Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Lawrence Kasdan se ve svých filmech soustřeďuje převážně na výpověď o své generaci. Tomuto tématu zůstává věrný i v Grand Canyonu. Uvažuje o podivném stavu, v němž se zmítá současná Amerika, zachvácená násilím a bezohledností. Děj se odehrává v Los Angeles a předjímá tragické události, jež se tu nedávno staly. Je mozaikou všednodenních osudů několika obyvatel podivného velkoměsta, v němž těsně vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí. Dominantními prvky jasně zacíleného příběhu jsou však lidská sounáležitost a víra v rodinný život. Kasdan opět volí žánr smutné komedie; po počátečním "nárazu" se situace pozvolna uklidňuje a ústí v záměrně vyhrocený happy-end. Slavný Grand Canyon (Velký kaňon) slouží jako metafora pro vyjádření vztahu lidského jedince a mohutnosti přírody. Černošský autoopravář Simon právě tímto srovnáním argumentuje pochybujícímu, dobře situovanému právníkovi Mackovi, jemuž možná zachránil život. Z mužů se stávají přátelé a z lidí v jejich okolí protagonisté dalších epizod. Opakujícím se motivem je policejní helikoptéra, kroužící věčně nad městem: může registrovat některé situace, ale nemůže vidět "za ně", nemůže pomoci prostému člověku v nouzi... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Vraž do toho několik pytlů romantiky (první zamilování, adopce, šťastné manželství), paletu šutrů násilí (které vypadá zle, ale končí dobře), prošpikuj to jemně nakrájenými kaktusy inteligentních dialogů (o tom jak se má žít a pod.), k tomu si pusť písničku Randyho Newmana "I love L.A. (We love it)", a z vniklé hmoty postav Velký kaňon. Pozn 1: V oficiálním textu distributora stojí, že "vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí". Bez ohledu na jazykový mišmaš (koexistovat je existovat vedle sebe), je ve filmu patrné, že násilí je předpokladem možnosti dalšího, již pozitivního, vývoje, a tím je vlastně propagováno. Pozn 2: Včera jsem se díval na film Nikose Grammatikose "Apontes" (režisér ani film nejsou na čsfd uvedeny, na IMDb má film vyšší ocenění než Grand Canyon, který vznikl v přibližně stejné době a byl rovněž oficiálně oceněn). Dosud jsem si nikdy nekladl otázku týkající se smyslu filmu, ale při provnání obou filmů ještě v čerstvé paměti mi přišlo, že zásadním rodílem mezi nimi je právě on. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Ešte pred A. G. Iňarittom a jeho skvelých mozaikách ľudských osudov (21 gramov, Amores peros, Babel) vznikol celkom nenápadný a neprávom zabudnutý predchodca. Dobre obsadenej mozaike navzájom previazaných osudov dávajú vyniknúť výborné herecké výkony. Najviac ma zaujala Mary McDonnell známa i ako "Stojí s pěstí" z Costnerovho Tanec s vlkmi. Jej linka príbehu s nájdeným dieťaťom v kríkoch je najsilnejšia. Snová scéna okolo tejto témy mi prišla napínavá, mrazivá i správne snovo-povznášajúca, čo nie je v snových scénach zďaleka pravidlo. Výbornú hudbu z tohto filmu som poznal o dobrých 15 rokov skôr, ako som videl film. Asi by bolo výstižné zacitovať poslednú vetu z filmu: "Myslím, že to nie je také zlé" a ja po východniarsky dodávam : "No a ňe?" 80%. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Veľmi príjemná spleť udalostí a ich následných vplyvov na životy v rôznych spoločenských vrstvách zložitej americkej spoločnosti. Tri nezávislé príbehy rodín nepriamo prepojené letmo pripomenuli (skvelé, dnes do nebies vyspevované) Iñárrituove dielka, ale aj Kasdan dokázal, že sa vie s podobnou témou zručne pohrať. Od začiatku ma pohltilo pomalé tempo a príbehu skvelo zodpovedajúca hudba. Škoda však, že tempo je počas filmu prakticky identické, občas chýba nejaký dramatický výstup hlavných postáv, ktorý by prebudil v divákovi väčší záujem o ich osudy. A tak z príbehu zostáva pocit že je nesporne zaujímavý, originálny, no hlboké divácke uspokojenie zďaleka nie je na dosah. 80%. ()

KajusaK 

všechny recenze uživatele

Tenhle film stavím na první místo jak dlouho mi trvalo se dodívat. Tak rozkouskovaný film jsem snad ještě nikdy neměla. Přišlo mi to bez vážnější zápletky. Hodně lidí, hodně "příběhů" ale nic z toho. 3* hodně slabé a to přidávám za sympatické herecké složení. Nejlepší byla asi hudba, hlavně v závěrečné části. ()

jahol 

všechny recenze uživatele

Při hodnocení posledního Oscarového filmu Crash se často jako jeho předchůdci zmiňují některé filmy (Magnolia), ale podle mne je tímto předchůdcem právě Grand Canyon. Překvapivě velmi silná výpověď o násilí pronikajícím všemi směry současnou společností. Ti, kteří dají Crash pět hvězdiček nebudou šetřit ani tady a jiní dají možná i víc, protože z hlediska tempa je film vyváženější a nestojí na několika úžasných scénách, které jsou nevěřícími Tomáši pokládány za klišé.... ()

Galerie (43)

Zajímavosti (1)

  • Scéna kdy Macka skoro zabije autobus, byla do filmu napsána podle zkušeností z vlastního života režiséra Lawrence Kasdana. (Pumiiix)

Reklama

Reklama