Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Barevny sovětský umělecký film o admirálu Ušakovovi a jeho černomořských bitvách. - V 18. stoleti bylo Černé more a černomořské pobřeží v rukou Turků. Oblíbenec carevmy kníže Potěmkin chtěl postavit v Černomořském přístavu Chersonu silné loďstvo. Tímto úkolem pověřil kapitána Ušakova, který nejen dokázal přemoci morovou nákazu v Chersonu a vybudovat mohutnou flotilu, ale i vycvičit námořníky v novém způsobu vedení boje, jenž sice odporoval přísným nařízením admirality, ale jak budoucnost ukázala byl velmi účinný. Ušakov navzdory všem intrikám dvořanů a zahraničních nepřátel, navzdory mnohonásobné přesile Turků dovedl zvítězit nad tureckým námořnictvem v bitvách u Fidonisy, Kerče, Tendru a Kaliakrie a pozdvihl ruské námořnictvo na nebývalou úroveň.(FILMOVÝ PŘEHLED 43 / 1953) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovKino Návštevnosť: 26,000,000 (Rusko)║ Admiral Ušakov je proste nespútaní živel, a aj po druhý krát ma jeho postava očarila, námorné bitky "z modelmi lodí" nemajú chybu, majú fakt čosi do seba, takže triky na tú dobu viac než dobré. /75%/ ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Lodě v různém stádiu rozestavěnosti, lodě na širém moři, lodě v různém stádiu rozkladu při bitvě. Dvorské intriky, podlézavost a mísa pravých perníků. Kostýmy, u nichž váháte, jestli jsou vytvořeny pro film, nebo jestli jsou to šaty, které někde zůstaly ve skříních. Voják, který trpí chorobnou prostořekostí. Náladová, elitářská, ale přesto moudrá carevna. Sebestředný, ale přesto prozíravý rádce carevny. A nad tím vším paličatý, zarputilý a vlastenecký hrdina. Je v tom trocha patosu, ale je to naprosto okouzlující. ()

Reklama

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Krásný historický film v barvě. Režisér Michail Romm jakoby ani nepatřil k sovětským filmařům. Na tu dobu si vybíral snad schválně historické náměty, aby nemusel točit socialistické duchařiny. Výkony všech herců jsou prostě báječné a je z toho cítit ta pravá dobrosrdečná ruská duše, která pro svou vlast dokáže téměř nemožné. Moc se mi to líbilo. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Nestává se často, aby byl novověký voják svatořečen (2001); v současnosti je mrtvý ruský národní hrdina i oficiálním patronem ruských strategických bombardérů (2005). Podobné kroky ve střední Evropě vyvolávají určité rozpaky, ale vypovídají současně mnohé o tom, co jsou skutečné ruské tradice, i o síle jejich působení. Pozorohodné osobnosti se dostalo adekvátního filmového ztvárnění, které jsou současně sice neokázalým, ale o to jednoznačnějším prolomením estetiky tzv. socialistického realismu. Jména tvůrců ADMIRÁLA mluví za vše: Michail Romm, Aram Chačaturjan, Jevgenij Tarle, Sergej Bondarčuk. Ale i ostatní slouží ze všech sil vznešenému námětu filmu. Dokonalé polidštění kateřinského Ruska a jeho protagonistů je dalším znakem, který nelze přehlédnout. Bojové scény jsou a způsob jejich natáčení je - nakolik to mohu laicky posoudit - na světové tehdejší úrovni. UŠAKOV je skvost, který se nedá přehlédnout. Skvělost, která vyniká ještě víc na dobovém pozadí, jež nikdo z tvůrců nemohl ovlivnit. Film je nepovhybnou předzvěstí chruščovovského tání. Předzvěstí, která oslovuje i po desetiletích (příští rok uplyne 75 let od jeho premiéry). ()

ripo

všechny recenze uživatele

Dějiny znají jen málo příkladů takového tvrdého procesu odporu, který by trval po celá staletí, s jakým se setkalo Rusko při své snaze získat nazpět Černé moře, které mu kdysi patřilo. Zájmem nejen Turků, ale i Angličanů, Francouzů a Švédů bylo nepustit Rusko k Černému moři, aby jim nevyvstal nebezpečný námořní konkurent. Již Petr Veliký se marně snažil získat Černé moře pro ruské lodě. I po porážce Turecka v roce 1739 se dostal intrikami francouzského vyslance do mírové rusko-turecké smlouvy odstavec, kde stálo, že Rusové nesmějí mít na Černém ani na Azovském moři své loďstvo. Ke konci 18. století válečnické a diplomatické umění Orlova, Spiridonova, Repnina a především Suvorova přiblížilo okamžik znovudobyti Černého moře Ruskem. Bylo však třeba vybudovat přístavní města Cherson a Tagan-rog, kde by bylo možno začít se stavbou lodí, které by se vyrovnaly lodím ostatních evropských námořních mocností. To je základní historická situace, z které vychází film i Štejnova divadelní hra Admirálská vlajka, která sloužila jako základ k filmu. Hra i film nám přibližují Ušakova jako hrdinu, geniálního vojevůdce, horoucího vlastence a demokrata, který miluje své námořníky a dovede je obětavě učit novým způsobům vedení boje a zná dobře sílu ruského lidu. Ale Ušakov žije v době, kdy zaostalost, patolízalství a galomanie vládne v Rusku. Proto jeho prosté vystupování, jeho demokratičnost, jeho vztah k námořníkům a jeho původ (chudý šlechtic-statkář) vzbuzuje nelibost u dvora i u samé carevny. I když má velkého příznivce v rozmarném a despotickém Potěmkinu, přesto musí těžce bojovat nejen s tureckými flotilami, ale i se zaostalostí a intrikami vnitřních nepřátel. Režisér Michail Romm, který se v tomto filmu po prvé představuje jako režisér vysloveně historického filmu, pojal film v duchu Štejnovy předlohy jako monumentální historickou fresku. To určuje celé ladění filmu, který se zabývá především společenským působením Ušakova, jeho vítězstvími a pomíjí podrobnější kresbu života hrdiny. Přesto však Ušakovova postava je celistvá a strhující pro svůj hrdinský pathos i pro mistrné zvládnutí hercem I. Pereverzevem. Filmový přehled 43/1953 ()

Zajímavosti (1)

  • Georgij Jumatov, hrající syna lékaře toužícího dostat se na Ušakovovu loď, i ve skutečném životě bojoval během Velké vlastenecké války na moři. Dokonce je nositelem „Medaile admirála Ušakova“. (chamonix)

Reklama

Reklama