Režie:
Adrian LyneScénář:
Bruce Joel RubinKamera:
Jeffrey L. KimballHudba:
Maurice JarreHrají:
Tim Robbins, Elizabeth Peña, Danny Aiello, Matt Craven, Pruitt Taylor Vince, Jason Alexander, Patricia Kalember, Eriq La Salle, Ving Rhames, Brian Tarantina (více)Obsahy(1)
Jacob Singer se vrátil z Vietnamské války. Chce dál žít svůj život, ale nemůže. Pronásledují ho podivné představy a duchové. Neví, co je skutečnost a co jeho noční můra. Není si jist, jestli skutečnost vůbec existuje. Má pochybnosti o tom, jestli vůbec ještě je mezi živými. Chtěl by se někomu svěřit, ale netuší, kdo je jeho přítel a kdo jen další přízrak... (Guild Home Video)
(více)Videa (4)
Recenze (299)
Velice dobrý film se strašidelnou atmosférou, která vás nenechá v klidu. Už od samého začátku jsem si domýšlel svůj vlastní závěr. Film s několika mysteriózními částmi jako psychika Jacoba, válka a tři různé reality, které se neustále mění a tímto dotváří film k dokonalosti. U filmu je zde správně zařazen žánr horor, protože je zde několik hrůzných scén, které by ale nebyly až tak strašidelné bez dokonalé režie, výkonu Tima Robbinse a velice dobrou hudbou. ()
Film, který by se velmi rád tvářil jako horor, aspoň to má v popisku, ale tomuto žánru je velmi vzdálen. Už od začátku nijak vyjímečný film s občasnými mysteriózními scénami, které jsou však bohužel ještě více uspávající než zbytek. Jakubův žebřík byl pro mě jen zdlouhavým, nudným a naprosto jakoukoliv výraznější atmosféru postrádajícím snímkem. Navíc ještě velice nepřesvědčivý Tim Robbins v roli, která se pro něj vůbec nehodila. Závěrečná pointa nebyla uplně špatná a dlouho to k ní směřovalo, ale ani ta na dojmu téměř nic nepřidala. Těžko říct, kde se stala chyba, ale bude ta absence atmosféry. Díky tomu se dívák nemůže do příběhu vžít a ten tak působí jakýmsi odtažitým a nezajímavým dojmem. A právě atmosféra pomalu nabírající obrátek by měla být u těchto, mnohdy velmi dobrých, pomalých psychologických a mysteriozních filmů být tím hlavním. Na celém filmu se mi opravdu líbila jen jediná scéna a to je na téměř dvě hodiny trochu málo. Trochu mě překvapilo hodnocení tohoto filmu, dle mě, jak je vidět, dosti přeceňující kvalitu, ale nikdo není dokonalý (tím nemyslím sebe). ()
Musím poděkovat J.Roseovi z Crazydiamondu, který píše o filmech neuvěřitelně poutavě. V jednom článku rozebírá právě Jakubův žebřík. U tohoto snímku platí známá Hartlova věta (Z Vesničko má středisková) ..."a konec? Konec je úplně nejlepší. V žádném případě neodcházej před koncem." Tady by to sedělo naprosto přesně. Celý film je směsicí divnoty, hnusu a neuspořádaného zmateného děje. Hlavní postavě se dějí dosti zvláštní věci, aby nám závěr dal konečně odpověď! I když dal? No já myslím že ano :) Jacob's Ladder je hodně nepříjemnou pilulkou, kterou ovšem z hlavy člověk jen tak nedostane. 75% ()
V pekle hoří jen to, co se nedokáže rozloučit se životem... Silná káva, byť někomu nemusí sednout, že se přelévá mezi dvěma hrníčky (nelogičnost v tom ovšem není, což se pokuším dokázat níže, ve spoileroidní části komentu). Pokud máte slabost pro Lyneovy stylové prostředky k navozování atmosféry a příběhy, kde do poslední chvíle nevíte, co je pravdou, co iluzí a o čem má snímek vlastně vypovídat, s Jacob's Ladder nemůžete šlápnout vedle. ___!!! SPOILER ALERT !!!___ Je mi jasné, že závěrečná scéna následovaná "dokumentárním" titulkem mohla být matoucí (měl ten titulek vůbec smysl, když se to celé Jacobovi jen zdálo?), ale fakticky k žádnému logickému lapsu nedochází (všechno před Jacobovým zraněním je krutá realita, Žebřík tedy opravdu nesl vinu na sebezničujícím řádění jeho čety). Závěr přestane působit jako něco prvoplánového a násilně přilepeného, když si uvědomíme, že hlavním tématem Jakubova Žebříku není stejnojmená droga, ale nahlížení do mysli a duše člověka zmítajícího se na prahu smrti a na rozhraní mezi nebem a peklem (a po žebříků se od pekelných kotlů uniká). Když ležíte nekdě v daleko od domova s roztrženým břichem, najednou máte spoustu důvodů zůstat naživu a přemýšlet o svém životě. Je spousta věcí, co byste měli ještě udělat a spousta otázek, na které chcete znát odpovědi. Byli jste dostatečně šťastní se svou ženou, nebo by vám bylo lépe s pohlednou kolegyní z práce? Věnovali jste se dostatečně tragicky zemřelému synovi a setkáte se sním snad ještě? Neměli byste ještě navštívit staré kamárady? A zjistit co se to vlastně s vámi stalo, že tu teď musíte ležet s vyhřezlými střevy a vyřídit si to s viníky? Tento motiv je tím, co posunuje film mnohem výš, než by dosáhla pouhá báchorka a halucinacemi o trpicím veteránovi. ()
Celkový nápad i finální pointa jsou rozhodně super, ale celý snímek byl koláží převážně úmorně nudných psycho pasáží a já nepatřím mezi ty vyvolené, kteří jsou schopní cokoli z toho nějak docenit. Rozhodně to není zapříčiněno pouze tím, že dávám přednost knize před drogami. Taktéž se musím přiznat, že mi byl krajně nesympatický Tim Robbins v této herecké poloze a s překvapením sleduji, kolik "náročných diváků" nad ním probudilo k aktivitě svých 14 centimetrů. Před zhlédnutím snímku jsem si nevyhledával žádné informace, ale od tak vděčného tématu, jako je použití halucinogenů v armádě, jsem si troufl očekávat poněkud chytlavější a působivější podívanou s výrazně silnějším poselstvím. Bohužel jsme viděli jen jakési předsmrtelné křeče člověka, který byl ve špatný čas na špatném místě. Extrémně mě to nebavilo. Zejména první polovina filmu je úplně o hovně. Lepší hvězdička. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (26)
- Nemocniční nosítka, která nesou Jakuba (Tim Robbins), byla úmyslně nevyvážena Adrianem Lynem. Jedno kolo jen lehce nadzvedl od podlahy, což způsobilo jeho chrastění a točení. (Seabeast)
- Funková skladba "My Thang" od Jamese Browna, která je slyšet v bujaré párty scéně, se nachází na Brownově dvojalbu z roku 1974 nazvané příhodně "Hell", v překladu "Peklo". (Seabeast)
- Scéna v blázinci posloužila jako inspirace k videoklipu Avenged sevenfold - Nightmare. (Nathaniell)
Reklama