Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Nevím, jak na tom bylo obyvatelstvo hitlerovského Německa, ale já se neskutečným způsobem nudil. Divím se, že film kdysi disponoval schopností někoho ovlivnit. Dokument je udělán naprosto uboze. Čekal jsem mnohem agresivnější výstup z německé strany. V současných dokumentech nejrůznějšího tématu spatřuji mnohem lepší tah na bránu a přesvědčovací schopnosti. Kdyby bývaly podobné dokumenty tehdy pořádně natočeny, tak by rozhodně neskončilo systematické vyhlazování židovské populace pouze u té většiny. ()

VooDoom 

všechny recenze uživatele

Musím vidět! Dne 12.2.2010 Když se na to podívam z pohledu člověka, který absolutně neví a nezná historii, tak si nejspíš bude myslet, že jsou židé opravdovou havětí. Propaganda Německa a manipulace lidí je nastavena na vysokou úroveň. Dávám tři hvězdičky za šílenou demagogii.Škoda jen té ideologie... ()

Reklama

Arsenal83 odpad!

všechny recenze uživatele

V podstate každej propagande dávam odpad, a to aj boľševickej, ako aj nacistickej, výnimku urobím len málokedy. Remeselná stránka filmu ma nezaujímá, keď sa v nej propaguje niečo hrozné. Nemusíte byť milovníkom Semitov, aby ste odsúdili filmovo inak veľmi nudný príbeh, v ktorom vraždenie Židov prirovnávajú k deratizácii. Všetko by malo mať svoju mieru, aj neznášanlivosť, keď už musíte nejakú z rôznych (aj racionálnych) dôvodov pociťovať. Proste ospravedlňovanie genocídy nie je nič len odpad. Všetci sme ľudia. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Strhující, dynamický a velmi mrazivý vrchol antisemitského filmu. Snímek začíná celkem nenápadně, když líčí židovskou povahu - která se údajně projevuje především ziskuchtivostí, chamtivostí a amoralitou. Následně nám zajímavá geografická schémata ukáží, jak se židé v průběhu věků šířili, až obsadili celou zemi. Další schéma ukazuje, jak se šířily krysy, při čemž si můžeme vyslechnout seznam nemocí, které krysy a snad i židi přenášejí. Působivou fintou tady je zobrazení tras šíření židovských diaspor, což se prolíná s proudy krys. Nemine nás ani exkurze do rodiny Rotschildů a popis toho, jak Rotschildové ovládli Londýn, Paříž, Vídeň, Neapol a Frankfurt, jak se před nimi musely sklánět banky i vlády světa. Jsou vylíčena i dvě odpudivá židovská centra - Palestina a New York, načež se soustředíme na to, jak hluboko do židovského područí upadla Výmarská republika, když v Berlíně připadalo na 100 lékařů asi 60 židů, na 100 advokátů 50 židů, zatímco obyčejný německý lid v lepším případě dřel v továrnách a v horších zmíral kvůli židy vyvolané hospodářské krizi. Vrcholem filmu je poukázání na na to, jak židé od dob Abraháma, Jákoba, Davida či Šalamouna zparchantěli a zaměřili se pouze na peníze a mrvení umění (za modernu se vydávající obsese a abnormalita) a životního způsobu a myšlení (Marx, Einstein), aniž by ovšem upustili od myšlenek o vyvoleném národě a světovládě. Třešničkou na dortě jsou záběry košer zabíjení dobytka a ovcí, jež je uvozeno varováním pro slabší povahy, aby se raději nedívaly. Film končí slavným osvobozením Německa skrz NSDAP a Hitlerovým projevem, který předvídá konec židovské nadvlády v Evropě a konečné Vernichtung židovského národa. Hudebně i dramaticky velmi dobře zpracováno, propagandisticky rozhodně účinné, i když je jasné, že tento snímek patří k těm nejnenáviděnějším vůbec. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Opravdu zrůdný film, který ale ukazuje, jak geniálně měli fašisté propracovanou propagandu. Hippler po celou dobu pracuje s nepodloženými fakty, účelově si vybírá obrázky zesláblých a vysílených Židů, na kterých ukazuje, jak se jim nechce pracovat a záměrně překrucuje skutečnost tak, aby Židy co nejvíce poškodil. Pod tím běží apelující komentář, z něhož zhnusení jen čiší, pak už stačí dát důraz na ty správné věci a diváka máte na své straně. Přirovnání Židů ke krysám je opravdu hodně odpudivé, jenže opět na svou dobu hodně efektivní a vůbec se není co divit, že mnoho (jinak třeba i inteligentních) Němců je opravdu nenávidělo a nemělo s nimi žádný soucit. Čím ale tenhle film "vyhrál" ve své pravdě, jsou opravdu kruté záběry košer popravy, která je vskutku neuhumánní a nešetrná a ani v dnešní době nepůsobí fyzicky moc dobře. Hippler věděl moc dobře, jak má na diváka působit a natočil zdánlivě objektivní, ve skutečnosti však silně manipulativní dokument, který ospravedlňoval holocaust. Ve čtyřicátých letech, kdy o ověřování informací nemohla být ani řeč, musel tento film zapůsobit opravdu děsivě a určitě rozesel strach do duší "obyčejných" lidí, kteří byli nakonec rádi, že jsou v "bezpečí", když existují koncentrační tábory. Co je ale na filmu nejvíc alarmující, je to, že pokud by dnes skoro stejným způsobem natočil šikovný filmař dokument o komkoli, výsledek by byl stejný a zas a znovu by vyvolal strach a nenávist (v současné uprchlické krizi si to není těžké představit) a mnoho diváků by ho mělo za pravdivý. Po filmařské stránce slušný průměr, z hlediska vyznění ale naprosto zrůdná záležitost, která ale byla svého času podána naprosto geniálně. 50% ()

Zajímavosti (8)

  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)

Reklama

Reklama