VOD (1)
Obsahy(1)
Je válka. Je jedno která, neboť to nic nemění na tom, že se lidé podezřívají, nenávidí, zabíjejí. Osud - nebo náhoda? - svede dohromady otce a syna ze samoty uprostřed lesů se zraněnou nepřátelskou špiónkou. Všichni tři se tak ocitnou na prahu nové války, války o to horší, protože nevyhlášené, skryté. Války, kterou mají sami v sobě. Psychologické drama debutující Marty Novákové, absolventky režie na FAMU, klame tělem. Je strohé, až brutálně sevřené, málomluvné. Pod minimalistickým kabátem však ukrývá fascinující bohatství motivů, významů, dějů a souvislostí. Režisérka je s chladnokrevným mistrovstvím nechává kypět pod tlakem až k nevyhnutelné tragédii. Válka tu probíhá na všech úrovních: každý bojuje s každým včetně sama sebe, všichni dohromady čelí světu tam venku a musejí zápasit i s přírodou. Vojačka Marta je plně odkázaná na péči otce se synem, ale přitom je v případě prozrazení vystavuje trestu smrti. Zchromlý otec v ní však vidí nepřítele hlavně proto, že mu coby žena hrozí ukrást dospívajícího syna, bez něhož se sám neobejde. Proto ho také skrývá před odvodem. A Marek - Marek je ztracený mezi odpovědností k otci, mladickým vzdorem, bolestně probuzenou sexualitou a hledáním matky, kterou nepoznal. Kolem chalupy procházejí vojenské hlídky a každý den končícího podzimu je jako průchod minovým polem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (33)
Viděno ve Žlutém, v půl páté ráno (takže i kdyby to bylo sebelepší, nemohlo se mi to líbit). Jinak sympatická minutáž, Špalková ukázala kozy a očekávanej konec nezklamal. Ale vrtulníkový záběry, postavy a celej ten příběh soužití a schovávání před válkou mě nebavil. Aspoň že pak pustlili ještě 2 díly Big Bang Theory. ()
Film, který sází na pečlivě budovanou atmosféru, minimalistické drama a ponurou atmosféru. Před očima diváka se odvíjí příběh, kde se nic moc nevysvětluje, děj je místy doslova zatlačen do kouta. Tři hlavní protagonisté jsou velmi přesvědčivý, zajímavá kamera i hudba. Bohužel právě minimalistické pojetí, až přespříliš vypjatá psychologická atmosféra, jsou největšími zabijáky tohoto filmu. Každopádně se jedná o zajímavý absolventský počin, který jsem sice zhlédla s 11letým zpožděním, ale je jasnou ukázkou toho, že režisérka Marta Nováková má obrovský talent a potenciál. Rozhodně nejsem fanoušek artových dramat, takže moje hodnocení je velmi amatérské, neb tomu nerozumím, hodnotím subjektivně. ()
Občas stačí tři herci, letitá lesní samota, dobrý scénář a režisérka, která ví, co chce říci, aby vznikl opravdu pozoruhodný film. Film, který má vlastní ksicht, sází na pečlivě budovanou atmosféru a divákovi se ničím nepodbízí. Zajímavá je i kamera, střih a hudba. Jeden z nejoriginálnějších českých filmů posledních let. ()
Absence určitého místa a času si zpočátku zahrává s divákem (podobně jako ve Vaterlandu) a dodává filmu zvláštní napjatou atmosféru, kdy si neumíte představit, co by se mohlo v příští chvíli stát a kdo by se mohl objevit (nebo si toho spíš představujete až moc). Speciální hvězdičku si tvůrci zaslouží za typizovaný a téměř originální jazyk, který pro účely filmu vytvořili a který výborně funguje v symbolické rovině, a za odvahu jít proti filmařským klišé. Sympatický je i fakt, že se nic přehnaně nevysvětluje. Když to všecko sečtu, vychází mi to skoro na pět hvězdiček, což by ale bylo kapku matoucí. Každopádně je Marta dobrý a zajímavý film, v současném Česku dokonce originální a rozhodně vysoko nad průměrem. ()
Tvůrcům se daří vytvořit atmosferickou psychologickou situaci mezi třemi postavami ve stísněném prostoru, leč nohy jim podráží nedostatek financí, neexistence filmového svícení, ošklivost a nekvalita obrazu, podivné režijní záměry (závěr filmu, přelety kamery nad chatou) a celková nezkušenost. Jistý talent a schopnost aplikovat různé vypravěčské a filmové postupy na snímku přesto vidět jsou. Jako absolventský film na FAMU je to plně obhajitelné, ale z představy, že bych měl zaplatit přes sto korun, abych ho mohl vidět v kině, na mě jdou mrákoty. ()
Reklama