Režie:
Stephen DaldryScénář:
Lee HallKamera:
Brian TufanoHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis, Jamie Draven, Jean Heywood, Mike Elliot, Nicola Blackwell, Colin Maclachlan, Trevor Fox, Charlie Hardwick (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Z boxerského ringu mezi baletky... Titulní hrdina snímku Billy Elliot je jedenáctiletý chlapec z hornického města v severozápadní Anglii. Po smrti maminky žije s otcem, starším bratrem a babičkou. Píše se rok 1984 a krajem už rok hýbou dramatické události kolem hornické stávky. Město je obležené policií, Billy však tyto okolnosti příliš nevnímá. Je totiž zcela zaujat nečekaným zážitkem. Po boxerském tréninku se náhodou přidal k děvčatům, která měla v tělocvičně hodinu baletu, a tanec ho doslova pohltil. Učitelka baletu, paní Wilkinsonová, v chlapci objeví skrytý talent a začne jej pomalu rozvíjet. Cesta k vytouženému studiu na Královské baletní škole je však dlouhá a plná různých úskalí. V prvé řadě je třeba překonat zuřivý odpor Billyho otce, který balet nepovažuje za činnost hodnou správného chlapa... Stephen Daldry, debutující divadelní režisér a mnohaletý ředitel londýnského Royal Court Theatre, dokázal zdánlivě tuctový příběh oživit originálním pojetím, které staví na kontrastu drsného hornického prostředí a zdánlivé odtažitosti baletu. Film natočil v typicky anglickém stylu moderního sociálního realismu, s důrazem na dobovou atmosféru, na přesnou charakteristiku postav a v neposlední řadě i s typickým britským humorem. Vedle řady dalších ocenění film získal tři oscarové nominace, a to v kategoriích nejlepší režie (Stephen Daldry), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Julie Waltersová) a nejlepší původní scénář (Lee Hall). Vyzdvihnout zaslouží i přirozený herecký výkon Jamieho Bella v roli dětského hrdiny. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (648)
Scénáristickými postupy jednoduchá povídka z maloměsta o talentovaném klučinovi, který si svůj sen chce splnit za každou cenu a aby se to podařilo, bude muset podstupovat nejen útrapy kvůli rodinnému zázemí a značně cholerickému otci, ale ani socio-politická situace v Británii 80. let tomu nepřidá, což mimochodem celkem dobře kontrastuje s jemným a zároveň tvrdou dřinou obestřeným baletem. Zdejší rozjímání tak trochu nechápu, protože objevení něčeho nového se určitě nekoná, ale poctivá britská komorní záležitost s pozitivní náladou, to ano. ()
Rozprávka, uťapkaná do stupňujúceho sa zlepšenia prístupu členov rodiny k chlapcovmu baleteniu. Základná schéma scenára je rutinný, často filmovo spracovávaný, kolovrátok o ceste za snom napriek prekážkam. Keďže však zlých drakov nebolo na scéne veľa, o bubákov sa postarala atmosféra sociálneho nátlaku. Štrajk, chýbajú peniaze, neúplná rodina po sebe ziape. Ako z toho vykľučkovať? Tancom predsa! Dojalo, no nezaujalo. 55% ()
Stokrát omletý príbeh o odopieraní spoločenských konvencií? Chlapec tancujúci balet? Može toto niečím zaujať? Samozrejme, treba byť výborný režisér, mať v zálohe niekolko geniálne premyslených scén a dodať postavám uveritelnosť a psychologickú hlbku. Potom veríme postavám predom určený vývoj a prežívame ho naplno s nimi. Prostredie si lepšie Daldry ani vybrať nemohol, všetko tu posobí ešte emocionálnejšie. Najlepšie je podla mňa zahraná postava Billyho otca. ()
Výkon Jamieho Bella mi bral dech. Neskutečně přesvědčivý ve všech polohách. Jenom ať ten kluk nezapadne - doufám, že o něm ještě uslyšíme (vedle Christiana Baleho v Říši slunce nejlepší dětský herecký výkon, jaký jsem kdy viděl). Jinak musím říct, že mé slzné kanálky dostaly pořádně zabrat a vypotřebovaly se nadlouho dopředu. Geniální je především scéna vzdorovitého tance, kdy otec "pochopí". Kromě geniálního Jamieho Bella jsou skvělí i ostatní herci (především otec a paní Wilkinsonová), geniální je i režisér a v závěrečné scéně i Petr Iljič Čajkovskij. ()
Boxerské rukavice vyměnil za baletní piškoty a začal si plnit svůj sen. Klišé? V podání britských tvůrců v čele s debutujícím divadelním režisérem Stephenem Daldrym těžko. Ano, příběhů o cílevědomosti a vytrvalosti jsme zhlédli už desítky. Jenže tenhle křehoučký boxer s rukavicemi po dědovi se pro tanec nadchl s odzbrojující vášní. Jsme na severovýchodě Anglie a v malém městečku je tématem číslo jedna stávka horníků. Mezi ně patří i Billyho bratr a otec. Jen Billy má jiné zájmy a otce, který plní také roli zesnulé ženy, jeho povaha lehce děsí. Když ho pak najde mezi hejnem malých děvčátek, bouchne do stolu. Zbytečně. Síla filmu netkví v tom, zda Billy svého snu dosáhne. To je poměrně jasné. Podstatná je cesta, kterou se Daldry vydává. Stále jsme nicméně ve filmu, který nechce být nějak výrazně depresivní a neustále nám cpát napjatou atmosféru, takže i ony překážky jsou prostě spíš filmové. Ale zatraceně příjemné. Velmi silné je i otcovo (ač očekávané) prozření a hlavně odvaha, se kterou se postaví stávkující většině. Snímek může ve velkém děkovat právě hercům – ať je to právě Gary Lewis v roli umíněného otce, který však dokáže projevit cit (výborný je hlavně při návštěvě Londýna nebo při čekání na verdikt taneční školy), nebo skvělý Jamie Bell, který si i od té doby vybral několik solidních projektů. Hornickou komunitu pak skvěle nasnímal kameraman Brian Tufano (roky spolupracoval s Boylem), no, a o soundtracku se snad ani nemusím rozepisovat. ()
Reklama