Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Pro mě naprosto nepochopitelně oslavovaný film. Krom úvodu, závěru a vyhlášené souložící scény je to totiž nuda šeď, kde se skoro vůbec nic neděje. Nebo respektive děje se, ale není to zajímavé. Neoslovilo mě to ničím - žádná atmosféra, napětí pocítěno možná tak v pár sekundách, dýchala z toho taková ’rozbitost’ zapříčeněná nelogickým střihem. A potenciál Benátek je trestuhodně nevyužit. Nějaký "zlověstný pocit", intenzita, nebo podprahové signály, nezaznamenal jsem nic z toho. Nuda. Měl jsem dát na Rob Roye, který mi zakázal se na to podívat... ()
Film, který mi celá léta unikal, jelikož jsem o něm neměl páru, protože se o něm dodnes moc nemluví a v bedně ho nekroutili každý měsíc jako jiný. Nepochopitelně podhodnocený umělecký thriller (zřejmě proto, že je složitý na pochopení a nic nevysvětluje), který figuruje vysoko v různých žebříčcích top filmů všech dob (BFI, The Times... ) a hlavně v topkách tvůrců samotných. Jeden z mála filmů, o kterých se učí na filmových školách, jenž Vám může opravdu něco dát. Od střihu, symbolismu, využití lokace, zakomponování Nietzscheho filosofickýho (m)učení a dalších. V každé sekundě nepředvídatelný a s každým dalším zhlédnutím stále objevný film. ()
Velmi sugestivní snímek na hranici hororu a mysteriózního thrilleru. Geniální po audiovizuální stránce - takřka v každé scéně se vyskytuje červená barva, což po chvíli navozuje tu správnou atmosféru zlověstnosti a obav z neznámého. Již takto rozjitřenou mysl diváka pak drásá naprosto nesnesitelný zvuk, děsivý a hlasitý. Kouzlo starých Benátek pak také dělá své. Čili výjimečný zážitek na velkém plátně. ()
Překvapivě je Don't Look Now velmi kvalitním mysteriózním hororovým thrillerem s výbornou hudbou Pina Donaggioa a velmi přesvědčivými výkony ústřední dvojice Sutherland/Christie. Ačkoli zde čas a děj na žebříčku důležitosti obsazují až jedny z posledních míst, což mi většinou u hororu vadí, bavil jsem se dobře a vůbec jsem se nenudil. Donald Sutherland i Julie Christie hráli skvěle a značná symbolika filmu (důraz na rudou barvu a vůbec plno dalších věcí) se mi líbila. Některé scény jako ta s lešením nebo finální naháněčka jsou velmi silné a napínavé. Příjemné překvapení, které musím doporučit. ()
Teď se nedívej od Daphne du Maurierové je o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi a o Benátkách. Těch na turisty prostých, zato však plných zapadlých uliček, které za mlžného úsvitu či soumraku nabízejí atmosféru jakou byste v jiném městě hledali jen marně. Teď se nedívej od Nicolase Roega není o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi, natož o Benátkách. Těch na turisty prostých, ani žádných jiných. Předloha od Daphne je úderná padesátistránková povídka. Adaptace od Roega je rutinní a bezmála dvojhodinová. A to jsou zcela zásadní kameny úrazu. Nenudí to pouze díky Sutherlandovi, odhalené Julii Christie, závěrečné pasáži a červené barvě. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (17)
- Slavné sexuální scény mezi Donaldem Sutherlandem a Julií Christie napadly na poslední chvíli při natáčení režiséra. (Chatterer)
- V Itálii vyšel film pod názvem A Venezia... un dicembre rosso shocking (Benátky... šokující rudý prosinec). (Chatterer)
- Britský filmový institut zařadil film na osmé místo v anketě Top 100 British Films. (Chatterer)
Reklama