Reklama

Reklama

Modrá Electra Glide

  • USA Electra Glide in Blue (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.

Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (83)

Aqualung 

všechny recenze uživatele

No tak zase jeden film, který mne vrátil do...,no řekněme do krásných let.Kdosi to tady srovnával s Bezstarostnou jízdou. Sakra s tímhle filmem to má společné tak akorát motorky a ještě ne stejné typy.Snad ta smrt na závěr je zrcadlová vůči té v jízdě.Policista jde službou a životem a přirozeně se snaží, a také slušně, pracovat a stoupat výše na služebním žebříku. A vstupní vražda k níž se přimotá a správně pojmenuje i přes počáteční protivenství mu pootevře dveře.Pak se setkává s běžnou sociální kontaktní rutinou.Občas to drnčí, občas budí úsměv, občas se honí na motorkách a sleduje svého "učitele" jak v pracovní, tak osobní rovině.Ten ho poučuje jako "blba" a posléze je sám postaven do role blba, tentokrát faktického.Hrdina se snaží jít a pátrat se slušností dál.Nakonec je to on, kdo najde vraha v ubohém oligofrenikovi, který vše spouští......Chamtivý kolega končí s vlasní kulkou ve vlastní hrudi.A to finále je fantastické, opravdu dojdeš nejdál se slušností?Inu jak na koho, inu jak kde.Vše je zasazeno do krásných exteriérů amerického venkova.Hodnotím vysoko. ()

GMVajgl 

všechny recenze uživatele

Dnes se dělají filmy, u kterých člověk uteče před realitou. Smrt se v nich romantizuje, všichni jsou mladí, krásní, vysocí a štíhlí. Tady ne. Tady je Amerika zobrazena dost nevábně - taky asi proto se tento film dostal i na plátna československých kin, kam na něj tehdy šel můj táta se svým tátou. A včera jsem ho viděl taky. "Tak takový filmy už se nedělají", řekl jsem. "To protože jich natočili už moc", odvětil můj táta. ()

Reklama

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Gimp to vystihl přesně, to samý jsem chtěl napsat. Ale má to jeden háček - kvalit kvalit "jízdy" nedosahuje ani náhodou. Vlastně vůbec nevím co si mám o tomhle filmu myslet. Je to drámo o svérázném policistovi, celý film prostupuje dost drsný ( a místy hodně zvláštní, těžko popsatelný ) humor. Dovolil byh si tenhle film označit za anarchistický ( policisté na motorkách v peckinpahovsky zpomalených záběrech likvidují hipíky, brutální závěr ). Rozhodně ať čekáte cokoliv, dostanete něco jiného, proto tenhle film doporučuji. Kamera Conrada L. Halla je jako vždy vynikajicí. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Tak nekonvenčne ležérnu akčnú kriminálku som dlho nevidel a musím povedať, že to rozvláčne tempo jej celkom prispelo. Ale to hlavne vďaka prostrediu a príbehovej náročnosti, ktorá bola až príliš jednoduchá. Herci (okrem skvelého Roberta Blakea) sa vďaka takmer necharakterovým postavám veľmi snažiť nemuseli, ale aj tak som mal zo všetkých dobrý pocit. Táto poctivá práca však (okrem kamery) nevyčnieva z davu. Síce sa trošku líši svojou zaujímavou inakosťou, ale kvalitou je to pre mňa len mierny nadpriemer. A o tie rozvláčne psychologické výstupy to kľudne mohli skrátiť. 70%. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Modrá Electra Glide se svou atmosférou hlásí k odkazu Bezstarostné jízdy zcela otevřeně, v jedné scéně na ni přímo odkazuje. Působí jako druhá strana téže mince, když se na éru hnutí květinových dětí dívá pohledem příslušníků policejních jednotek, kteří o americkém snu a odvázanosti mají přece jen výrazně konzervativnější představu a jejich pojetí svobody se leckdy výrazně blíží postojům ovčáckých psů. Krach utopických představ hippies sice odhalila už Bezstarostná jízda, Hooperův kousek ale udržoval iluzi zmaření snu brutálním zásahem nepřátelského okolí. Modrá Electra Glide jde v deziluzi podstatně dál: ukazuje degeneraci ideálů rozleptaných drogovou závislostí, kšeftařením, pasivitou a neschopností čelit problémům. Guerciův snímek se v 70. letech evidentně trefil do pocitů tehdejší generace a získal slušný ohlas. Vzhledem k tomu, že nemám ani nebudu mít příležitost sledovat jeho tvorbu v nějakém vývoji, nejsem si zcela jistý jeho mírou talentu a jeho film nepřijímám bez výhrad. Svou estetikou násilí se výrazně blíží pojetí Sama Peckinpaha, jak o tom svědčí např. scéna divoké honičky motorkářského gangu. Místy si snímek moc neláme hlavu s logikou a kdybych se v tom chtěl rýpat hlouběji, našel bych leckterý snímek na kráse. Ale pozitivní dojmy přece jen přetrvávají a na 70 % celkového dojmu to postačí. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (16)

  • Vo filme sa objavil aj bývalý člen skupiny Chicago (James Guercio robil producenta tejto skupine) P. Cetera. Hral postavu Boba Zemka. (sudruh sustruh)
  • Hrubý střih filmu trval zhruba tři a půl hodiny. Výsledný sestřih pro kina je dlouhý hodinu a padesát čtyři minuty. (Morien)

Reklama

Reklama