Reklama

Reklama

Harry Hole (Michael Fassbender) je enfant terrible týmu, vyšetřujícího zločiny v norské metropoli. Na jedné straně je to výjimečně dobrý detektiv, jehož netradiční metody skoro vždy vedou k úspěchu, na straně druhé se však jedná o nezodpovědného alkoholika s tolika prohřešky, že je už dál nechtějí přehlížet nejen jeho nadřízení, ale ani jeho přítelkyně Rachel (Charlotte Gainsbourg), s níž se právě rozešel. Jediné, co stojí mezi ním a pitím, je případ, který by ho přivedl na jiné myšlenky. Ke smůle jedné ženy, která zmizela uprostřed noci ze svého domu a o pár dní později byla nalezena brutálně zavražděná, se Harry právě dočkal. Postavený sněhulák, který na místě činu zůstal jako jediné vodítko, naznačuje, že tenhle pachatel si chce hrát a že si dost možná už párkrát takhle hrál i v minulosti. A že ho to baví čím dál víc a nehodlá s tím přestat. Přestože Harrymu v pátrání pomáhá brilantní mladá vyšetřovatelka Katherine Bratt (Rebecca Ferguson), nepřestávají policisté tahat za kratší konec. Záplava domnělých i pravých stop a hned několik podezřelých vytvářejí pachateli dokonalou clonu, za níž může nerušeně stavět sněhuláky, vraždit a dělat si legraci z Harryho Holea. Jenže skvělému poldovi stačí i vrahova nepatrná chyba k tomu, aby se chytil stopy a už ji nepustil. (Cinemart)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (713)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Navzdory nepřátelským reakcím se mi SNĚHULÁK hodně líbil a v lecčem mi přišel podobný náladě i postupům filmu JEDEN MUSÍ Z KOLA VEN od srovnatelného tvůrčího týmu. _____ SNĚHULÁK se totiž vymyká z norem kriminálky a vzdaluje se od Nesbøho výstavbou vyprávění i fikčního světa právě k Le Carrému. Podobně jako Le Carrého osnovy vyprávění je totiž i ta jeho plná narativních zastávek, slepých uliček vyprávění a provokující nejen relativní kauzální nepropojeností, ale hlavně nedořečeností jak zcela slepých či do ztracena vedených dějových linií na jedné straně, tak načrtnutých, ale dále nerozváděných oblastí světa, zjevivších se a mizejících postav. Najdeme tu okázalé rozbíjení časové posloupnosti osnovy, velmi volně analogické časové a kauzální linie, tragické aspekty života na první pohled netečných postav a de facto irelevanci nečekaného vyústění. Podobně jako u filmu JEDEN MUSÍ Z KOLA VEN přitom nastává rozřešení nečekaně, namísto ďábla přichází spíše zklamání a smutek, konec je z hlediska klasické narativity neuspokojivý a plný sebelítostivých výčitek. _____ Záběry jsou sice průměrně kratší než v předchozím filmu (4,6 vteřiny vs. 7,5 vteřiny), ovšem jejich pomalé posuny, práce s dlouhými objektivy a strohými, často docela monochromatickými kompozicemi, stejně jako panoramatické záběry nehostinných prostor světa či zneklidňujících sousoší opětovně referuje k estetice některých filmů sedmdesátých let. _____ Jenže jakkoli moje argumentace vypadá čistě komparativně, ve skutečnosti jen skrze toto srovnání odkazuji k nenuceným kvalitám SNĚHULÁKA jako překvapivě odvážné interpretace detektivky skrze prostředky, které ji zevnitř rozleptávají, jako jsou potlačení akce, nepříčinnost dění, eliptičnost světa a absence intelektuálně i emocionálně uspokojujícího vyvrcholení – které v lecčem sdílí s filmem, který byl přijat pro srovnatelné důvody velmi