Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 306)
║Rozpočet $58,8milióna║Tržby USA $350,126,372║Tržby Celosvetovo $547,326,372▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $42,119,262║ Tržby za predaj DVD v USA $37,821,890║ v rámci daného životopisného konceptu dobre spracované, po režisérskej stránke Clint Eastwood vie ako na to ale treba uznať že určité rezervy sa tu nájdu, ide hlavne o vypäté scény a surovosť pri prestrelkách ktorá tak nezarmúti, nezhnusí, nedostane do kolien ako by sa čakalo, herecky na úrovni ale nie zas dych berúce výkony, záver je smutný, nuž Eastwood má už iné lepšie klenoty na konte ako bravúrna a nedocenená Výmena, či Gran Torino a právom ocenená Million Dollar Baby /80%/ ()
Film mě mile překvapil. Obával jsem se přemíry některých neduhů typických pro tento žánr a danou zemi, všechno to vlastenecké smýšlení, texaská výchova spolu s americkými hodnotami, zelené mozky…v jiných filmech mi tyhle věci strašně vadí, ale sem tak nějak prostě patří, a vlastně ani tolik neruší. Do toho všeho se pak přidávají pochybnosti, falešné záminky („dělám to pro tebe, abych tě ochránil“), tlak rodiny, hrozící smrt, ztráta spolubojovníků a silných scén je tu také vcelku dost (jedna za všechny se „zahoď to!“). A stejně tak se mně líbila technická stránka, zvláště zpracování pasáže v písečné bouři mi přišlo bravurní. Snímek mi tak více vadil vlastně jen v několika detailech-klišoidním soubojem sniperů, silně nedořešenou dějovou linkou s bratrem a závěrečnými titulky (film jako takový mi přišel uzavřený dobře). Celkově to vidím na solidní 4* a zároveň opětovné potvrzení faktu, že Clint na režisérské stoličce mě (snad?) nedokáže zklamat. ()
Vážení, vytýkat válečnému filmu, že obsahuje komplexní rodinnou zápletku hlavního hrdiny, je teda pěkná píčovina. Nebýt tam ty trampoty depresivní hospodyňky v krizi středně intenzivní menstruace, tak by se z filmu stal suchopárný videomanuál na to, jak lze dvaatřiceti způsoby správně nahodit fasádu šedou kůrou mozkovou. A vůbec, Clint je starý kýčař, ten by tu špetku dojemného dramatu naprcal naprosto kamkoliv. I do receptu na gulášovou bábovku podle Ládi Hrušky by zvládl napasovat tragický osud piškotu, který ve Vršovické pekárně sjel omylem z výrobního pásu a byl tak po dobu tří nekonečných týdnů odtržen od své rodiny, až jej nakonec našel místní bezdomovec a s láskou ho jako vlastního namočil do vaječného likéru. A už vidím tu Kauflanďáckou reklamu: "Každý chleba je tragickým příběhem obilí, které se mohlo stát pivem, ale nevyšlo to. Happy endy prodáváme u nás za dvacet čtyři devadesát včetně zálohy. I Clintovi chutnalo!". A ač mi hezky sedl i Bradley, protože je to zkrátka chlap jak mešita, a Allah mi buď svědkem, že kdybych měl v oblibě zvedání stožárů v tunelech, tak bych se mu nezdráhal přeleštit kvér, ale jinak to byl film průměrný a táhnoucí se jak nazelenalý vaginální výtok od koulí až ke kundě. A závěr mě potěšil. Vytrvale odolávat syfilisu, aby vás nakonec zabily zkažený lasagně, to dokáže pokurvit reputaci. ()
Americký sniper nepojednává o fyzickém utrpení uprostřed bitevní zóny, nýbrž spíše o diametrálně odlišných pohledech, kterým je válka v Iráku vystavována jednak ze strany nic netušících amerických občanů v zámoří, jednak z pozice přímých aktérů krvavých bojů, a také o pochybných motivacích, které vedou řadu mladých Američanů vstříc vysněné "službě vlasti". Eastwood sice pracuje s velmi obecnou filmovou rovnicí, když jeho hlavní hrdina přichází do války pln nadšení a vlasteneckých přísah a nakonec odchází coby zlomený muž, který ztratil iluze o cti i existenci dobra, avšak film vyzdvihuje nad průměr neskrývaná nechuť k vlastenectví, které je chabou náplastí na konání či snad oplácení zla, přirozená civilnost emocí, díky níž válečná i psychologická rovina filmu krásně splývá, a samozřejmě Clintův formální génius, který ho ani po osmdesátce neopouští. Vzhledem k tolika oscarovým nominacím se možná vnucuje myšlenka, že Američané mají pro Eastwooda zkrátka slabost, ale já si při sledování Snipera, stejně jako u Gran Torina nebo Million Dollar Baby, uvědomoval, že on si tu oblibu prostě zaslouží... 80% ()
Obával jsem se něčeho zdlouhavého a přehnaně psychologického, ale 84-letý Eastwood je prostě borec - AMERICAN SNIPER je dobře dívatelný, a přitom precizně zpracovaný příběh moderní válečné legendy. Skrývá se zde nejen spousta napínavé brutální akce ze střech a ulic evakuovaných iráckých měst, ale i emotivní osobní cesta takovýho "normálního texaskýho kovboje", kterému byla odmala vštěpena sada několika základních pravidel a hodnot. Po dvou hodinách tu nezbyde ani troška k nepochopení, naopak, co jsem viděl dávalo perfekt smysl a bylo tak zajímavé (válka vs. realita), že jsem následně dobrovolně strávil ještě nějakých 10 tisíc slov textu k doplnění si informací z více perspektiv. Jo a, jestli chcete vidět pěknou američanskou propagandu, běžte hledat jinam, tady jí moc nenajdete. Tak... Eastwood má další velký zářez a přesný Cooper se definitivně potvrdil jako špičková herecká star. A ten kasovní triumf v USA? AMERICAN SNIPER vlastně nechtěně (?) vyhladil Irák do vlastenecky trochu snesitelnější, hrdinštější podoby než jaký fiasko to bylo v reálu. A v tom ohledu je snad vůbec nejvýznamnější. P.S. Ale dívejte na to jako na film, “pravda je irelevantní...” ()
Galerie (61)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (58)
- Na konci filmu, kdy se celá jednotka brání, tak zastřelí jednoho z útočníků vedle kamenného bloku. V dalším záběru už ale jeho tělo leží o dva metry dál. Čas záběru: 1:47:40. (Geralt z Rivie)
- Vo filme sa Chris Kyle pridal k Navy SEALs vo veku 30 rokov. V skutočnosti tak urobil už o 5 rokov skôr. (MikaelSVK)
- V knižní předloze se dozvíme, že se Chris Kyle (Bradley Cooper) znal s Mikem Murphym, kterého ztvárnil Taylor Kitsch ve filmu Na život a na smrt (2013). (Gordy34)
Reklama