poster

Slunce (festivalový název)

  • Rusko

    Solntse

  • Rusko

    Солнце

    (Rusko)
  • Rusko

    Solnce

    (Rusko)
  • anglický

    Sun, The

Drama / Historický

Rusko / Itálie / Francie / Švýcarsko, 2005, 110 min

Hudba:

Andrej Sigle
  • Ligter
    ****

    Dvě související poznámky: 1) Sokurovovo kontemplativní ztvárnění japonské apokalypsy (přesněji řečeno posledního aktu), odrážející se na drobné mimice samotného Hirohita, je zároveň strohou demytizací císařovy osobnosti a definováním prazvláštního (paradoxního) statutu japonsko-amerického meziprostoru. Za vše mluví scéna fotografování Hirohita rozvernými americkými vojáky - v žádné jiné scéně není více zdůrazněn kontrast mezi oběma světy. ___ 2) Hirohito je i v důležitém dějinném přelomu vyobrazen jako osobnost pragmatická, cílevědomě přemýšlející, ale i stále snažící se zachovávat dekórum. Vnitřní psychický souboj má ve Slunci podobnou váhu jako jeho - stejně latentní jako neskrývaný - vnější dialogový souboj s MacArthurem. Jinými slovy, Sokurovovův snímek je ve stejné míře asketickým fragmentem „dějinnotvorné“ osobnosti a rovněž střetem dvou vzájemně nepochopitelných kultur.(21.12.2013)

  • Adrian
    ****

    Sokurova hra s formálnymi prostriedkami posúva slovo "komorný príbeh slávnej osobnosti" do takmer novej dimenzie. Priam až asketické zachádzanie s pojmom dynamika, vedie k pomalému tempu vyobrazenia života japonského cisára v časoch, kedy svojím súhlasom stvrdil kapituláciu svojej krajiny voči aliancii na konci 2. svetovej vojny. Viacplánova práca s každým záberom, premyslená montáž, minimalistická hudba a hlavne herecký prejav ústrednej postavy spoliehajúci sa takmer iba na jemné mimiky a gestá - to všetko úspešne napomáha vniknúť do duševného rozpoloženia cisárovej mysle a skrz neho aj k postrehom o kultúre japonského národa v konfrontácii so západným svetom.(2.7.2005)

  • Slarque
    ***

    První dvě části Sokurovovy volné trilogie pojednávající o Hitlerovi a Leninovi jsem neviděl. Konec války z pohledu císaře Hirohita je ovšem zajímavý i sám o sobě. Chci jen upozornit na pověstně pomalé Sokurovovo tempo vyprávění, které (pokud vás téma filmu skutečně nezajímá) docela dobře uspává – tomu napomáhá i to, že se prakticky celý film odehrává v jakémsi příšeří a obraz je až nezvykle tmavý. Pokud vás ale téma zajímá, můžete se tu jak o samotném císaři, tak i o tehdejším Japonsku dozvědět celkem hodně.(8.7.2005)

  • ReoSTAT
    *****

    ...i sám císař, který si nikdy v životě ani neotevřel dveře, protože by to pro něj bylo podřadné, věřil v nedotknutelnost své osoby...(17.7.2005)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd - výběr(14.2.2006)

  • - V roku 2005 vyhral film cenu Biely slon za najlepší film od Ruského cechu filmových kritikov a na MFF v arménskom Jerevane cenu Grand Prix - Zlatá marhuľa a za najlepší film. Taktiež bol na MFF v Berlíne nominovaný na cenu Zlatého medveďa. V roku 2006 získal nomináciu na Striebornú stuhu v kategórii Najlepší zahraničný režisér (Aleksandr Sokurov) od Talianskeho národného syndikátu filmových žurnalistov. (Marek1991)

  • - Alexandr Sokurov držal meno herca hrajúceho cisára v tajnosti, pretože v Japonsku je hrať cisára vo filme tabu a bál sa o jeho bezpečnosť. (Marek1991)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace