekne, že s evolucí predátorů to asi nebude tak horké, když lovili už samuraje a nenaučili se proti jejich šermu bránit. Celkově ale prima oddychovka a v predátořím filmovém universu v té lepší půlce.

plakát

Vetřelec vs. Predátor (2004) 

Nečekal jsem mnoho a dostal jsem docela dobrou zábavu. S původními dvěma filmy obou monster sérii se to nedá srovnávat, ale o to si myslím ani nešlo. Šlo o to dostat lidi, vetřelce a predátory na jedno místo, aby to nebyl jen horší Vetřelec 2 s predátory. A to se za mě povedlo.

plakát

Vetřelci vs. Predátor 2 (2007) 

Tohle jsem vlastně vždycky chtěl vidět. Invaze vetřelců do poklidného městečka. Žádná kosmická loď nebo temná stanice. Pěkně životem tepající nic netušící městečko. Do bodu, kdy se vetřelci teprve seznamují s prostředím a sem tam někdo zmizí, dobrý. Bohužel provedení už mi úplně nesedlo. Mohl to být slušný survival horror v neokoukaném (pro vetřelce) prostředí, ale tvůrci místo toho vsadili na za mě neúčelný gore. A čím víc nechutných scén, tím méně logiky v ději. Od vetřelců prostě asi čekám něco víc. Jo, a ten fast and furious vývoj vetřelců mi vadil už jedničce.

plakát

Napoleon (2023) 

Uznávám argument, že historicky film má být spíše zábavný, než přesný. Ale tady je z kariéry Napoleona vynecháno tolik, že to prostě za mě nelze odpustit. Hezky se na to kouká, bitvy jsou pěkné, herci hrají obstojně, ale z komplexně životopisného filmu o Napoleonovi prostě nesmí úplně zmizet Trafalgar a Lipsko (byť jen třeba zmínkou). Ridley Scott měl šanci odejít ve velkém, místo toho spáchal generický životopisný film, dokonce včetně úvodních vysvětlujících titulků a sčítání mrtvých pro ty, kdo by z děje nepochopili, že Napoleon není klaďas.