poster

Slunce (festivalový název)

  • Rusko

    Solntse

  • Rusko

    Солнце

    (Rusko)
  • Rusko

    Solnce

    (Rusko)
  • anglický

    Sun, The

Drama / Historický

Rusko / Itálie / Francie / Švýcarsko, 2005, 110 min

Hudba:

Andrej Sigle
  • Dr.Cilka
    ****

    Moj prvy Sokurov. Cakal som nieco zivsie, no v konecnom dosledku som nebol vobec sklamany. Cely film je natoceny velmi pomalym tempom a atmosferu by som oznacil ako melancholicku. Takmer celych 110 minut sa odohrava v akomsi bunkri cisarskeho palaca, pricom je velky priestor venovany pomalym detailom niekedy az uplne trivialnych cinnosti cisara Hirohita, ktore doprevadzaju rozne vsedne zvuky ako vrzganie dreva, skriekanie pava a podobne . Zachytene obdobie je snad to najtazsie v historii Japoncov - kratko po zhodeni atomovych bomb a nasledne podpisanie kapitulacie. Hirohitova osobnost sa navyse nachadza v rozpolozeni uctievaneho a nedotknutelneho bozstva vs. milovnika zapadnej kultury vs. fanusika modernej vedy. Krasne je to znazornene scenami kedy sa necha fotografovat americanom, ci pri pozvani vedca do jeho palaca, ktoreho sa na jeho pocudovanie pyta v tejto dobe na povod polarnej ziary. Skvela studia "neznamej" stranky znamej historickej osobnosti.(5.4.2012)

  • ReoSTAT
    *****

    ...i sám císař, který si nikdy v životě ani neotevřel dveře, protože by to pro něj bylo podřadné, věřil v nedotknutelnost své osoby...(17.7.2005)

  • radektejkal
    *****

    Myslím, že se jedná o výjimečný film, i v rámci díla samého Sokurova. Samozřejmě mě nejprve napadla otázka: jaký byl skutečný Hirohito? A také jací byli jeho předchůdci, především císař Meidži (vládl od roku 1867 do roku 1912), na které ho se odvolává. Ale nejenže jsem si nedovedl odpovědět na tuto otázku, nepodařilo se mi ani vytvořit si nějakou vlastní "hirohitovskou vizi". Pořád se mi vtírala Sokurovova představa, až jsem na ní definitivně přistoupil. Takovou moc mají nad námi pohyblivé obrázky.(6.5.2016)

  • Ligter
    ****

    Dvě související poznámky: 1) Sokurovovo kontemplativní ztvárnění japonské apokalypsy (přesněji řečeno posledního aktu), odrážející se na drobné mimice samotného Hirohita, je zároveň strohou demytizací císařovy osobnosti a definováním prazvláštního (paradoxního) statutu japonsko-amerického meziprostoru. Za vše mluví scéna fotografování Hirohita rozvernými americkými vojáky - v žádné jiné scéně není více zdůrazněn kontrast mezi oběma světy. ___ 2) Hirohito je i v důležitém dějinném přelomu vyobrazen jako osobnost pragmatická, cílevědomě přemýšlející, ale i stále snažící se zachovávat dekórum. Vnitřní psychický souboj má ve Slunci podobnou váhu jako jeho - stejně latentní jako neskrývaný - vnější dialogový souboj s MacArthurem. Jinými slovy, Sokurovovův snímek je ve stejné míře asketickým fragmentem „dějinnotvorné“ osobnosti a rovněž střetem dvou vzájemně nepochopitelných kultur.(21.12.2013)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd - výběr(14.2.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace