Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)

(více)

Recenze (363)

sahe 

všechny recenze uživatele

Já myslím, že good... je tam tak trochu vykreslená minulá doba... Bejby je hodně všude na očích a takový lidi se v minulém režimu neviděli "rádi"... /// Chyba ve filmu - když Kšanda má podprsenku místo padáku, tak jí nejdřív má bez "padáku" a dívá se do zrcadla a lehá na postel a v dalším záběru už ten "padák" má uvázaný a nemohl to stihnout ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Dovolím si začít tím, co mi obrovským způsobem vadilo. Že herci mají jiný hlas, když mluví a když zpívají čert vem. Ale že herci při zpěvu otvírají držku v jiný okamžik než jde text, přes to se přenést nezvládnu. Celkový příběh mě závratně neoslovil, pořád se to točí kolem toho stejného dokolečka kolem. Obsadit do hlavní role Dejdara? No, nevím. V mých očích je to herec vhodný tak maximálně do Comebacku a dalších podobných P(p)tákovin. Takže z věcí za zmínku stojících a zároveň zastupujících slovo KOMEDIE zůstalo pouze vysklené okno a ředěné pivo. Toto nechť jsou záležitosti, díky kterým se neuchýlím k odpadu, neb má k němu tento snímek sakra blízko. * ()

Reklama

joker.george 

všechny recenze uživatele

České písničky podle mě nemají jednoduše na to, aby dokázaly utáhnout nebo dokonce ,,vyrobily'' úspěšný film. Pár zajímavých písní i choreografií se samozřejmě objeví, ale většina je jen obyčejná výplň tuctového příběhu bez jakýkoliv zvratů. Děkuji aspoň za postavy Martina Dejdara a Josefa Abrháma, které skutečně dokázali snímek okořenit... ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Aby mě zaujal nějaký muzikál, to už musí být opravdu něco, což se tady jen potvrdilo. Taneční choerografie sice nebyly vůbec špatné a herci odvedli maximum, ale z mého pohledu strašně nesympaticky nazpívané písničky a hlavně bezpáteřní příběh to zase sráží tvrdě do kolen. Každý holt nějak začínal, mistr Hřebejk nevyjímaje.. 55% ()

Des2 

všechny recenze uživatele

K muzikálům bývám většinou dost nekritická, hned se jimi nechám strhnout a pak už se vezu na vlně hudby a tance až do konce, kdy mě film vyplivne ve stavu naprosté euforie a já nemůžu jinak než dát pět hvězdiček. Jenže Šakalí léta... to není ten případ. Filmu hlavně chybí -pro muzikály tak typický- drajv. Příběh (dá se to tak vůbec nazvat?) je rozmělněný mezi velké množství postav, které jsou tím pádem ploché, nemůžeme se s žádnou ztotožnit. K muzikálům patří určitá stylizace, ale tady, přestože byla mírná, působila nepřirozeně. Film by měl být muzikál buď na 100%, nebo vůbec. Tady je všechno tak odbyté, polovičaté... Dlouhé chmurné scény přeruší občas nějaký hudební výstup, ale výsledný dojem je tak trochu kočkopes. Měla jsem tu čest vidět Made in Hungária, maďarský muzikál s podobnou tematikou, a musím říct, že všechno, co je tady tak špatně, Maďaři zvládli na výbornou. Žádná nuda, žádná průměrná taneční čísla, ale strhující gejzír skvělé hudby a vtipu s dokonalou a pohlcující atmosférou. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (41)

  • Taneční kreaci, které se říká „kačeří chůze“, kterou použil Bejby (Martin Dejdar) i „Kšanda“ (Jan Semotán) ve filmu, používali od třicátých let 20. století T-Bone Walker, Chuck Berry v padesátých a poté i Angus Young z ACDC v sedmdesátých letech. (Dinsberg)
  • Jan Hřebejk vzpomínal na hereckou pečlivost Josefa Abrháma (Prokop): "Chtěl vědět, proč jeho postava ztratila chuť. Odvyprávěli jsme mu historii, že to byl v mládí motocyklový závodník, který po bouračce ztratil chuť a teď dělá u dopraváků, protože ničemu jinému než autům a motorkám nerozumí. On nám to všechno odkýval a pak jsem ho jednou přistihl v maskérně, jak si na tělo nechává maskovat jizvu. Říkal jsem mu, že to je úplně zbytečné, že bude mít na sobě přece košili, ale on se jen tak usmíval a říkal: 'Ne, to není vůbec zbytečný.'" (NIRO)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama