Reklama

Reklama

Pulgasari

všechny plakáty

Obsahy(1)

Místodržící jedné provincie středověké Koreje krutě panuje tamějšímu lidu. Když lidem zabaví všechny nástroje a rozkáže z nich ukovat zbraně pro svou gardu, starý kovář ho odmítne uposlechnout. Stařík je tedy vsazen do vězení, kde před svou smrtí vytvoří figurku z rýže. Jeho dcera pak figurku oživí a vzniká tak Pulgasari - monstrum požírající všechno železo. Pulgasari se pak postaví do čela lidové revolty za svržení samotného krále. (Ertai)

(více)

Recenze (27)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Každý izmus, či krajina s politicky nadneseným prednesom, má svoju propagandu. Amíci majú RAMBO 2, či ROCKY 4, sovietská kinematografia bola sama o sebe, Čína zrejme TAKING TIGER MOUNTAIN BY STRATEGY ( 1970 ), Československo Husitskú trilógiu, Nazis TITANIC ( 1943 ) resp. KOLBERG, no a Severná Kórea má zase PULSAGARI. No a každý z nich ma niečo do seba. Ale kým ostatné kinematografie aspoň na okamih svojím dietkom upútali, toto ide mimo misu. ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Poslední film letos je víc než podivná severokorejská... pohádka? Asi ano. Kim Čong Il mohl mít opravdu všechno, tak i tohle. Věnoval na film značnou část rozpočtu neprosperující země, nahnal na něj rozsáhlý herecký ansámbl, který umně přehrával. Obávám se, že výslednou taškařici z toho udělal režisér snad i naschvál, aby pokazil dílo, na kterém byl donucen (únosem jeho a manželky) pracovat. I ty zadní projekce nemohly být takhle špatné náhodou... Příběh je vlastně poetický a opravdu pohádkový, ale nad většinou dějových výkrutů a jednotlivých rozřešení situací mi poklesávala čelist (jestli jsem stejný živočišný druh jako Korejci). Všichni milovníci chlapa v latexové masce velké příšery, co rozšlapává a pěstmi zpracovává modely staveb, musejí tento film zbožňovat. A taky milovníci asiatů s účesy z Vinetoua... ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

Pulgasari jako monstrum, které vede lidové povstání proti nemilosrdnému vladaři, nicméně posléze svým "majitelům" tzv. i doslova přeroste přes hlavu a pro záchranu lidu se musí jedna z hlavních postav téměř obětovat. Zjevný inspirační zdroj hledali našli v japonské Godzille, přičemž Pulgasari lze vnímat jako metaforu boje proti útlaku, kdy hrdina vzejde z lidu a ostatní ho bezmyšlenkovitě následují. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,...NÁŠ SPASITEĽ A SPOJENEC SA STAL NAŠIM NEPRIATEĽOM.“ __ Prvý severokórejský film, ktorý som videl, hoci vzhľadom na žánrové zameranie tamojšej kinematografie ide zrejme o ojedinelý zjav, aj keď – ako píšu iní – kto chce, ten si tam propagandu nájde. Jeden z alternatívnych názvov znie: Communist Bull-Monster a je tiež pravda, že ústredným motívov filmu je boj vykorisťovanej robotníckej triedy proti buržoázii (kapitalistom) a samotné monštrum Pulgasari tu zohráva úlohu ničivej energie, ktorá sa napokon vymkne z pod kontroly. K dobru veci však je, že film je podaný tak rozprávkovo, že v ňom ideológia nie je natoľko zjavná, dokonca pokiaľ by bol nakrútený v inej ázijskej krajine, všetky pripomienky o skrytej komunistickej ideológii by išli bokom. Technické spracovanie je na značne kolísavej úrovni a pôsobí podstatne starším dojmom. Kým ,,Pulgasari“ má vcelku solídny hrozivý zjav a zábery v ktorých ničí nepriateľské opevnenia sú solídne priemerné, škaredé zadné projekcie pôsobia urobené na kolene a sú hanbou zamýšľanej ambicióznej vizitke filmu. Ešte zostáva zodpovedať, či by si súčasní severokórejci tajne nepriali oživenie Pulgasariho pre zvrhnutie tamojšieho vládneho režimu. (100. hodnotenie, 23. komentár k filmu) ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KDV) PULGASARI je ukázkovým důkazem toho, že nelze odpreparovat produkční a historický kontext od díla samotného. Zkusme si ho (za vydatné pomoci různých internetových zdrojů) rekonstruovat._____ V úvodu své knihy On the Art of the Cinema (1973) Kim Čong-Il píše, že "kinematografie zastává důležité místo v celkovém vývoji umění a literatury, a tudíž je mocnou ideologickou zbraní pro revoluci a budování." Svého teoretického hesla se držel i v praxi, když nejdříve nechal unést ženu Sang-ok Shina v Hong Kongu, kde poté jím určení lidi režiséra, který přijel do Hong Kongu pátrat po své choti, nadrogovali a odvezli do Severní Koreji. (Severokorejský lid věděl o tom, že se jednalo o únos, protože v rádiu byla odvysílána 45minutová nahrávka, kterou tajně pořídila Shinova žena, když schovala diktafon do své kabelky během Kimovy návštěvy jejího muže.) Ačkoliv musel Shin po svém propuštění z vězení (vrátit se ale nemohl) točit propagandistická díla, u nichž Kim figuroval jako výkonný producent, byly jak jeho filmy, tak i on finančně zajištěný a s další přibylou položkou ve filmografii měl větší volnost._____ PULGASARI byl vysněným projektem Kim Čong-Ila, velkého obdivovatele japonské Godzilly, a tak se nelze divit tomu, že byl z Japonska pozván (se zárukou návratu) trikař Teruyoši Nakano. Ten s sebou přivezl tým (vč. herce - "nositele kostýmu monster" Kempačira Satsuma, který dává přednost "severokorejskému godzillímu remaku" před tím americkým od Emmericha), jenž se podílel na GODZILLE (1985). Sang-ok Shin a jeho ženě bylo důvěřováno již natolik, že za Pulgasari obdrželi tři miliony dolarů a následujícího roku mohli odjet na obchodní cestu do Vídně, odkud uprchli a našli azyl v Americe._____ Jejich společný počin byl pak po dlouhé roky režimem zakázán. V současnosti je k sehnání oficiálně v America na VHS s parádně exploatačním obalem, který se honosí nápisem "Zakázáno na (celou jednu) dekádu", popř. neoficiálně na Youtube v několika částech (originální i anglická verze s "poangličtěnými" titulky)._____ Se znalostí pozadí vzniku mám ale stále neujasněné otázky. Jak je možné, že biják s takovým produkčním zázemím je natolik technicky odfláknutý, že užití zadních projekcí muselo vyvolávat nechtěný smích již v polovině 80. let? Jak to, že je hudba natolik západně syntetizátorová? Jak mohlo ujít pozornosti, že i přes dobovou poplatnost režimu (ústřední monstrum jako zlý kapitalista, kterého si doslova vymodeluje utlačovaný lid, ale příšera chce po vysvobození kolektivu z feudálních útrap stále žrát) jsou zde podvratné prvky upomínající na zkušenost režiséra (stařík, který živoří ve vězení, si vytvoří ochranitelskou příšerku, která se ale obrátí proti lidu, když nabude monstrózní podoby)? Otázky, samé otázky... (Klasický formát, barevný, originální znění s anglickými titulky i mezititulky, projekce z VHS ("přerušovaná").) ()

Zajímavosti (4)

  • Jedná se o první severokorejský film, který se dočkal v Jižní Koreji premiéry. Ta se odehrála v roce 2000 a skončila neúspěchem, když se na něj přišlo dohromady podívat sotva 500 lidí. (Raztubyl)
  • Pulgasari byl sedmým a posledním filmem Sang-oka Shina natočeným v Severní Koreji. Ještě před jeho dokončením se však režisérovi i jeho manželce Choi Un-hee podařilo ve Vídni utéct svým věznitelům a emigrovat do USA. Film tak musel dokončit jiný režisér. (Raztubyl)
  • Na speciálních efektech se podílelo i japonské studio Toho, jež stojí za sérií filmů o Godzille. V kostýmu Pulgasariho se ve filmu objevil Kenpachiro Satsuma, jenž hrál Godzillu v letech 1984 až 1995. (Raztubyl)

Reklama

Reklama