Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slíbil jí, že z ní udělá hvězdu, jakou vždy chtěla být. Svůj slib splnil beze zbytku. Zaujala ho okamžitě, jakmile poprvé přišla do jeho ateliéru v bývalé továrně na klobouky. Díky své neobyčejné kráse a nepřehlédnutelnému charismatu, se mladá Edie Sedgwick stala takřka přes noc ikonou pro tisíce lidí. V polovině šedesátých let plnila titulní stránky prestižních módních časopisů, plátna kin a byla samozřejmě také ozdobou snad všech večírků. Konec její kariéry i života přišel ale stejně rychle a brzy, jako její závratný vstup do světel reflektorů. Ocitla se ve společnosti nejhorší spodiny. Věčně opilá, věčně zfetovaná, věčně bez peněz. Nedokázala se o sebe postarat a všichni se k ní obrátili zády. Přestože zemřela v pouhých 28ti letech, svět na ni nezapomněl. Nejméně dvě písně Boba Dylana jsou prý právě o ní, skupina The Cult pro ni také složila píseň a ve videoklipu dokonce použili originální Ediiny fotografie...

George Hickenlooper si vybral do hlavní role nádhernou Siennu Miller (Po krk v extázi/Layer Cake, Casanova). Světoznámého Andyho Warhola zde ztvárnil vynikající Guy Pearce (Memento, Proposition) a v postavě Ediiny velké lásky poznáme mladého Haydena Christensena (Star Wars II, III). Film se před příchodem do kin potýkal se spoustou problémů. Například Bob Dylan chtěl zabránit promítání tohoto snímku. Film podle něho prý naznačuje, že múza Andyho Warhola zemřela právě kvůli němu... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (172)

vesper001 

všechny recenze uživatele

Múzy jsou předurčeny k tomu, aby inspirovaly umělce a nezacláněly. Během filmu jsem pořád myslela na motýly, kteří umírají, když se někdo dotkne jejich křídel. Snad pro Edieiny umělé řasy nebo pro její křehkost volající o pomoc a o ochranu, která se skrývala za jejím zářivým úsměvem a nevázaným chováním. Ovšem bohužel pro múzu, v tomto příběhu je umělec pošahaný egocentrický hnusák s divnými vlasy, špatnou pletí a psychedelickou matinkou. Těžko říct, jaký Warhol skutečně byl a jaká byla skutečná Edie, ale pominu-li pitomý název, film působí až znepokojivě skutečně. ()

Silence 

všechny recenze uživatele

Paradoxně jsem se nudil díky tomu, že je ten film nehorázně zkratkovitý. Klidně bych snesl dvouhodinovou stopáž, kdyby jen autoři nepřeskakovali od nedořečených témat a situací k dalším. Příliš spoléhají na herce a na to, že všichni diváci znají Warhola a jeho dílo. Z filmu si totiž nemůže neznalý divák odnést pocit o Warholově géniu... Samozřejmě, že Factory Girl je hlavně o Edie, o tom, jak byla hýčkána, když byla hodná holčička a jak jí Warhol odhodil, jako použitý kapesník v okamžiku, kdy dostal pocit, že už není jediným uctívaným mužem jejího života. Bohužel, člověk má stále nutkání říkat si: "Kde je ten Andy Warhol? Proč Edie uctívá tohohle pošuka?". Je to především chybou již zmíněné zkratkovitosti. "Ukážeme, jak Andy natočí brakový film, načmárá pár čar na papír a po několika záběrech na nadšené obecenstvo už divák přece musí vidět toho génia," myslí si zřejmě autoři. To je ale tak naivní názor. Bohužel prochází celým filmem a ten tím neskutečně trpí. Ve výsledku je tak Factory Girl povrchní klipovou sekvencí, která postrádá emoce a jakoukoliv skutečně zapamatováníhodnou scénu. To, že se na to hezky kouká a poslouchá, je skutečně málo. Zklamání. 4/10 ()

Reklama

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Otázkou je, zda právě krátký život Edie Sedgwickové stál za natočení. Přesto, že v něm má hrát prim Andyho múza i sám pochybný umělec, zdá se být spíše výsekovou koláží frenetické doby a druhu společnosti v ní. Výsledkem je vystřihovánka z bulvárních plátků různé kvality, chaoticky poházená po podlaze, hned vedle drahých kožichů, prázdných lahví od whisky a zaškrcovadla... a tak jediným důvodem, proč vůbec snímek vidět, zůstává ten, proč jsem ho vlastně chtěla vidět - Sienna Miller, která se narodila se čtyřicetiletým zpožděním. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

