Režie:
Peter BergScénář:
Peter BergKamera:
Tobias A. SchliesslerHrají:
Mark Wahlberg, Taylor Kitsch, Emile Hirsch, Ben Foster, Eric Bana, Ali Suliman, Alexander Ludwig, Sammy Sheik, Scott Elrod, Rohan Chand, Marcus Luttrell (více)VOD (3)
Obsahy(4)
Členové amerických zvláštních jednotek Navy SEALs jsou nejlepší vojáci na světě: fyzicky zdatní a psychicky odolní takřka za hranice lidských možností; nejlépe vycvičení, vybavení dokonalou schopností přežít kdekoli. V noci z 27. na 28. června 2005 jsou čtyři členové elitní jednotky vysazeni helikoptérou v afghánských horách. Úkolem operace Red Wings je na nedaleké základně Talibánců zneškodnit jednoho z jejich pohlavárů, blízkého přítele Usámy bin Ládina. Hned na začátku ale řeší problém, který nečekali. Narazí na místního pastevce, ještě chlapce, a vojáci rázem stojí před morálním dilematem: mají dítě zabít anebo ho pustit a riskovat prozrazení? Rozhodnou se pro druhou možnost. Chyba. V krátké chvíli čelí obrovské přesile po zuby ozbrojených Talibánců a následuje krvavá bitva na život a na smrt. (Bontonfilm)
(více)Videa (42)
Recenze (1 076)
Tak mám za sebou první film v tomto roce. Musím říct, že po těch prvních ohlasech tady, byla moje očekávání nemalá. No nakonec se dá říct, že jsem vesměs dostal to co jsem čekal a tak jsem víceméně spokojen, ale dalo se z toho vymáčknout víc. Problém je v první polovině která mě až tak nebavila. Úvodní titulky vypadají jak náborový video do Americký armády, pak jde naštěstí patos stranou, ale skoro do půlky filmu to trvá, než se to pořádně rozjede. Není to vyložená nuda, ale něco tomu chybělo. Jo jak se rozjede akce, tak už je to jiný kafe a musím přiznat, že mě celkem pohltila. Je totiž drsná syrová a nekompromisní. Průstřely a další možná zranění vypadají fakt realisticky. Jenom to občas trochu kazí ta nesmrtelnost a výdrž hlavních hrdinů, než dojde k jejich definitivnímu zabití, ale to už zase pravda patří k věci. Jinak můj oblíbenec Wahlberg opět film táhne a potvrzuje, že dokáže zahrát skoro cokoliv. Akorát jsem ho z těma vousama málem nepoznal. Takže takhle je to solidní počin který bych tedy jenom tak mimochodem určitě nesrovnával se Zero dark thirty jak tu někteří činí. Je to totiž poněkud jiný druh filmu i když nepopírám, že po stránce scénáře a režie je to trochu jiná liga. No možná dostat do rukou tenhle film někdo jiný než průměrný Peter Berg (i když se určitě jedná o jeho nejlepší dílko) mohl z toho vytěžit ještě o něco lepší kousek. Takhle to vidím na těsný souboj mezi třemi a čtyřmi hvězdicemi. No Wahlberga mám rád a dané téma taky, tudíž to bude za čtyři, ale lehké pochybnosti přetrvávají.70% ()
Voják kdekoliv na světě spadne na namrzlém chodníku, způsobí si těžký otřes mozku a komplikovanou zlomeninu klíční kosti. A zůstane ležet. Americký voják, nejlépe z Navy SEALs, si vyzkouší pevnost afgánských skal i to, kolik olova v sobě unese. S prostřílenými končetinami a nespočtem nárazů o ostré skály úspěšně v počtu čtyři vzdoruje popravčí četě o dobré stovce oddaných bojovníků radikální nábožensko-politické skupiny (i když v pitevní zprávě jednoho z vojáků stálo – ano, má to nálepku „podle skutečné události“ – prý opravdu, že to koupil hned jedenáctkrát). A ještě dokáže tupě skandovat o nesmrtelné Americe a zlobivém Talibanu. Tihle elitní chlapáci si chvilku poleží v lese, pokecají o životě a jeho nástrahách, aby mohli ve skálopevných bratrských svazcích spustit totální inferno. Jako jeden chlap, jako jeden dokonalý organismus. Tvrdý výcvik, taktika a zkušenost tu stojí proti neuvěřitelné odhodlanosti. Pateticky se tu umírá, ale ani to nevadí. Prostě to k tomu tak nějak patří. Vedle Království jde o suverénně nejlepšího Petera Berga. Americký filmař si to u mě vyžehlil po neuvěřitelně uřvané a naivní Bitevní lodi. Také tady spoléhá na efektní zpomalovačky, kontaktní kamerové olizování vojenské techniky a výrazné barvy v syrovém vizuálu a nechává často vzpomenout na Michaela Baye nebo Michaela Manna – naštěstí jen v tom nejlepším světle. Hlavně přichází s látkou, která je mnohem ambicióznější, než filmové týrání s Bitevní lodí. Řemeslně je to nesmírně precizní (výprava, zvuk a kamera jedou na maximum), takže vypnout mozek, zesílit zvuk a díky za to!! ()
