Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Komedie
  • Drama
  • Sci-Fi
  • Animovaný

Recenze (288)

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

|| PG-13 || Warner Bros. || Rozpočet: $190 mil. || USA: $266 413 734 - ČR: 96 802 883 Kč - Celkem: $666 813 734 Druhá Duna konečně přináší to, s čím měla přijít už jednička, a sice epické momenty a zapamatovatelné postavy. Ani po druhém zhlédnutí jedničku nevytáhnu v hodnocení na výš jak 7/10, přičemž od průměru ji dělí hlavně kamera a režie. Dvojka už měl ale dokázala posadit na prdel, a to ne v jedné, ale hned několika včetně epického finále. Villeneuve na jednu stranu předvádí to samé, co předtím, a vlastně není důvod to nikterak měnit. Příběh už ale není takový nemastný a useknutý, konečně někam směřuje (byť bez trojky nebude uzavřen) a postavy se dále vyvíjí a jsou zajímavější. Chalamet hraje jako o život, jeho pozvolná transformace ve vůdce je zcela uvěřitelná, a o to originálnější ve spojení s roztomilou tvářičkou ukrývající nekompromisního vůdce (z Paula žádný Luke Skywallker nebude). Opět potvrdil, že dávno zvládne utáhnout nejen film, ale klidně celou sérii. Byť celkově převyšuje ostatní herce, neznamená to, že by hráli slaběji. Naopak! Takto natřískaný casting už jsem dlouho neviděl, díky čemuž i postavy s jednotkami minut na plátně jsou zapamatovatelné a zajímavé. Ze všech nejvíc strhne především "Elvis" Butler, který se úspěšně vymaňuje ze své dosud nejznámější role a ztvárňuje možná jednoho z nejlepších filmových záporáků za 5 let. A to opět v nějakých asi 3 scénách, ovšem tak epických, že se každému divákovi ihned zaryjí do paměti a chce je vidět okamžitě znovu. Tohle přesně jednička potřebovala jako sůl. Takových momentů je tu samozřejmě víc spolu s ještě o něco lepší Zimmerovou hudbou a sluncem (a pískem) zalitými záběry. Je obdivuhodné, že se Villeneuvovi i přes "komerční" casting a zřejmý tlak WB na to, aby byla Duna víc masová a tudíž mohla vydělat víc dolarů, povedlo udržet až artovou stránku, režijní postupy (pořád se tu málo mluví) a příběhové zvraty, kterých se komerční fláky bojí jako čert kříže. A i obyčejní diváci to dokáží ocenit. Stále věřím, že je ještě kam stoupat k absolutní dokonalosti, a tak s touto vzestupnou tendencí má Villeneuve velkou šanci se třetí Dunou rozsekat úplně každého a dosáhnou touženého titulu "nejepičtější sci-fi od Star Wars". "This is fucking cinema!" 90%.

plakát

Kaskadér (2024) 

|| PG-13 || Universal || Rozpočet: $90 mil. || USA: $49 696 920 - ČR: N/A - Celkem: $103 744 920 || Nakonec spíše menší zklamání. A to hlavně z důvodu špatného střihu mezi akcí a scénami Gosling/Blunt. Přitom obojí je velice osvěžující a fajn, akce pak jednoznačně vysoko nad současnou konkurencí, k Wickovi či Atomic Blonde má však stále daleko. Stejně tak i romantická linka je velmi funkční a zábavná, jen jsou dialogy mezi herci dost ploché a natáhnuté. Paralelním střihem mezi akci a Blunt se totiž ztrácí veškeré tempo a napětí, což je velký problém u něčeho, co je 50/50 akční/romantický film. Výsledek proto nejvíc působí, že si Leitch chtěl natočit poctu svému řemeslu a svým kámošům, zatímco studio dobře vědělo, že filmy o natáčení filmů diváky, hlavně kasovně, neberou (viz Babylon, Tropická bouře) a přinutilo jej, respektive scénáristu, připsat romantickou linku nabalenou na velmi průměrnou detektivní zápletku (což je ale výjimečně ku prospěchu). Kaskadéra zcela logicky nejvíc táhne Gosling, který zde má více charismatu než jindy, a Blunt, jež je pořád kočka. Naopak Aaron Taylor je ve filmu dost nevyužitý a jeho role je až nesnesitelně otravná. Zbytek pak nezaujme ničím. Kaskadér měl šanci být nejen velkolepou poctou opomíjenému filmovému řemeslu, ale také být jakýmsi pokračováním Tropické bouře, v němž by se mohli maximálně vyřádit a dělat si prdel ze všech greenscreenů, CGI apod., což se zde objevuje jen v narážkách. Z toho důvodu se z Kaskadéra jen z těží stane pomalu rodící se kultovka jako Leitchův poslední počin - Bullet Train, jenž perfektně využíval své prostředí, postavy, akci a mít lepší, tarantinovský scénář, byl by absolutní žánrovou peckou. 65%.