– Myslím, že vaše dcera bude velmi slavná – A za jakou cenu, pane Warhole? K filmu jsem přistupoval jako tabula rasa. Nepopsaný list papíru. Jako člověk neznalý dění na americké pop artové scéně šedesátých let a jenom matně tušící, že Andy Warhol byl člověk tvořící divné plakáty a dlouhé filmy. Čekal jsem, že pro mne Warholka bude velice poučnou exkurzí do oněch let. Poučnou ani trochu, nudnou velice. Nevadilo mi, že hlavní postavou je Edie Sedgwick, její postupné pronikání do Factory jistě skýtalo atraktivnější a divácky akceptovatelnější materiál nežli otevřený pohled na Warholův bouřlivý život. Vadilo mi, že Edie nebyla ničím zajímavá. Za svou lehkovážnost zaplatila životem, fajn, co se dá dělat, mám být dojatý? Mám důvod být dojatý? Pokud můžu posoudit z dostupných fotografií, Sienna Miller je Sedgwickové (ne)skutečně podobná, u některých materiálu jsem nedokázal rozpoznat, která z nich dvou to je. Také její gesta, její vystupování, její rozkošný úsměv, prý dokázala dokonale okopírovat, čímž vytvořila perfektní kopii, bohužel (stejně jako celý film) postrádající duši. To samé platí o výkonech Guye Pearce (Andy Warhol) a Haydena Christensena (Bob Dylan, jehož jméno nikdy nezazní) – oba se snaží podobat svým reálným předobrazům, plnohodnotné postavy, se kterými bych alespoň malinko sympatizoval, však vytvořit nedokázali. Největším problémem Warholky (český distributor po dlouhé době opět zazářil) je absence jakékoliv dějové kostry. Jde o sérii pěkně zrežírovaných výjevů, které ovšem nedrží pohromadě. Film se tříští na jednotlivé segmenty a nedokáže po celých sto minut udržet vaší pozornost. Pobavilo mě, jací blbci mohli (a stále mohou) být v Americe považováni za umělce a pokud blbci nebyli, po zhlédnutí stejně nemám důvod si to nemyslet. Je mi jedno, co dělali, jak žili, proč zemřeli a můj zájem vidět něco od Warhola, slyšet něco od Dylana, klesnul z nuly do minusových hodnot. George Hickenlooper natočil nudný a nezajímavý film, nejvíc zamrzí, že jej nenatočil špatně. Hudbou a oblečením dokázal zdařile evokovat dobovou atmosféru. Jak mají současní režiséři v oblibě, snaží se také on stírat rozdíly mezi fikcí a realitou – například použitím zrnivé kamery nebo výpověďmi lidí, jež Sedgwickovou znali. Kdyby dokumentární pojetí nebylo „znevažováno“ patetickým a svůj účel stejně neplnícím komentářem „k lepšímu změněné“ Sedgwickové… stejně by to asi nebyl moc dobrý film. 40% Zajímavé komentáře: Cival, maxi6, anais, Silence, chef ()

ninon 

všechny recenze uživatele

Líbivá marmeláda, bohužel. Režisér měl raději zůstat u dokumentu nebo minimálně vyhodit klišovité scény s Haydenem (naprosto chápu pozvednuté obočí Boba Dylana) a vyměnit Pearce (že přece hraje autistu, jak tu někdo v komentáři upozorňuje...no kucky kuck), zlatý Bowie jako Warhol. Sienna zřejmě jediný dobrý tah, nejen kvůli zjevné podobě. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (13)

  • Scéna, kde Sienna Miller řekne Haydenovi Christensenovi o smrti svých bratrů, byla kompletně improvizovaná Siennou díky jejím znalostem Edie. (HappySmile)
  • Bob Dylan hrozil producentům, že je zažaluje pro pomluvu, protože film jej údajně zobrazuje tak, jako by byl zodpovědný za Sedgwickovu smrt. Ve scénáři se tedy ani jednou neobjeví jeho jméno a postava, kterou hraje Hayden Christensen, je zde nazývána prostě muzikant. (HappySmile)
  • Přesto, že se film odehrává v New York City, většina záběrů se natáčela v Louisianě. Štáb měl totiž omezené prostředky, protože většina jejich domovů byla zničena hurikánem Katrina. Jen pár dodatečných scén bylo potom po hlavní produkci dotočeno v New Yorku. (HappySmile)

Související novinky

Rychlonovinky

Rychlonovinky

31.01.2007

DreamWorks a Ardman Animations téměř 10 let pracovali společně a vzešly z toho celkem 3 animované filmy: Slepičí úlet, Oscarový Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka a Spláchnutej. Obě studia se… (více)

Reklama

Reklama