vřele, jakkoli s nimi naložil s ještě důsledněji, a proto byl i lepší. _____ Ironické je, že SNĚHULÁKA snad ani nelze nepochopit – jen nedostáváte komplexní vysvětlení či propojení věcí, které by konvenčnější film vysvětlil či propojil, a to prostřednictvím žánru s menším společenským kreditem než existenciální špionážní drama o relativizaci hodnot na obou stranách železné opony. Nepracuje se spodním proudem velkých dějin s účelným přehlcením narativu, které lze chápat v analogii k všudypřítomné byrokratizaci a diváci to akceptují jako interpretační klíč. V tom ale pro mě hlavní potěšení z předešlého Alfredsonova filmu neplynulo – a u SNĚHULÁKA tudíž nevidím zásadní problém v absenci podobně významově ospravedlňujícího klíče. _____ Jinými slovy, změny filmového SNĚHULÁKA oproti předloze i oproti žánrovým očekáváním v uvedených souvislostech nemohu vnímat jako selhání, výsledek umělecké krize či omyl: jde o zjevnou uměleckou volbu, nečekané podřazení kompozičních motivací těm uměleckým. Nad efektivností této volby samozřejmě můžeme přemýšlet a diskutovat, ale nejdříve je třeba akceptovat jejich estetickou plnohodnotnost a nedělat z tvůrců, kteří již opakovaně prokázali svou profesionalitu, nesvéprávné diletanty. Třebaže totiž ani sofistikovaně rozředěný Nesbø samozřejmě není Le Carré, společná je oběma dílům svojská Alfredsonova interpretace, jež mě i tentokrát esteticky zaujala – a vlastně mnohem víc než nějaká další špatná kopie Fincherovy estetiky. () (méně) (více)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Opět se tu potvrdilo pro mě neoblíbené heslo, že kvalitní knihu na plátno kin jen tak snadno nepřevedete. Přitom všechno na první pohled působilo poměrně dobře. Herecké obsazení v čele s Fassbenderem skvělé. Režisérská stolička seversky ucházející. Co víc chtít? Snad jenom, kdyby scénář byl trošku logičtější. Takhle jsem vlastně film, kde se mihla řada hodně zajímavých herců, tak jakoby bez povšimnutí přešel. Třeba Val Kilmer, kterého jsem tisíc let neviděl a klidně bych ho dalších tisíc let vidět nemusel. Nebo J.K. Simmons, který ve filmu byl asi jenom na ozdobu, protože si nejsem vědomej, že by v tom filmu vůbec něco udělal. Vlastně jo, dělal, fotil si úchylně fotky ženskejch na mobil a scénárista nám následně vůbec nevysvětlil proč. A to dělal u všeho, ksindl. Největší legrace je, že hlavní postava Harryho Holea, kterého zde hraje Michael Fassbender, tu působí jako po lobotomii mozku, takže vůbec nemáte pocit, že by vyšetřoval a k tomu, a to je ještě horší, si během filmu až moc často uvědomujete, že vůbec nemluví. Ten cynickej hajzl Hole, kterého všichni, co jsme četli knihu, milujeme za ty jeho nekonečný kecy, tu v kuse řekne maximálně dvě věty za sebou. Jak si ho tak mám oblíbit? A to vyšetřování? Schválně mi vysvětlete, Vy všichni, co jste knihu nečetli, proč tam vlastně vůbec ten Val Kilmer byl? Nebo proč vlastně ten vrah vraždil? Bylo to z toho závěru patrný? Mně teda nepřišlo. Celkově vzato strašně špatně natočená kriminálka, která si vzala na paškál nejlepší příběh Harryho Holea a podle mě zazdila celou sérii. Hodně dlouho jsem nebyl tak nasranej, jako v případě tohodle filmu. Jedna z nejhorších kriminálek, co jsem kdy viděl. Nebejt toho nádhernýho norskýho prostředí, tak odejdu z kina v půlce filmu jak Spáčilová. ()

