Kamera:
Xaver SchwarzenbergerHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Jean Herman, Carlos Sotto Mayor, Pierre Vernier, Maurice Barrier, Tchéky Karyo, Roger Dumas, Claude Brosset, Michel Robin (více)Obsahy(1)
Řekne-li se Jean Paul Belmondo, vybaví se většině filmových diváků postava sympatického dareby. Jeden z nejslavnějších francouzských herců jich vytvořil desítky a ať už stály na straně zákona nebo na té druhé, vždycky byl tím, komu se u televizní obrazovky držely palce. Komisař Jordan, hlavní hrdina kriminálního snímku Dobrodruh, také patří mezi ně. Mezi svými kolegy i mezi zločinci je znám svými obratnými a značně svéráznými metodami. Tentokrát je vyslán do Marseille, aby vyřídil velký případ s narkotiky. Přestože se stane obětí pečlivě nastražené léčky a je odvolán, rozhodne se zůstat a pokračovat v pátrání na vlastní pěst. Profesionálně natočenému snímku nechybí napínavý děj ani nenucený humor. Jordan je klasickou belmondovskou postavou a stejně jako třeba jeho Borowitz z filmu Policajt nebo rošťák, oslňuje elegantní nenuceností, šarmem a neortodoxními metodami, s nimiž likviduje zločinecké gangy. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (180)
"Dámy mají přednost" Jedna z rolí, ktera dokazuje, že J.P.B. umí nejen komedii,ale i drama. On víc nepotřebuje, stačí mu koženej vohoz, devítka v pouzdře (jemu stačí pěsti) a spousta hlášek, kterými protivníka nejdřiv rozdělá, aby ho v zápětí pofackoval. Dechberoucí hudební doprovod E.Morriconeho a záporák s proklatě ostrými rysy H. Silva! ()
Belmondo zkrátka tyhle role uměl, a je jedno, že by jeho komisaře Jordana zcela po právu svlékli z uniformy a zavřeli až by zčernal. Sázet na to, že podobní kovbojové mají dostatek morálky a sebeovládání, aby si dělali co chtějí vždy jen v zájmu dobra tam, kde se zlu podařilo zcela si podmanit systém, se v reálu zatím pokaždé vymstilo - můžeme nicméně obdivně vzdychat nad Dobrodruhem a podobnými snímky, kde sebevětší rvačka neznamená pro výše popsaného hlavního hrdinu jedinou modřinu, kde kterákoliv žena padá do mdlob ve chvíli, kdy On vkročí do dveří, a kde se čistí feťácká doupata, navštěvují SM gay kluby, (všechno vyobrazeno tím nejstereotypnějším způsobem, dnes už možná ani ne "téměř" směšně), odehrávají se dobře nazvučené automobilové honičky a mezi segmenty Morriconeho hudby se střílí o 106, respektive 93 podle Beretty 93R, která tu zaznamenala možná první výskyt na filmovém plátně;) Je to sice konzistentně hloupá, ale přesto stylová francouzská drsná kriminálka, na kterou se dobře dívá... tedy, hodně občas, a pořád si ji pletu s jinými Belmondovými filmy, ale stejně nemůžu říct, že Dobrodruh by měl mít jinou než červenou barvu. 70% ()
Ryzí, hodina a půl mlácení dealerů, buzerantů a pasáků, okouzlování žen lehkých mravů a intenzivního belmondovského "můža". Přeukrutná pitomost jejíž děj je cele oddán tomu, aby se JP mohl v pravou chvíli vymrštit na hrazdě nebo někomu jednu přišít. Odolnost a síla Buda Spencera... a samozřejmě adekvátně těžká hovězina. ()
Pro mě je Le Marginal jedna z těch slabších belmondovek, snad za to může průměrný, nenápaditý, roztříštěný scénář. A ani Morriconeho hudba mě tentokrát nijak zvlášť nezaujala. No ale pořád je to belmondovka, to by musel být fakt hodně velký průser, abych jí nedal aspoň tři hvězdy... Belmondův charm, pár dobrých hlášek, hezké baby (mihne se i božská Dany Kogan z Profesionála), nějaký ten kaskadérský kousek, roztomile stylizované rvačky, nechutně "multikulturní" Paříž osmdesátých let a v ní jeden chlápek, který jde proti všem grázlům i zkorumpovaným poldům, a přece mu to pořád prochází a vychází... Nostalgické vzpomínky na dobu, kdy podobné kousky občas zazářily jako supernovy mezi hnusnými hnědými trpaslíky na dvou programech ČST... ()
Jean-Paul Belmondo opět v roli férového drsňáka, Henry Silva opět v roli padoucha, Jacques Deray opět dokazuje že kriminálky mu jdou, Ennio Morriconne opět složil jednoduchou podmanivou melodii...atd atd. Prostě opět další drsná kriminálka stojící na Belmondovi. I tak to ale stačí na 75%. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (6)
- Jedná se o třetí nejvýdělečnější film ve Francii roku 1983. V otevíracím víkendu se prodalo celkem 468 000 vstupenek. (tequilla)
- V úvodní titulkové scéně lze spatřit legendární francouzský rychlovlak TGV. Tento konkrétní kus na záběrech navíc není obyčejný, jde o jednotku TGV PSE č. 16, která v roce 1981 vytvořila rychlostní rekord 380 km/h. Tato jednotka se v rámci propagace vysokorychlostních tratí v roce 2022 podívala do České republiky. (Foxhound#1)
Reklama