plakát

Kosmonaut z Čech (2024) 

|| R || Netflix || Rozpočet: N/A || Takhle se hloubavé filmy netočí. Kosmonaut z Čech se pokouší být mixem Vesmírné odysey, Ad Astry a Moonu, ale selhává na základních věcech, a sice zaujmout diváka alespoň něčím . Pro Čechy zde pochopitelně budou alespoň domácí reálie, jména, poletující sáčky od Bon Pari apod., nic však víc, žádná přidaná hodnota se pro nás nekoná. Sandlerův kosmonaut mohl být klidně Slovák, Polák, Němec, Rus, kdokoliv, když ne Američan, a vyšlo by to úplně nastejno. Herectví mu sice nelze upřít, on na ty vážnější role stále má, ale nenabízí zde nic, co by bylo zapamatovatelné. Celý film se točí kolem konverzačky s imaginárním (?) pavoukem s hlasem Paula Duno a hloubavým polemizováním, proč Sandler opustil svou těhotnou manželku a zdali se k ní může ještě vrátit. 1h 40m nudí každou minutu, režie sice ujde, ale jinak je sterilní (Renck má přitom na kontě famózní režii Černobylu), Richterova hudba není příliš výrazná a příběh nenabídne nic, kvůli čemu by si ho měl divák přehrát. Jak je na tom Kalfařova kniha nevím, ale zde jednoznačně šlo o promarněnou šanci jako pro Netflix, tak Sandlera a vlastně i české diváky. 45%.

plakát

Air: Zrození legendy (2023) 

|| R || Amazon || Rozpočet: $90 mil. || USA: $50 703 565 - ČR: 4 193 848 Kč - Celkem: $85 403 565 || Příjemná oddechovka o tom, jak se bandě relativních outsiderů na trhu s botami podařilo ulovit zřejmě největší sportovní ikonu a uzavřít největší sportovní obchod všech dob. Affleckovi sedí režie s každým rokem a slabšími hereckými rolemi čím dál víc. Docela překvapilo a potěšilo, že si nadělil jen vedlejší roli CEO Nike a hlavní dění přenechal svému "bratrovi" Mattu Damonovi. Všichni hrají přesně tak, jak byste očekávali a není tomu co vytknout. Potešil herecký návrat Tuckera, kterému role obchodního tlučhuby sedla jako prdel na hrnec a snad se bude vyskytovat častěji. I přes fakt, že víme, jak to celé s Jordonem dopadne se Affleckovi daří budovat napětí, zákulisní zvraty a dojemné momenty spojené s úspěchem, aniž by snímek jen odškrtával povinná fakta o Air Jordon. Naopak. Tohle není film ani tak o Nike, jako o "heistu" ukradení maskota křusek největším firmám na trhu. Zároveň mu jako jediní nabídnou i něco, na co by ostatní nepřistoupili a tím změnili celé fungování tohoto businessu. Jordana jsem nikdy nemusel stejně jako basket, ale z filmu je patrné, že je to vlastně sympaťák, který má přes všechny peníze rád stejně jen svou maminku. Takže Air je v jádru vlastně skryté rodinné drama. 80%.

plakát

Ant-Man a Wasp: Quantumania (2023) 

|| PG-13 || Marvel/Disney || Rozpočet: $200 mil. || USA: $212 161 392 - ČR: 30 296 414 Kč - Celkem: $473 056 931 || 5. Fáze MCU snad nemohla odstartovat hůř. Třetí Ant-Man už od trailerů naznačoval průšvih, výsledek je snad ale ještě zoufalejší. Tahle trilogie sice vždy měla ty nejnižší ambice z MCU, jedničku ale považuju za velmi solidní rodinnou komedii s Paulem Ruddem jen se superhrdinskými prvky. Dvojka už se pokoušela o víc, moc to nedopadlo, pořád se ale na to dalo dívat. Trojka je pro změnu nekoukatelná a neskutečně houpá po scnénáristické stránce. Ani ne po deseti minutách strávený na Zemi se přesouváme do kvantové říše, v níž strávíme zbytek filmu. Fajn, tohle se vědělo předem. Problém je ve vizuálním podání celé říše, která působí extrémně lacině, uměle a ošklivě. Srovnání s rodriguezovým Žraločákem a Lávovkou je na místě, protože přesně takto třetí Ant-Man vypadá, jen s pár dolary navíc. Na druhou stranu ono by se to ještě dalo nějak přežít, kdyby existoval zajímavý a dobře zpracovaný příběh. Místo toho je Quantumania plná hloupých scén, kdy např. Pfeiffer půl filmu zatajuje příchod Kanga, ačkoliv o něm divák dávno ví z trailerů. Když pak na něj dojde, film trochu stoupne, protože Mayers odvádí na nového multizáporáka patřičný výkon. V závěru ho ale sráží fakt, že Ant-Man prostě musí vyhrát, ačkoliv by na něj za normálních okolností neměl, a tak zvítězí za pro Kanga opravdu ponižujících okolností. Ponižující je také krátké cameo Murrayho, který ve filmu je jen proto, že musel, ačkoliv by ho Marvel nejraději vystřihl. Co je úplně nejvíc ponižující je výstup MODOKa. Tohle se prostě nesmělo dostat do výsledného střihu. Ke zbytku ani není co dodat, je tak tuctový a nezáživný (Cassey, Lilly, Douglas, Pfeiffer + nové postavy), že se mi rychle vykouřil z hlavy. Gratuluju Kevine, Quantumania má slušně nakročeno k nejhorší marvelovce všech dob! 45%.

plakát

Barbie (2023) 

|| PG-13 || Warner Bros. || Rozpočet: $100 mil. || USA: $635 162 639 - ČR: 133 322 073 Kč - Celkem: $1 439 862 639 || Ach, kdyby toho feminismu nebylo tolik a nebyl tak hollywoodsky pokřivený. To by pak Barbie byla slušným letním bizárem s poutavými kulisami, zábavnými odkazy, chytlavými písničkami a skvělou kamerou. Barbie rozhodně je super zábavný film, který pro jednou vyplňuje díru na trhu mezi komiksovými, dobrodružnými a akčními filmy. Pochopitelně nejsem Barbie cílovka, přesto mě film dokázal zabavit. Až do doby, než nastoupily ženy a další a další ženy proti mužům. Nemá smysl vypisovat co mám nebo nemám proti feminismu. Vadí mi zkrátka jen to, že se snaží svými činy být přesným opakem patriarchátu a zničit mužskou dominanci. To, že Matel léta řídí muži, to že se někteří muži chovají k ženám neuctivě, to že Barbie představuje dávné stereotypy, o které dnešní holky nestojí, to vše je zajímavé a nosné téma. Bohužel dlouho nevydrží. Veškeré myšlenky o rovnocennosti, kterými je film protkaný, tak jindy spláchnou do záchodu scény, ve kterých barbíny naaranžují válku proti Kenům, aby zničili svůj Kendom a barbínám posluhovali. Ženy si tak z filmu zřejmě odnesou, že mají proti mužům bojovat a muži, že je ženy chtějí zničit a vládnout jim. Tímhle je celá myšlenka převrácená. Ale co od dnešního Hollywoodu chtít. Natočit Barbie Disney, nikdo se ničemu nediví. Od Warnerů bych čekal lepší sebereflexi (ačkoliv s novým vedením...). Ale znovu opakuju: film je to dobrý a bavil mě. Jen to celkové pojetí myšlenky není pro mě, tzn. jsem tým Oppenheimer. 70%.