Reklama

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Pokud během mrazivého a sněhem zasypaného zimního večera dostanete jako já chuť na thriller s odpovídající atmosférou, sáhněte kamkoliv jinam, jen ne po Sněhulákovi. Těžko říct, kde se to celé tak moc pokazilo. Tomas Alfredson, coby kdysi nadějný režisér, se v posledních letech asi zahrabal do sněhu. Sledovat veskrze nesympatické hrdiny dvě hodiny tápat na stopě vraha v tak jalové zápletce by bylo ještě snesitelné, ale děj Sněhuláka podivně skáče sem a tam, postavy se vynořují a zase mizí, veškerý posun ve vyšetřování divák logicky nemůže chápat a nakonec se vrahem ukáže být postava, na kterou jste to od první chvíle tipovali. Nemluvě o závěru, v němž kvůli naprosto chaotickému střihu absolutně nevíte, co se sakra děje, a konečné vypořádání se záporákem vás už jen hlasitě rozesměje. A co ve finálním sestřihu vůbec dělala ta paralelní dějová linie s bohužel nemocným a úděsně předabovaným Valem Kilmerem, to jde mimo moje chápání. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Keby bol Nesbø “hore kopytami”, obracal by sa v hrobe. Neskutočne nevýrazný ne-horor, ktorý ani z pohľadu thriller žánru, nie je nijak prevratnou záležitosťou. Takmer dve hodiny nudy bez akejkoľvek snahy o budovanie atmosféry, bolo pomerne bolestivou skúsenosťou. Kto je všímavý, identitu vraha taktiež pomerne rýchlo odhalí, a tak sa jedinou originálnou premisou, stalo stavanie snehulika z dvoch gulí, čo dnes dokáže už takmer každý “k ... “, vrátane mňa. Veľká slabota, nebavilo, a chvála bohu za radu “známeho na telefón”, ktorý ma od tohto mdlého, nijak výrazného počinu, slušnou formou odhovoril. Niekedy som mal doslova pocit, že sledujem nejaký nepodarok z produkcie RTVS .. ()

Cappuccino 

všechny recenze uživatele

Pri záverečnom "dolapení" vraha som sa už naozaj musel chytať za hlavu. V priebehu filmu mi neuveriteľne chýbalo akékoľvek stupňovanie napätia, naviazanie vzťahu k postavám (v knihe som si Harryho obľúbil, tu mi bol ukradnutý.. o ostatných ani nevravím) a celkovo som mal dojem, že scenáristi z Nesbovej predlohy vybrali úplny základ a všetko zaujímavé a podstatné tvrdo odflákli. A pritom potenciál bol naozaj tak veľký! Ach, nerozumiem tomu. Na Snehuliakovi azda môžem pochváliť iba miestami slušnú atmosféru (za čo môžu tvorcovia vďačiť parádnym exteriérom) a vhodne zvolenú hudbu. Ale.. to je asi tak všetko.. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (14)

  • Nabídku na režiji poslali také Mortenu Tyldumovi. Ten režíroval Lovce  hlav (2011), což byla první a dosud jediná kniha norského spisovatele Jo Nesba, která byla zfilmována. Morten Tyldum to i přes velký úspěch Lovců hlav odmítl. Na post režiséra se také uvažovalo o islandském režisérovi Baltasaru Kormákurovi. Ten ale odmítl. (morgos)
  • Případy Harryho Holea se skládají z 11 knižních svazků: 1. Netopýr 2. Švábi 3. Červenka 4. Nemesis 5. Pentagram 6. Spasitel 7. Sněhulák 8. Levhart 9. Přízrak 10. Policie 11. Žízeň (Delock)
  • Ve filmu se vyskytuje známý norský most Storseisundbrua, který patří mezi nejnebezpečnější mosty na světě. Je to kvůli svému obloukovitému zakřivení, který připomíná horskou dráhu a od jara do podzimu do něj naráží silné vlny. (Yoshitsune)

Související novinky

Režisér Sněhuláka hledá vykoupení

Režisér Sněhuláka hledá vykoupení

25.06.2018

Tomas Alfredson, režisér univerzálně nenáviděného Sněhuláka s Michaelem Fassbenderem, by si rád napravil reputaci. Autor oceňovaných snímků Ať vejde ten pravý nebo Jeden musí z kola ven se proto… (více)

Co zazdilo Sněhuláka?

Co zazdilo Sněhuláka?

19.10.2017

Už zítra jde do amerických kin Sněhulák s Michaelem Fassbenderem. Mrazivý thriller, jenž natočil uznávaný Tomas Alfredson (Ať vejde ten pravý, Jeden musí z kola ven), byl jedním z nejočekávanějších… (více)

PF 2017

PF 2017

31.12.2016

Zažili jsme i lepší roky než 2016. Nejen co do počtu ztráty lidí, kteří přinesli světu něco hezké a hodnotné, či do počtu překvapivých a znejisťujících politických událostí. On ten rok s šestkou na… (více)

Rebecca Ferguson poletí do vesmíru

Rebecca Ferguson poletí do vesmíru

30.01.2016

Rudovlasý objev z pátého dílu Mission: Impossible dobývá Hollywood. Rebecca Ferguson bude přihrávat Michaelu Fassbenderovi ve Sněhulákovi a Emily Blunt v Dívce ve vlaku, ve sci-fi Life si pak zahraje… (více)

Reklama

Reklama