Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film je určený lidem, kteří podobně jako hlavní hrdinka, cítí nejistoty, hledají hodnoty a domov (celoevropský fenomén). Měl by oslovit, jak mladé tak starší, neboť v sobě nese generační dialog. Jde o příběh mladé letušky Vandy, která má neustále pocit, že musí létat, a to i v osobním životě bez toho, aniž by měla pevnou zem pod nohami. Útěk do zpustlé vesnice Runina, kde žije Vandina babička, ji vtáhne do dobrodružství vedoucí až k obchodování s lidskými osudy. Tato cesta ji nutí se pozastavit a rozpoznat hodnotu svého původu, aby se mohla vrátit s jistotou, že má v tomto světě domov. Cílem je vytvořit obraz interkulturálního dialogu v regionu, který se zdá být na první pohled okrajový, ale řeší se tu problémy, týkající se celé Evropy. Přínosem je konfrontace německo-slovenské historie a přítomnosti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (34)

Marze 

všechny recenze uživatele

Přespřílišná ambicióznost snímku velí vplést do devadesátiminutové stopáže hned několik žhavých témat - krom narušených rodinných i partnerských vztahů i téma imigrantství, ztráty kořenů a hodnot ve sjednocené, přesto stále nejednotné Evropě. Hodí se i téma rasismu a sudetských Němců."Zodpovědnost? Za koho, za co? V tomto světě?" táže se zoufale Vandin partner. Slovenští filmaři očividně zodpovědnost za tento svět na rozdíl od řady českých cítí a chtějí cítit - otázkou je, zda tím své filmy nezatěžují natolik, že v nich už nezbývá nic jiného. Ve výsledku jejich snaha snímek hubí; kvůli přehršli zájmů působí jako dort pejska a kočičky, navíc dort ochucený spíše fádně. Další a další motivy vyznívají jen jako manýra - ať jde o folklorně pojednané scény z romské osady či neustálé záběry hnízdících čápů, kteří mají sugerovat návrat ke kořenům a návrat domů. Rádoby poetické hlubokomyslné dialogy silně šustí papírem, nedomrlá hrdinka v podání Němky Kathariny Lorenz také mnoho nezachrání. Líto nám může být i německé herecké naděje Floriana Stettera (Napola, Poslední dny Sophie Schollové), i když jen za to, že do projektu vůbec vstoupil. Návrat čápů tradičně hýří i odhalenými scénami, takže pohled na Vandino nahé (případně souložící) tělo si diváci mohou dopřát vícekrát. Film nešetří ani líbeznými pohledy do krajiny, snad aby na Slovensko přilákal turisty, s ohledem na množství nahých scén nejspíš i ty erotické. Ti filmoví to nejspíš nebudou, alespoň dokud slovenským tvůrcům nedojde, že méně ambicí by někdy bylo více. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Neprávem podhodnocený středoevropský koprodukční film, reflektující krizi partnerského vztahu (i krizi osobní) na pozadí užší evropské integrace a v kontextu Schengenského prostoru, což je možná na jeden film trochu velké sousto, ale tvůrci se s ním nakonec vypořádali celkem se ctí. Cesta z Německa až na samý konec EU, totiž na slovensko-ukrajinskou hranici, je míněna spíše symbolicky, naštěstí v sobě spojuje dva obyčejné filmy, německý a ten slovenský, který každý funguje sám o sobě, i když je to spíš replikou z filmu takový filmový ,,divoký východ pro začátečníky"... Nejen díky postavě Radoslava Brzobohatého jsem se nemohl zbavit dojmu, že se dívám na další Návrat ztraceného ráje, všichni ti dobří rodáci z malé vesničky Runina tvořili podobně (sluncem prosvícenou) vztahovou mozaiku. Tohle mi ale přišlo přece jen o krapet smysluplnější, beru-li v potaz podobnou zkušenost a optiku režisérů-emigrantů, vracejících se po čase do své vlasti... ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Slušné, mít to lepší scénář, mohlo to být i opravdu dobré. Tady je východ Slovenska podáván jako jakýsi skanzen, kde nesmí chybět nic od cikánské osady až po vypatlané nácky. A když už máme čápy v názvu, tak tam těch přírodopisných záběrů musíme narvat co nejvíc, že? A proč ta věštící Cikánka? Další ukázka folklóru nebo autor potřeboval divákům říci, že ještě nemají odcházet ze sálu, že se tam nakonec něco stane? Každopádně tahle naprosto zbytečná scéna naopak způsobuje, že divák okamžitě ví, jak film skončí. Všechny chyby jsou prostě ve scénáři... ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Ísť do kina na nový slovenský (presnejšie slovensko- nemecký film) je vždy svojim spôsobom riziko (viď "pecka" Meeting the Enemy, ktorá ma ale aspoň neskutočne pobavila, hoci nechcela). Návrat Bocianov našťastie nie je prúser, napriek tomu, že to miestami silne zaváňalo gýčom. V podstate jednoduchý príbeh zasadený na "východ Slovenska" (spoznal som môj rodný Ružomberok čo poteší:) do malebného a prekrásneho prostredia dediny. Náročný divák bude asi sklamaný- psychológia postáv pláva po povrchu, dramatická línia je nenáročná a tématika "migrácie" cez hranice je len okrajová. Čo oceňujem najviac je nádherná a profesionálna kamera, klobúk dole. Celkovo som bol viac spokojný ako nespokojný a tých päť ľudí čo bolo v kine myslím tiež :) ()

nunka 

všechny recenze uživatele

Návrat bocianov je úplne obyčajný slovenský film s prevahou nemeckých dialógov, zasadený do krásneho prostredia a zobrazujúci reálne ničím neprifarbené témy zo života....Toto všetko je fajn, pokiaľ by slovenská kinematografia neprekypovala len týmto typom filmov...hlavne tie z posledných rokov, ktoré sa tvária, že sa neboja pozrieť pravde do očí. Napriek dobrej téme znova žiadna sláva... ()

Galerie (29)

Zajímavosti (1)

  • Radek Brzobohatý doopravdy hraje ve filmu na housle. (M.B)

Reklama

Reklama