plakát

Bod obnovy (2023) 

|| 12+ || Bioscop || Rozpočet: 45 mil. Kč || ČR: 19 611 429 Kč - Návštěvnost: 115 388 || Dlouho jsem se rozmýšlel zdali hodnotit Bod obnovy jako kterýkoliv jiný film, nebo s přihlédnutím na domácí stopu. Nakonec i v hodnocení podpořím originální a odvážné české tvůrce, kterým se pomálu dostává takovým příležitostem. Bod obnovy bude ještě dlouho na české podmínky působit jako zjevení z budoucnosti. Vizuální stránka filmu a celkový koncept si vypůjčuje ze zahraničních předloh (zejména Blade Runne) jen to nejlepší, kdy Hloz se sice krátkými, ale působivými pohledy na futuristickou Prahu (či Varšavu?) dokáže diváka i s minimálním rozpočtem strhnout. Naneštěstí je to přibližně vše, čím dokáže Bod obnovy skutečně vyrazit dech domácím divákům zvyklým na romantické komedie s Langmajerem. Následný příběh a scénář je totiž veskrze rutinní, neoriginální a často šustí papírem. Mimo to od konceptu obnovování lidí z digitálních záloh často uteče k romanticko-dramatické lince podobně jako Minority Report (další zjevná předloha). To, že bude snímek komorní, protože rozpočet, bylo jasné každému. Promarněnou příležitost ale spatřuji v chladných, až nudných konverzačkách v rádoby futuristickém prostředí, které nakonec připomíná jen výrazně futurističtější dnešní byty. Propašovat nějaký chytrý scénáristický zvrat, kamerový trik a působivější hudbu by přece nestálo víc, než "opulentní" digitální efekty. Andrea Myholová je sice pěkný herecký objev, ale kromě Matěje Hádka v se v celém filmu všechny postavy chovají stejně chladně a zaměnitelně. Jakmile vás přestane bavit nudný scénář a nevýrazné herecké projevy, není na filmu už moc co obdivovat. I přesto všechno raději jeden takovýto český film ročně než 10 filmů s Langmajerem a Prachařem. Tohle aspoň nebyly úplně vyhozené prachy. 70%.

plakát

Creed III (2023) 

|| PG-13 || MGM || Rozpočet: $75 mil. || USA: $155 241 208 - ČR: 8 709 538 Kč - Celkem: $271 341 208 || Tahle série, ostatně jako celý Rocky, mi nikdy nijak zvlášť nepřirostla k srdci a domnívám se, že podobně jako Rychle a zběsile má až zbytečně mnoho dílů. Nicméně i třetí spin-off Rockyho bez Rockyho - Creed - dokáže přijít s něčím novým. V první řadě je tu MBJ nově v pozici režiséra a jasně dokazuje, že se od svého nejvlivnějšího mentora - Ryana Cooglera - dost naučil. Výsledkem je solidní, byť nijak zvlášť vyčnívající, sequel se svižnou stopáží a slušnou bitkou na závěr (v celém filmu jsou vlastně jen 2). V druhé řadě je tu pak Jonathan Majors, jehož výkon po sérii nařčení z domácího násilí je o to démoničtější a rozhodně nezapadne mezi ostatní nevýrazné záporáky rockyho série. Trochu zbytečné mi přišly scény z rodinného života, kde už není, co vyprávět a naštěstí i zde dostal víc prostoru Majors, díky čemuž závěrený souboj působí dost bratrovražedně. Jako boxerská jednohubka s adekvátní stopáží Creed III zabaví, nicméně nic nového zásadního to nenabídne a celé sérii by prospěla dlouhá pauza. 75%.

plakát

Dungeons & Dragons: Čest zlodějů (2023) 

|| PG-13 || Paramount || Rozpočet: $150 mil. || USA: $93 054 502 - ČR: 31 637 127 Kč - Celkem: $207 954 502 || Kdo by si pomyslel, že fantasy film o nějaké přihloupé hře, kterou jsme hráli na základní škole letos v klidu překoná většinu rodinné blockbusterové produkce ala Ant-Man 3, Shazam 2 a další a nabýdne přesně to, co se od něj očekává. D&D bych asi nejlépe přirovnal k prvním Pirátům rýznutým Pánem prstenů - námět od, kterého nikdo nic neočekává nebo se mu rovnou vysmívá přetavený v zábavnou, našlapanou dobrodružnou podívanou s cool charaktery, překvapivě solidním CGI (milionkrát lepší než zmíněná konkurence), logickým a zajímavým příběhem a i dojemnými momenty. Aneb takovéto dobrodružné filmy se kdysi točili, děti, a všichni na ně chodili. Já sice kino vynechal, ale jen proto, že dnes si není nikdo jist, co je poctivý blockbuster a co si jen hraje na další marvelovku. Partička zlodějíčků je tak sympatická a nahláškovaná, že jí fandíte od začátku do konce. Sice na některé postavy občas zapomíná (Rodriguez, Lillis) a své momenty si dělí spíš jednotlivě než jako tým, závěr to však plně vynahrazuje. Grant jako záporák je už takovou nevtipnout karikaturou sebe sama, až je to vlastně vtipné. Vtipy celkově padají na úrodnou půdu, i když se možná za břicho úplně popadat nebudete. Goodfeeling je tu však všudypřítomný a to spolu se zručnou režií a kamerou, které se čas od času podaří vykouzlit zajímavý záběr nebo jízdu. Opět něco, co se vyskytuje v 1 ze 3 dnešních blockbusterů. Škoda, že zde budeme čekat na druhý díl extrémě dlouho nebo vůbec stejně jako u Ality. Přitom zatímco marvelovkám tržby klesají, zde by mohly s rozumným rozpočtem (za 150 mega je tu hodně muziky) v klidu stoupat. 80%.

plakát

Ferrari (2023) 

|| R || Neon || Rozpočet: $110 mil. || USA: $18 419 655 - ČR: 9 679 071 Kč - Celkem: $37 550 448 || Stejně jako si Scorsese točí ve svém úctyhodném věku, co se mu zamane, Mann to má podobně. Ferrari toužil natočit celé desetiletí a konečně si svůj sen splnil, přičemž se může jednat i o jeho poslední celovečerní kino film. Bohužel nejen já jsem z propagace čekal něco na styl Le Mans '66 (Ford vs Ferrari) a Rivalové. Ač zde název "Ferrari" evokuje slavnou značku, skrývá se pod ní - Enzo Ferrari. Tedy ten člověk, nikoliv to auto. Příběh proto lavíruje mezi biografií, automobilovým pozadím a závoděním. Z Enzového života však nejvíce sledujeme jeho typicky italské manželství se ženou, jenž má ve firmě značný podíl, což může ovlivnit zdali firma zkrachuje, nebo ne. Dalším rozhodujícím faktorem je závod Mille Miglia (italský Le Mans), na němž Ferrarimu umírá jeden řidič za druhým. Adam Driver (s příhodným jménem) navzdory věkovému rozdílu s předlohou roli ztvárnil výborně, přičemž měl s italštinou očividné zkušenosti v Klanu Gucci. Bohužel ve všech scénách má jen jednu polohu coby "Comandattore" (Velitel), a nedočkáme se příliš intimnějších scén s výjimkou jeho skrytého syna. Cruz naopak hraje perfektní italskou semetriku, která si nenechá nic líbit, svého manžela ovšem stále respektuje. Největší stopu na snímku pochopitelně zanechá závodní koncovka ne náhodou připomínající Le Mans '66, avšak s velmi brutálním (a velmi digitálním) dozvukem, který by málokdo očekával. Mann sice dávno není tím, čím býval (technicky a vypravěčsky zručný režisér), technickou stránku si ale stále umí pohlídat, čímž mu Ferrari v jeho knihovně nedělá žádnou ostudu. Naopak možnou pěknou tečku za úspěšnou kariérou. 75%.