poster

Incident

  • USA

    The Incident

Krimi / Drama / Psychologický

USA, 1967, 107 min

  • gudaulin
    *****

    Kultovní Funny Games Michaela Hanekeho na mě svého času neudělaly valný dojem pro manipulaci ze strany režiséra a uměle zkonstruovaný příběh. Totéž se v té či oné míře dá vytknout celé řadě slavných filmů věnovaných fenoménu násilí, jako je např. britský kousek Mechanický pomeranč. Incident tím ani trochu netrpí, příběh je plně uvěřitelný a vlastně ze života, připomíná např. slavný český snímek Proč. Dvojice malých gaunerů táhne městem, zanechává za sebou strach a protože nenaráží na odpor, dostává stále větší kuráž. V jednom z vozů nočního metra se stane tahle dvojka kumpánů na chvíli neomezenými vládci nad ostatními cestujícími. Incident je civilní, chytře promyšlený a vedle samotného násilí mapuje především reakce obětí a dává jasně najevo, že tak dlouho každý darebák postupuje, dokud ten slušnější ustupuje. Z malých ústupků se můžou postupně stávat velké tragédie a někdy stačí zariskovat a říct Dost. Nadčasový film, řekl bych ne zcela doceněný, protože jde o dobře napsaný a zrežírovaný kousek, který je domyšlený do detailů a má i velmi silné finále. Ta scéna, kdy skupina cestujících jako by v tranzu sedí na lavicích a jen pomalu v rozpacích opouští vůz metra mi utkví nadlouho v paměti. Snímek vůbec netlačí na pilu, aby dosáhl emocionálního účinku, nenechává scénárista za pachateli hromadu mrtvol nebo zmrzačených obětí, bohatě stačí ponižování a zdánlivě neškodné ústrky. Násilí aktivuje i v obětech ty nejhorší lidské vlastnosti a z nočního metra se do tmy vydávají lidé, kteří mají o čem přemýšlet. Celkový dojem: 95 %.(30.12.2012)

  • UncleG
    ****

    Ti z nás, kteří pravidelně jezdí hromadnou dopravou, dávno vědí, že v eM-Há-Déčku nebývá o legraci nouze. Zvlášť jízdy nočními linkami bývají zpravidla příslibem veselého povyražení všeho druhu. Pominu-li zážitky zcela bezvýznamné jako výbuch transformátoru a následný požár kabiny, rvačka vagabundů (ve který jsem jich taky pár slíznul - a bolelo to, jéje), skutečnost, že na vás někdo zničehonic vystartuje a chce vám dát pěstí, nebo že se bezděky stanete svědky veřejné soulože v nočním vlaku pařížského metra, pak mi na mysl vyvstávají i zážitky poněkud extrémnějšího rázu. A ano, souhlasím s Larry Peercem, že lidi jsou zatracený hovada. Pokud se "někomu druhému" začne dít něco nebezpečného, sedí a tupě zírají, jakoby se celkem nic nedělo. Někdo kouká z okna, někdo jen čumí do prázdna, zatímco na dosah ruky jde skutečně o život. Kdybychom bývali nezakročili, nechali by cestující neznámého pána v klidu umřít. Na výzvy "pomožte nám prosím někdo" nepřišla jakákoli reakce. Věru, i tohle jsem v MHD zažil a od té doby mám z tupé masy tak trochu strach. Snímek Incident je proto hodně zajímavou sondou, která je podle mých zkušeností naprosto pravdivá. Předkládá příběh, který postrádá hrdinu a tak se hrdinou vlastně stává sám utlačovatel. Hm... V závěru se pak zabývá otázkou, jestli je hrdinský čin nezbytný, a zda má cenu riskovat vlastní život pro bandu tupých ovcí. Lidí, kteří se nechají terorizovat, lidí, kterým je ukradené terorizování ostatních... Takže ruce nahoru, kdo chce zapíchnout pro bandu srabáckejch sobeckejch asociálů...(7.4.2011)

  • NinonL
    *****

    Skvělý film. Nastavuje zrcadlo, jak říká klasik, nám všem. Malicherným, lhostejným, pomstychtivým, zamindrákovaným, ustrašeným, zbabělým. Přitom stačilo tak málo a v metru by byl klid ... "Kde jste, sakra, lidi, byli?" Ve zdejších (pozitivních) komentářích je mnoho popsáno. Přeji všem, aby našli odvahu se na tento film podívat.(11.1.2014)

  • Aluska88
    ****

    Očekávala jsem, že tento Incident bude trvat déle a že nabídne drsnější a syrovější zpracování. Jenže jsem asi příliš nakrmena současnými filmy:) Myslela jsem, že hlavní konflikt, se bude odehrávat v metru již od začátku filmu. K samotnému střetu hlavních dvou grázlíků a ostatních postav, však předchází zhruba hodinové představování cestujících, kteří do nočního metra nastoupí. Teprve po chvíli sledování jsem si uvědomila, že ten fešák, na kterého se dívám, je vlastně mladý Martin Sheen, a ten voják zase Beau Bridges:) Jen je škoda, že nebyl o trochu více rozveden charakter Artieho. Z dialogu, který vedl k tomu černovlasému mladíkovi, jsem byla trochu v rozpacích. Doufala jsem, že se během "jízdy" nějak vyjasní, jenže postupem dalšího děje vyšuměl do ztracena. Doteď si říkám, co to vlastně melo znamenat. Možná jen můj dojem:) Velmi kvalitní snímek o situaci, ze které má nejspíše spousta lidí při (pozdním) cestování městskými spoji skryté obavy. Ač toto je pouze jedna forma moci, bezpráví, útlaku a lhostejnosti lidí. Černobílé zpracování ještě více přidává snímku na atmosféře a mém celkovém dojmu.(8.4.2011)

  • Aky
    ****

    Téměř dokonalá psychologická studie, bezohlednosti, arogance, zbabělosti, která by byla úplně dokonalá, kdyby se dvě hlavní postavy nechovaly přehnaně exaltovaně, čímž jejich poloha malinko ztrácí na autentičnosti a vznikají tak místy nelogičnosti. Paradoxně herecké výkony ostatních převyšují oba hlavní představitele, což asi není ani tak vina samotných herců, jako spíše jejich vedení. I tak ale zejména z druhé poloviny filmu běhá i po létech mráz po zádech.(23.2.2013)

  • Beau Bridges

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace