Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Javert

všechny recenze uživatele

Neodvážím se hodnotit tento vrchol nacistické filmové propagandy. Na jedné straně má toto dílo sílu ovládat masy, při sledování vás skutečně mrazí a zíráte, čeho všeho byla Třetí říše schopna, na straně druhé je to hrubě rasistické dílo zaměřené proti židovskému národu, vyzdvihující nadřazenost tzv. árijců (ano, Hitler je skutečně zářným příkladem) a používající všemožné lži o sionismu a Židech vůbec. Tento pseudodokument musí člověk vidět, aby si udělal svůj obrázek. Z mého pohledu je to skutečně dílo velice rozporuplné, pro mě nehodnotitelné. ()

anderson

všechny recenze uživatele

TENTO KOMENTÁR vznikol ako reakcia na niekdajší komentár užívateľa s nickom Pohrobek. Vzhľadom na to, že Pohrobek svoj komentár pozmenil do relatívne neutrálnej podoby, prosím ho aby vyslovené invektívy nevzťahoval na svoju osobu a bral ich iba ako smutný historický fakt. (29.9.2006) ----------------- Jedna poviedka z filmu THE TWILIGHT ZONE je o rasistovi, ktorý zakúsi všetky príkoria podobných predsudkov a peripetií. Nie sme bohužiaľ vo filme ale v realite, kde sa lišiacky komentár užívateľa s nickom Pohrobek bude brať "iba" ako kontroverzný a "iný", dokonca ako inšpirácia na "širšiu diskusiu". Istá skupina tunajších návštevníkov ho dokonca môže pod vplyvom akéhosi "intelektuálneho poblúznenia" obhajovať. Ja to ale poviem asi takto: práve takto nenápadne postupne bujnie fašizmus, extrémizmus, xenofóbia a podobné "svetonázory". No a ty môj milý Pohrobek, aj keby si prečítal všetky knihy sveta, a videl všetky klasické filmy, si len obyčajný primitívny rasista. A nie som ani žid, ani černoch, ani aziat ani iná - podľa teba "menejcenná menšina" (nie nepovedal si to priamo, ale snáď si nemyslíš, že tvoje "komentáre" sú nepochopiteľné). Apropo celkom rád by som poznal tvoj názor na dokument " HITLER, STALIN A JÁ" prípadne na film CHOĎ A POZERAJ SA, možno by si mi pomocou svojho prenikavého intelektu dokázal objasniť aj "sfalšovanie" holokaustu. No a pre užívateľov, ktorým vadí môj urážlivý a osobný tón zakomponovaný práve sem: Film komentovať nebudem, nakoľko niečo podobné za film nepovažujem. Je to len desivý artefakt doby, ktorá by sa už nikdy nemala opakovať. Napriek tomu sa na mnohých miestach sveta legálne deje dodnes. (30.3.2006) ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele

Mimořádně zajímavý a poutavý dokument s autentickými záběry z polského židovského ghetta a přehlídkou nejrůznějších židovských typů, včetně Palestiny. Filmů se dotýká exkurz do oblasti umění, přičemž typickými známkami židovské tvorby, zde zmíněnými, jsou: negace ideálu krásy, deformace reality a záliba v ukazování zvráceností (jsou zde ukázky z některých předválečných filmů). Se všemi výroky tu nelze souhlasit, ale mnohé jistě stojí za úvahu. Po formální stránce se jedná o dokument na poměrně vysoké úrovni, dokonale názorný, arci propagandistický. ()

alisa.upir odpad!

všechny recenze uživatele

Těžko snímek hodnotit. Ale nedovedu si představit, že by se tenhle manipulující materiál mohl začít objevovat v žebříčcích CSFD mezi filmy s vysokým hodnocením, proto ten odpad. Doufám, že v dnešní době už to moc na nikoho působit nebude. Ale chápu, že ve své době neskutečně působil na emoce široké veřejnosti, vzhledem k tomu, v jakém stavu v té době bylo Německo a jak se snažili si svůj aktuální stav vykládat tím, že za to může někdo jiný, určitě ti Židé... Jako manipulativní materiál je to fakt výborný. ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Nevím, jak na tom bylo obyvatelstvo hitlerovského Německa, ale já se neskutečným způsobem nudil. Divím se, že film kdysi disponoval schopností někoho ovlivnit. Dokument je udělán naprosto uboze. Čekal jsem mnohem agresivnější výstup z německé strany. V současných dokumentech nejrůznějšího tématu spatřuji mnohem lepší tah na bránu a přesvědčovací schopnosti. Kdyby bývaly podobné dokumenty tehdy pořádně natočeny, tak by rozhodně neskončilo systematické vyhlazování židovské populace pouze u té většiny. ()

Zajímavosti (8)

  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)

Reklama

Reklama