Scénář:
Jakub RużyłłoKamera:
Nils CroneHudba:
Jerzy RogiewiczHrají:
Bartłomiej Topa, Katarzyna Herman, Martyna Byczkowska, Michał Sikorski, Michał Balicki, Andrzej Kłak, Dobromir Dymecki, Kirył Pietruczuk, Irena Melcer (více)VOD (1)
Epizody(8)
Obsahy(1)
Satirická komedie o praštěném šlechticovi, který se chce stát nejslavnějším Polákem a musí u toho zvládnout rodinné spory i střety s rolníky. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (85)
Geniální, v každém směru. Hrozně dlouho jsem se u televize tak nenasmála a v životě bych neřekla, že se mi to stane u polského seriálu. Výprava, obsazení, scénář - všecko šlape jak hodiny z Holandska. Tvůrci se nebojí pálit do vlastních ostrými, kdy nechybí legrace z církve, globálního oteplování, homosexuality, závislosti na smartphonech.... Seriál je plný hlášek, kdy díky stejné jazykové slovanské větvi zůstaly všechny prakticky v původním znění, takže není třeba se bát dabingu, který je velice povedený. Doporučuju všemi deseti a snad bude 2. řada brzy. ()
Má to něco z Blackaddera a něco z Norsemen. Na polský seriál dokonce velmi odvážně zkoumá témata, která by v polské televizi neprošla. Člověk si až říká, jaká je škoda, že si takhle hezky neumíme udělat legraci ze sebe, naposledy snad Kosmo. Velmi doporučuji pustit si v polštině s titulky. I když dabing není vysloveně špatný, nemá to prostě tu brizanci originálu. ()
Popravdě moc nechápu, že zrovna z tohohle polo-absurdního počinu jsou lidi tak paf. Některé díly jsou naprosto tragické, nehumorné a využívající pro dnešního člověka již naprostá klišé v podobě líbajících se mužů či žen, či chytré řeči z dnešního světa (jako chápu, že ve věřícím Polsku, kde vládne bůh a ne rozum, to možná působí rozruch, ale pro našince to stěží bylo pobuřující před 20-ti lety, dnes už opravdu ne - nic nového). Díly ke konci série to trochu zachraňují, proto dávám ***, ale nějak extra mě to nebavilo (jako komedie, kde se člověk zasměje jednou za 2 díly, je celkem marnou komedií). A už vůbec nechápu, proč je tenhle film označován jako historický, když to s reálnou historií má společný tak leda název. ()
V mnohom mi tento seriál pripomína Simpsonovcov. Podobné sú charaktery postáv (až na Zofiu a Marge). Podobný je inteligentný humor postavený na kritike neduhov doby. A podobné je aj to, že kritikou to končí a nejde hlbšie (napr. neskúma príčiny). Ale pozeralo sa na to dobre a párkrát som sa od srdca zasmial. Škoda, že som pravdepodobne veľa náznakov nepochopil, pretože vychádzali z poľských reálií, ktoré poznám len približne. ()
Když zkřížíte Život Briana se Svérázem národního lovu a přenesete na polskou vesnici druhé poloviny 17. století, vyjde Vám z toho jeden z nejoriginálnějších seriálů za posledních dvacet nebo třicet let. Je skoro k neuvěření, kolik aktuálních témat se podařilo narvat do každého dílu: ať už je to feminismus, homosexualita, víra, drogy rasismus nebo klimatická změna. To všechno s notnou dávkou vtipu a sebeironie, navíc v dokonale vypulírovaném vizuálu s vynikajícími barvami, kamerou i střihem. První epizoda v podstatě nemá chybu, šlape jako hodinky a mohla by sloužit jako výukový materiál na filmových školách. Byl by to nejspíše malý zázrak, kdyby autoři dokázali udržet nastolené tempo celou dobru, a tak přece jen v polovině poněkud poleví, naštěstí se ale ke konci znovu rozjedou a sérii uspokojivě uzavřou. Několik slabších episod trochu kazí celkový dojem, ale za nevídanou originalitu a nadsázku nemůžu dát nic jiného než plný počet bodů. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (12)
- Scenárista Jakub Rużyłło sa inšpiroval k napísaniu série po prečítaní diela "Fantomowe ciało króla: Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą" od sociológa Jana Sowu, ktoré si dalo za úlohu prepísať poľskú históriu. (Arsenal83)
- Poľskí kritici vo všeobecnosti reagovali na seriál priaznivo, čo prekvapilo režiséra Kordiana Kądzielu, pretože očakával opak s ohľadom na jeho útok na poľskú šľachtu, tradície a históriu Poľska. (Arsenal83)
- Stanisław (Michal Balicki) má v epizóde "stodolovú kapelu", ktorá zahrá áriu z „Kráľa Artuša“ od Henryho Purcella. Skladba vznikla ale až v roku 1691, teda 21 rokov po tejto fikcii. Je to však úmysel, čo režisér Buchwald vysvetľuje: "Je to dobre premyslený postup. V tejto scéne Stanisław vysvetľuje svojmu otcovi, že hrá avantgardu. Takto skutočne predbehol dobu". (Arsenal83)
Reklama