Reklama

Reklama

Stalo se jedné noci

  • USA It Happened One Night (více)
Trailer 1
USA, 1934, 105 min (Alternativní 101 min)

VOD (1)

Svéhlavá milionářská dcera a cynický reportér stavějí a bourají zdi Jericha... Romantická komedie Stalo se jedné noci patří dnes už do zlatého fondu světové kinematografie. Jednoduchý příběh zhýčkané milionářské dcery (Claudette Colbertová), která se na svém útěku od rodiny setkává s prostým reportérem (Clark Gable), překypoval vtipnými dialogy i přesnými sociálními postřehy, ale především nabídl v době vrcholící hospodářské krize divácky vděčné téma lásky, která zdolá navenek nepřekonatelné překážky třídních rozdílů. Jeho předlohou byla povídka "Noční autobus" Samuela Hopkinse Adamse, uveřejněná v srpnu 1933 ve známém časopisu Cosmopolitan. Film získal v historii poprvé všech pět hlavních Oscarů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (160)

LeoH 

všechny recenze uživatele

Horkou jehlou spíchnutá únikovka z doby končící Velké hospodářské krize, která za svou lehkost a švih vděčí kromě chytrého scénáře asi právě taky časové tísni při natáčení a snaze o trochu toho sociálního vyznění. Tu a tam je humor trošku upachtěný, ale třebas dialog o správné technice nošení na zádech si nezadá s tím Tarantinovým o masáži nohou a za putující slovní gag s hradbami Jericha a jeho rozvinutí do závěrečné pointy by se nestyděl ani Billy Wilder. Jedna z prvních, ne-li vůbec první moderní romantická komedie a tak trochu taky první road movie, na kterou se skoro bez přimhuřování oka báječně kouká i po 80+ letech. ()

Hollohlaway 

všechny recenze uživatele

Má to překvapivý švih a vtip, navíc mě hodně bavila část v autobuse, to mi přišlo originální. Dialogy jsou svěží a Clark Gable se svým rošťáckým úsměvem je sympaťák. Milá CC je bohužel v nejlepším případě jakžtakž roztomilá, jinak nic. Charisma, krásu nebo projev extra talentu jsem u ní hledal marně, některým Oskarům vážně nerozumím. ()

