Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHudba:
Dan RomerHrají:
Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Simon Bennebjerg, Melina Hagberg, Kristine Kujath Thorp, Gustav Lindh, Morten Hee Andersen, Thomas W. Gabrielsson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (253)
Silný příběh, jak se jednotlivec s nezlomnou vůlí pere s osudem. Bojuje proti vrchnosti, ve jménu ještě vyšší vrchnosti, která ho neváhá při nejbližší příležitosti posrat. Bavilo mě to jako obraz doby. Sledovat jak si bohatá šlechta může dovolit defenestrovat komorný, ale na královského vyslance holt musí rafinovaněji. Hlavně to ale funguje emocionálně, kdy vidíme, jak se umanutý Mikkelsen, co musí mít všechno pintlich stává lidskou bytostí s city. Řemeslně a herecky bez výhrad. ()
Minimalistická dokonalost. Tak zhruba nějak takto lze v jedné úderné větě popsat snímek Bastarden režiséra Nikolaje Arcela, který na sympaticky skromném půdorysu dokázal načrtnout vtahující drama o pěstování brambor. Jistě, tato alegorie může na první pohled znít poněkud nudně, nicméně právě díky umu tvůrců Vás dokonale vystavěný citlivý příběh naprosto vtáhne. V tomto bodě je ale záhodno přednostně zmínit zemité herecké výkony, z nichž markantně vyčnívá tradičně spolehlivý Mads Mikkelsen a Simon Bennebjerg v geniálně podané záporné roli. Právě výše zmíněné atributy v kombinaci se zkušeně vedeným scénářem vytváří precizně loženou melancholickou podívanou o nezdolné touze, lásce a rodinných hodnotách, od níž jsem se po celou dobu nedokázal odtrhnout. Pokud tedy hledáte neobvykle pojaté drama s drtivými přesahy a zasazené do nádherně divoké přírody, s tímto počinem určitě nešlápnete vedle. Výborná práce! ()
Drsný film o drsných ľuďoch v drsných časoch, keď sa nikto s nikým nesral a šľachta mala moc s ktorou dokázali bojovať len tí najhúževnatejší a najvytrvalejší. Niekedy aj na úkor svojho vlastného šťastia. Mads tu v úlohe chudobného vojaka, ktorý sa chce vypracovať vyššie, podáva znova skvelý výkon. Vydarili sa aj ostatné postavy a bolo zaujímavé sledovať vývoj vzťahov medzi nimi. Záporák je ultrasviňa a neviete sa dočkať toho, kedy ho niekto podreže. Film v tomto smere nesklame. Vizuálne to je tiež pôsobivé. Sklamaním je pre mňa len taký zvláštny nematný neslaný koniec. Ani nie tak tým, čo sa stane, ale hlavne ako. Ja by som to ukončil vo chvíli,keď si Mads prišiel po malú a išli spokojne domov. Ale potom ešte nasleduje niekoľko zbytočných minút, v ktorých sledujeme ako sa vyvíjal osud postáv po rokoch. To som sa už nevedel dočkať toho, kedy sa to skončí nadobro. Pôsobilo to viac trpko ako šťastne aj keď definitívny záver je úplný happyend. Práve vďaka záveru nemám chuť si to pustiť znova. Škoda. 7/10. ()
Ano, drama zvedá z průměrnějšího scénáře Mikkelsen v roli pracovitého, šikovného a schopného člověka, to souhlasím. Také hodnotím výstižné popsání reality, věrohodnou ukázku smýšlení, (ne)morálního chování některých jedinců, kteří se zuby nehty drží koryt. V tomto je název Bastard skutečně výstižným, slovo bastard je zároveň označením pro nemanželské dítě (kterým je Kahlen), rovněž tak může být synonymem pro zrůdu (což je ono šlechtické zvrácené individum a budižkničemu ztvárněné vlastníkem oblasti Frederikem, kterému privilegia spadla sama do klína). ()
Musím sa priznať, že chvíľu trvalo kým si ma snímok plnohodnotne získal. Odstupom času, najmä vďaka niektorým veľmi silným pasážam, ktoré solídne vystihovali nie len barbarstvo tamtej doby, ale aj moc a silu vzťahov, ktoré môžu vzniknúť napriek rozdielnemu postaveniu, však musím skonštatovať, že “Bastarden” vo výsledku do bodky napĺňa všetky predpoklady veľmi kvalitnej, historickej drámy, ktorú vďaka záveru kľudne možno zaradiť aj do žánru thrillerového (i keď nie doslovne samozrejme). ()
Galerie (45)
Zajímavosti (13)
- Postava Anny Barbary je nehistorická a len fikciou spisovateľky Idy Jessen. Režisér Arcel chcel, aby jej postava bola na začiatku len neviditeľná a postupne sa jej význam zvyšoval, o čom diskutoval aj s herečkou Amandou Collin, ako to má presne vyzerať (Arsenal83)
- Režisér Arcel povedal, že samotné natáčanie nebola až taká zábava. Išlo o na dánske pomery nákladný film, veľa ľudí bolo zapojených a: "Každý jeden človek na tomto projekte chcel urobiť niečo iné. Dochádzalo k neustálym sporom o to, aký druh filmu to má byť. A na to nie som zvyknutý. Nikdy predtým som to nezažil. Nebol to pre mňa príjemný zážitok. Práca v tomto konkrétnom systéme. Cítil som sa ako: Čo tu vôbec robím? Ak je môj hlas len jedným z 80 rôznych ľudí, ktorých názor má rovnakú váhu ako ten môj, tak čo tu robím ako režisér?" (Arsenal83)
- Dom, ktorý postavil Ludvig von Kahlen, už neexistuje a jeho poloha nie je známa. Pamätný kameň s jeho menom bol osadený v parku Kongenshus Memorial Park. (Stillborn83)
Reklama