Režie:
Mel GibsonKamera:
Dean SemlerHudba:
James HornerHrají:
Rudy Youngblood, Dalia Hernández, María Isabel Díaz Lago, Raoul Max Trujillo, Rodolfo Palacios, Fernando Hernandez, Gerardo Taracena, Iazua Larios (více)Obsahy(1)
Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 104)
Ne, že by se na to nekoukalo pěkně, celý "mýtický" návrat do džungle a do májské kultury působí od prvního pohledu zajímavě, ani na Gibsonovu režii bych přímo neplival, naopak třeba jeho digitální kamera zde sedí, ovšem prostředky, kterých používá k dosažení emocí i celkové pointy jsou lacinné a pocházejí z druhé ruky. Apocalypto je Umučení Krista bez Krista, opět bezmocně sledujeme utrpení a tyranii nevinných, opět je s námi manipulováno díky drobným "přikrášlením", díky všemožným klišé a dokonce i nerespektováním historických událostí. Gibson dělá z diváků stádo hloupých oveček a spoléhá na to, že všechno urve jedno mocné zadostiučinění hlavní postavy. Nefunguje to, protože tomu nelze věřit (a tedy i prožívat) a teď už nemyslím z hlediska historie, nýbrž i z hlediska vyprávění příběhu jako takového. Apocalypto je béčkový wannabe serious film. 5/10 ()
Apocalypto nie je dobrý film. Gibson síce ubral plynu pokiaľ ide o mučenie jednotlivca, zato svoj mäsiarsky štýl nezaprie ani tu. Jeho najnovšiemu filmu predovšetkým chýba nejaké hlbšie myšlienkové pozadie a scenár, ktorý by nás k nemu priviedol. Rozhodne som totiž po veľkých rečiach o posledných dňoch ríše Mayov čakal viac než naháňačku v pralese. I kameru tu upodozrievam z toho, že jediným šťastím je pre ňu fotogenickosť prírody, pretože časti v meste nepôsobia nijak zvlášť profesionálne. Stopáž je na tento nepríbeh vražedná, a i keď diváka potešia niektoré originálne spôsoby zneškodňovania protivníkov, je to na dve a štvrť hodiny málo. Gibson by si ale mal doplniť vzdelanie v dejepise – ríša Mayov zažila svoj vrchol medzi rokmi 600-900 n.l. potom postupne upadala a v čase príchodu conquistadorov začiatkom 16 stor. už bola len zhlukom samostatných mestských štátov neveľkého významu, ktoré síce kládli zúrivý odpor ale väčší význam v regióne nemali. Rituál na pyramídach je aztécky, nie mayský. Mayovia , i keď prinášali ľudské obete, nerobili to takýmto spôsobom. 4/10 ()
Velkou civilizaci nelze dobýt z venčí, dokud se sama nezničí zevnitř..... Nebo jinak: lidé nepotřebují ,,jiné" nepřátele, na zlo si vystačí sami. A je jedno jestli jsou to Mayové nebo fašisti. Prostě lidé. A je bláhové myslet si, že tomu tak není od pradávna věků. Dívám se vyděšeně a doufám, že M.Gibson je optimista. OČI. OČI žen, OČI dětí snad neříkají nikde víc. A jejich výraz je vlastně největší hrůzou. Utrpení je všude stejné. Ale tohle nemá být film o utrpení, ale o kultuře. I když o tom hodnou chvíli pochybuji. A dlouho jsem již nedržel žádnýmu hrdinovi pěsti tolik, jako zde. Neskutečné záběry. A nejen přírody. Film, jenž musel být natočen s jediným úmyslem. ŠOKOVAT ! A stejně by mne zajímalo, jestli je M.Gibson optimista. ()
Gibson je tvrďák. Jeho filmy si většinou s ničím nebereou servítky a v "Apocalyptu" to platí dvojnásob. Mayské město je fakt kolébka veškeré dekadence a zvrácenosti, člověk fakt nestačí koukat. Škoda, že film nebyl kratší, protože občas se Gibson začně až příliš opájet tou jejich civilizací a zapomene na děj. Vše nám ale vynahradí finální rambovská honička, v níž hlavní hrdina ukáže jakej je masér, a já mu fakt držel palce. Taky mě trochu zklamala vizuální stránka (digitální kamera je zlo, po Miami Vice už ubližila dalšímu filmu), jelikož jsem čekal fakt orgie a většinou tam je jen strohá džungle. Celkově ale dobrej film, něco takového tu prostě zatím nebylo. ()
Kdo chce psa a Gibsona bít, hůl a dějepisnou příručku si najde. Mě Apocalypto uchvátilo a historické zasazení je pro mě jen kulisa naroubovaná na příběh o dechberoucím útěku z cesty na smrt, krásná story o strachu utopeném ve vodě, z které povstal hrdý Jaguar Paw, aby posbíral kousky svých kořenů. Řeči jsou na nic, je to třeba vidět, kéž si to užijete jako já. ()
Galerie (100)
Photo © Buena Vista Pictures
Zajímavosti (46)
- Do natáčení zasáhlo na 800 komparzistů, kteří podle slov Mela Gibsona v životě neviděli kameru. Mnohdy ani nevěděli, co znamená "stoupnout si na značku". (Specs)
- Kvůli velikým dešťům při natáčení v Mexiku musela být premiéra odložena o čtyři měsíce. (fannah)
- Ve scéně, kdy válečníci vylezou po skoku z vodopádu z řeky na břeh, jsou najednou suší. (M.B)
Reklama