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Capra jako obvykle naivní a jako vždy působivý. Prostě to uměl. Klasickou ukázkou jeho režie je podle mě scéna, kdy celý autobus pospolitě zpívá, baví se a v té chvíli se lidé, kteří se neznají a jen náhodnou jedou spolu, najednou propojí do přátelského, byť prchavého společenství. Pak se dá uvěřit náhlé starosti všech o ženu, která z hladu omdlela i tomu, že jí Ellen dá všechny peníze, co mají a Peter se tomu ani moc nebrání.____ Film je pravzorem stovek pozdějších romantických snímků, které ale většinou tomuto prastarému nesahají ani po kotníky (s čestnými výjimkami jako jsou například Prázdniny v Římě). ____ Jednoduchý příběh má mocnou oporu v hereckých výkonech a především dialozích ústřední dvojice, která si ze sebe většinu společné cesty utahuje, což jim nebrání věrohodně zahrát i cudně vášnivé scény (Gablův "striptýz", chvíle kdy ji na seně jen s velkým přemáháním nepolíbí). ____ Takový film by dnes nebylo možné natočit, podle současného pohledu je to totiž genderově zcela špatně. Gable i Colbertová jsou prototypy muže a ženy, jak je už téměř nepřípustné je zobrazovat. Ona náladová, nelogická, zhýčkaná a roztomilá, on ironický, mužný, rázně jednající a starostlivý. Ellen ho baví svou dětinskostí a rozmary, Peter se o ni dospěle pečuje a tahá ji z průšvihů (a dokonce jí i zapíná knoflíky na svetříku). Je chlapem, o kterého se dá opřít, ale je zároveň tím, kdo vše řídí a určuje, což ona bez výhrad akceptuje. S drobnou poznámkou pod čarou, kterou si Peter neuvědomí, Ellen ho dokáže (řekněme "ženskými zbraněmi") nenápadně vmanipulovat, kde ho chce mít.____ Není to partnerství ve smyslu "budeme o všem rozhodovat společně", ale vztah založený na přijetí ženské a mužské role. Pokud je takový muž zahraný C. Gablem, působí to hodně přitažlivě. Zvlášť když to celou dobu hraje tak, že je přímo hmatatelné, jak ho štve, že se o tu dívku nedokáže postarat tak, jak by chtěl. ___ Znepokojující je ale Peterův zjevný sklon k řešení konfliktů násilím (výhružky, napřahování ruky a plácnutí na zadek). To je důvod, proč už se ke klasickému nastavení rolí nikdy nevracet. /29. 12. 12./ ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Americká meziválečná komedie pro pamětníky... jedna z mnoha, které vznikly a zároveň jedna z mála, které jsem viděl. Část jejího kouzla se úspěšně zachovala do dnešních dnů, část tohoto kouzla už nicméně za těch 90 let přirozeně vyprchala a ke konci se mi film začl dost táhnout a jakoby postupně vyprchával i vtip. Pro mužského diváka může navíc znamenat menší problém, pokud ho v hlavní roli romantického filmu místo krásné a půvabné herečky čeká jen jakýsi poženštělý skřítek s podivným výrazem a přehnaným množstvím make-upu v obličeji. Mužský hrdina už mi připadal sympatičtější, byť ten jeho výstřední drobný knírek mě taky brzy začal iritovat. Přesto musím uznat, že Gable a Colbertová hrají své party většinou přirozeně a tedy velmi dobře, počítám-li každého zvlášť. Bohužel, žádnou funkční vzájemnou chemii nebo přeskočenou jiskru mezi nimi jsem nepostřehl, což by se v romantické komedii asi stát nemělo. Hodně se mi líbil road-movie prvek protkaný několika cestami, pobavila mě řada dialogů, pár hezkých gagů, užil jsem si písničku v autobusu, ale navzdory všem pěti Oscarům a pevnému místu ve filmové historii z několika důvodů je pro mě Stalo se jedné noci takovou neškodnou, občas i hodně příjemnou dobovou oddychovkou spíše na jedno zhlédnutí, než cokoliv skutečně nezapomenutelného. [65%] ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Inu, zdá se, že o typech (a kvalitách) femme fatale zlatého věku Hollywoodu se mám ještě mnoho co učit. Claudette Colbert je naprosto famózní a bezprostřední a všechna čest, opravdu. Obecně jsem velmi příjemně překvapená tím, jak subtilně a meziřádkově se filmařům to zamilovávání podařilo odvyprávět, navíc v rámci žánru komedie. I Clark Gable postupně odhazuje masku a odhaluje roztomilou a zranitelnou stránku svého šviháka, což mě vede k myšlence, že možná nebyl tak namyšlený a sebestředný jako jiní herci té doby, kteří odmítali před kamerou odhalit jakoukoli slabost. Zajímavé mi přijde i to, že obě mužské autority, otec a šéf novin, ačkoliv v průběhu filmu vystupují jako profesionální drsňáci, na konci ukážou pochopení a rovněž projeví lásku ke svým poddaným, abych tak řekla. Zkrátka, nečekala jsem takovou citlivost, ale děkuji za ni! A byla to i sranda. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (24)

  • Natáčení probíhalo v americké Kalifornii v lokalitách Pasadena, Hollywood, Thousand Oaks a Los Angeles. (Terva)
  • Herec Robert Montgomery měl původně hrát hlavní roli, ale odmítl se tím, že jde o "nejhorší scénář, co kdy viděl". (Terva)

Reklama

Reklama