Režie:
Bill CondonScénář:
Bill CondonKamera:
Stephen M. KatzHudba:
Carter BurwellHrají:
Ian McKellen, Brendan Fraser, Lynn Redgrave, Lolita Davidovich, David Dukes, Kevin J. O'Connor, Jack Plotnick, Rosalind Ayres, Jack Betts, Todd Babcock (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poslední týdny Frankensteinova otce, režiséra Jamese Whalea. Nemocný Whale žije osaměle se svojí hospodyní Hannou a při pokusech malovat bezmocně sleduje, jak ho se zdravím opouští i jeho umělecká tvořivost. Potřebný vzruch do posledních týdnů jeho života přináší mladý zahradník Clayton Boone, který zprvu netuší nic o starcově filmové minulosti ani o jeho sexuální orientaci. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (140)
Príbeh posledných dní slávneho režiséra Jamesa Whala, autora legendárnych hororov z 30. rokov (Frankenstein, Frankensteinova nevesta a Neviditeľný muž). Herecký koncert Iana McKellena (nominácia na oscara) v malej, komornej a kritikmi veľmi oceňovanej dráme Billa Condona (Kinsey, Dreamgirls), ktorá sa dostane pod kožu, aj keď vás postava slávneho tvorcu nezaujíma. Oscar za adaptovaný scenár a jedna ďalšia nominácia pre herečku vo vedľajšej úlohe (Lynn Redgrave). ()
Alespoň v tomhle filmu nedostižný Ian McKellen měl slušný rok. Léta páně 1998 natočil nejen tak trochu přeceňované drama Bohové a monstra o uměleckém bilancování a pomíjivosti slávy, ale i dle mého o krapet lepšího, démonického Nadaného žáka, ve kterém si střihnul stárnoucího válečného zločince. Režisér Bill Condon nicméně dle mého není úplně přesvědčivý tvůrce, jeho snímky jako Dreamgirls a Kinsey se mi pod kůži jednoduše nedostaly a i jeho setkání s britským shakespearovským mistrem, z kterého je obtížné spustit oči, není úplně sebevědomou jízdou. Ač snímek příjemně graduje, nemá natolik pevné švy, které by mi dopřály hlubší zážitek. Závěr života homosexuálního legendárního režiséra Frankensteina se může opřít o zodpovědnou scénáristickou práci, přesto je tak trochu rezervovaný, držící se zpátky a nejvíc by mu asi slušelo označení zajímavý. To je ale přesto kapánek málo!! Jemné zklamání jsem rozhodně pocítil.. ()
Čím blíže jsou Bohové a Monstra svému konci, tím lépe se na ně dívá, a tím více mne jednotlivé scény dostávaly. Snímek je spíše konverzačním dramatem, než jakýmkoli jiným - vzpoměl jsem si třeba na Interview. Režisér tu sice neoperuje jen s jednou kulisou a vše se tváří více rozvinutě, jenže všechny důležité scény a dějová linka příběhu, ve které se "něco děje" jsou divákovi servírovány v malířském ateliéru pana Whalea. To znamená v jediné místnosti a mezi čtyřma očima. A když si spolu Fraser a McKellen povídají, to je panečku pokoukání! Jedna z nejcharismatičtějších anglických filmových legend spolu se spíše komediálním hercem - o to více Fraserův výkon překvapí. Musím podotknout, že ihned po dokoukání jsem si sehnal Frankensteinovu nevěstu, už se na ten film velice těším. A jsem nesmírně rád, že jsem měl možnost zahlédnout kus ze života Jamese Whaela. Ad. scéna v bazénu: tak zdařile mixují fakta a fikci už jen knihy. ()
„Ak chcete, môžete si zaplávať v bazéne. Plavky nepotrebujete. Formality.“ V roku 1997 mal renomovaný britský herecký i divadelný veterán Ian McKellen pred sebou trilógie PÁN PRSTEŇOV a X-MEN, ale už niekoľko rokov dozadu "verejne odhalil" svoju homosexualitu. Nečudo, že bez váhania prijal skvostnú ponuku režiséra Billa Condona (CANDYMAN) svárniť slávneho starnúceho režiséra Jamesa Whalea (FRANKENSTEIN/1931, NEVIDITEĽNÝ MUŽ/1933), ktorému v zime života vstúpi do domu svalnatý opálený záhradník Clayton. Ak je na snímke niečo lepšie, ako báječná atmosféra (povinná - ako u Burtonovho EDA WOODA - pre filmových fanúšikov), je to už iba výborný Brendan Fraser, ktorý len zriedka divákom ukáže svoju druhú tvár, na ktorej už nie je stopa po atletickom švihákovi so zmyslom pre humor; je to tvár, kde tróni zrelý dramatický herec, ktorý dobre vie, čo robí. Bohužiaľ, snímka (z produkcie Clivea Barkera!) nie je taká dokonalá, ako mohla byť a pasáže, proti ktorým skutočne nemožno namietať vôbec nič, sa striedajú so scénami, ktoré sú príliš doslovné, priemerné a nudné. ()
Komu se líbí film Ed Wood, asi docení i tentno snímek. Oba jsou o excentrických režisérech převážně fantastických filmů s problematickým osobním životem, přičemž James Whale má na rozdíl od Wooda na kontě i nějaké ty kvalitní záležitosti. Film je vlastně dosti strohý, scénář mohl být klidně i podkladem pro kvalitní divadelní hru, protože se spoléhá především na výkony dvou hlavních představitelů. Ti jsou zde herecky mírně nevyrovnaní, protože Fraser na McKellena prostě nemá, ale není to takový rozdíl, který by rušil. Naopak potěší vidět tohoto herce i v něčem jiném, než v připitomělých komediích. Kromě scénáře, a harců potěší i povedený soundtrack. ()
Galerie (6)
Photo © Lions Gate Films
Zajímavosti (8)
- Ako producent film zastrešil spisovateľ a režisér Clive Barker. (BlackTom)
- Scénář filmu je založen na knize "Frankensteinův otec" od spisovatele Christophera Brama, který se věnuje gay literatuře. (Dementra)
- Ian McKellen prohlásil, že mu bylo velmi příjemné hrát Jamese Whalea. McKellen je stejně jako Whale homosexuál. (Kulmon)
Reklama