Od 40 minut je film akčně zabalen nonstop brutálními válečnými scény! Napětí se buduje tak rychle jako rozsahové vyřízení nepřátelských hlav. Excelentní režie a kinematografie zajištujě bolestivý výlet,který vás donutí se kroutit podobně jako 4 hlavní protagonisté. Každý z nich hraje svou roli velmi přesvědčivě. Wahlberg ostrý jako vždy, Hirsch silný a citlivý, Kitsch slušně zvládá obtižné rozhodnutí jako leader a Foster děsivě ztělesněný a chladný,ale soucitný. Musím zde vyzdvihnout dechberoucí kamerové záběry 4 vojaků při pádu ze skály,které působily drsně a syrově a dodaly filmu velký šmrnc. Bergovi tohle téma a zpracování sedí. Po druhé projekci jsem si film užil mnohem více,takže zvyšuji na 5*. 90% ()
Plusom je, že od prvého útoku až po Wahlbergov spánok sa film odohráva v reálnom čase (čo je zaujímavé a vytvára to napätie). Už menším plusom je klišé (odďaľovanie záchrany za každú cenu je miestami až smiešne), čudné veci v scenári (hlavný lotor je vo filme JEDNU minútu) a nie príliš logické správanie dobrých (vykrikovanie mien kamarátov uprostred lesa plného nepriateľov, ani raz si nevezmú zbraň od naokolo sa povaľujúcich mŕtvych nepriateľských vojakov), aj zlých (prečo nehľadali Wahlberga, keď boli v brutálnej presile, vedeli, kde približne sa nachádza, že je zranený a videli, že americká pomoc neprichádza?). ()
V osmdesátých letech kdekdo vzdychal vzrušením, když v supraimbecilním druhém Rambovi neprůstřelný Stallone ignoroval tisíce kulek vypálených ze dvou metrů, likvidoval záporáky pěkně hezky lukem a ve finále brečel, že by umřel pro Ameriku. Zato dnes, když se čtyřka o skály rozflákaných drsňáků rozhodne zhebnout kdesi v Afghánistánu a před smrtí sejmout něco anonymních strejdů od Talibánu, je to samozřejmě patetická pitomost, lezoucí amerikáncům do řiťky! Kde se to vzalo? Může za to nálepka "podle skutečné události"? Můžou za to protiamerické trendy? Kdo ví. Faktem je, že Peter Berg dokáže natáčet snesitelnější filmy, než většina jeho blockbusteroidní konkurence, jen zpravidla nepoužívá tolik "wow" efektů. Lone Survivor je freytagovsky poctivě odvyprávěn, přičemž všechny jeho části jsou atraktivní a zábavné - od dokumentaristicky pojatého úvodu o tom, že klucí ze SEALs nejsou žádná ořezávátka, až po nezbytné útočné helikoptéry a krvácejícího hrdinu (ovšem ve zcela nehrdinské pozici) na hranici smrti v závěru. Na tohle tálibánské běsnění se prostě kouká hezky a erkový rating je ku prospěchu věci - zejména předsmrtný trip Axelsona (Ben Foster), který se v bolestné agónii potácí lesem s pistolí v ruce, je neobyčejně poutavou a drsnou momentkou. Dojemné objímání se s afghánským chlapečkem si sice mohli tvůrci odpustit, nicméně jinak můžu s chutí říct, že se jedná o slušný zásek v hojně užívané kategorii "výborně odvedené řemeslo". ()
Galerie (47)
Zajímavosti (49)
- Jedná se o druhý film Petera Berga, který je o honu na nebezpečného teroristu. Tím prvním byl snímek Království (2007). (toy79)
- Ve filmu je několikrát zmíněn film Zprávař: Příběh Rona Burgundyho (2004) a v jednu chvíli se objeví fotografie Willa Ferrella, který v tomto ztvárnil hlavní postavu. Mark Wahlberg (Marcus Luttrell) si s Ferrellem zahrál ve filmech Benga v záloze (2010), Táta je doma (2015) a Táta je doma 2 (2017). (jirkahorn)
- Ve filmu je vidět, že útočné pušky i s optikou několikrát padají v kotrmelcích ze skály a vojáci s nimi dále velice přesně střílí. Po podobném pádu je třeba optiku vždy znovu nastřelit. K rozhození zaměření často stačí i to, že se opřená puška sesune po zdi. Každý, kdo má se střelbou zkušenosti, tak ví, že trefit něco po takovém pádu je nereálné. (bodanek)
Reklama