Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh začíná na letišti, v Bandungu, abstraktním atraktivním městě kdesi v jihovýchodní Asii, kde je český turistický průvodce Tomáš Egermaier svědkem zatčení jedenadvacetiletého mladíka Patrika Lovického. Až v Čechách se dozví, že byl zatčen člověk, který se pokusil propašovat z Bandungu čtyři kilogramy heroinu. Egermaierovo překvapení je o to větší, když na ruzyňském letišti objeví na běžícím pásu igelitovou tašku s pěti videokazetami do kamery. Spolu s Egermaierem pak na videokazetách sledujeme příběh Patrika Lovického, jeho přítelkyně Eleny a její matky Michaely.

Příběh začíná v Praze, odkud se odvíjí přes Amsterodam až do Bandungu, kam je pozval Michaelin přítel, nigerijský obchodník Mike. Část děje se odehrává i na ostrově Ke Pahui, kde začíná podle zúčastněných ta pravá dovolená. Pro Patrika však na dlouhou dobu poslední. Na videu sledujeme Patrikův osud, kdy je za podivných okolností donucen k pašování narkotik. Poslední záběry videozáznamu Patrika Lovického končí na letišti, kde došlo ke zmíněnému zatčení. Paralelně s tímto videozáznamem sledujeme příběh Patrika Lovického v bandungském vězení. Tomáš Egermaier, dobrodruh a nadšenec pro vše nevšední, se rozhodne, že na vlastní pěst zjistí, jak k tomu, že Lovický drogu pašoval, vlastně došlo. Za pomoci svého asijského přítele Nunga, české úřednice Českých aerolinií paní Czerné, a v neposlední řadě konzulky Českého velvyslanectví v Bandungu Chalupské se pomalu dozvídá, co vedlo k Patrikovu zatčení. Poslední kousky skládačky dodá sám Lovický, se kterým se Egermaier ve vězení setká. Lovický však nemá ponětí, kde se nachází jeho přítelkyně Elena a její matka Michaela, která má s případem hodně co do činění.

Tomáš Egermaier se vrací do Čech. Nadále sledujeme osud Lovického v kruté věznici Bon-wong - jeho strasti i samotný boj o přežití, ale i přátelství k některým vězňům a k lidem "na druhé straně". Po nějaké době se Egermaierovi ozve Elena, která se mu po zhlédnutí videozáznamu snaží zapřít některé skutečnosti. Celý příběh, celý záznam natočený Patrikem Lovickým, má plno nejasných míst. Možná to nebylo úplně tak, jak se na první pohled zdálo... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (64)

Oxymoron 

všechny recenze uživatele

Když si vezmu, že je tohle český film, tak musím dát čtyřku jak vyšitou. Uznávám, že všechny scény odehrávající se v České republice a to především s panem Révaiem jsou úplná šílenost na rozbití televize (stačí, když Johny jen vysloví slovo Bandung a máte pocit, že má celý svět rýmu), ale scény z thajského vězení, to byla pastva pro oči. Takže čtyři hvězdy hlavně za Bandungpolovinu a na Czechpolovinu honem rychle zapomenout. ()

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Dobře to dopadne, uvidíte." Autorský, celovečerní hraný debut režiséra Svátka, mající za úkol vytvořit jakési memento, odstrašující mládež od pašování drog, ale zpracované bez znalostí správné cílové skupiny a tak z tohoto snímku, na kterém se umělecky podílel i Vladimír Drha s Bořkem Šípkem, zbyla jenom reportáž o jednom, beznadějně zpackaném osudu, jejíž tempo plyne jen velmi pozvolna a tím unavuje divákovu pozornost. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Slušná kamera, která umí navodit atmosféru, a pár dobrých hereckých výkonů, žel nikoliv u hlavních herců. Toť vše. Scénář je zbytečně zmatený a dramaturg, pokud byl, by se měl vrátit do školy. Režie chudičká, nevýrazná. Napětí nulové. ----- Slovo zatracení má v češtině přinejmenším dva významy – „ti zatracení“ a „to zatracení“. Nový český film talentovaného mladého filmaře Dana Svátka (autora jediné pořádné povídky Zatmění nadějí ve filmu Začátek světa) v sobě spojuje oba tyto významy – těmi zatracenými jsou zde mladí lidé, kteří z jakýchkoliv důvodů zkoušejí pašovat drogy z asijských zemí, tím zatracením je myšlen postoj většiny oficiálních státních představitelů, ale i médií, k jejich dalšímu osudu.   Vědomě ve filmu není naznačena ona asijská země, kde hned v úvodu na letišti zatknou policisté mladíka, u něhož najdou několik balíčků heroinu. Ačkoliv totiž je příběh inspirován osudem Čecha XXXX, zadrženého v Thajsku pro stejný přečin, a přestože se natáčelo v thajských reálech (český filmový štáb je první, kterému se něco podobného podařilo), nedal samotný XXX souhlas s natočením jeho vlastního příběhu. A tak sledujeme fiktivní příběh, inspirovaný výpověďmi více podobně „postižených“ mladíků.   Svědkem celé policejní akce na letišti je mladý, samotářský a nezávislý průvodce YYYY (Jan Révai, jehož hvězda tímto filmem určitě vystoupí na orbitě ještě výše). V Praze vezme z mladíkovy tašky videokazety, jež si pak ve své chalupě v horách, při čaji s grogem a nezbytné cigaretě, pouští. On i diváci jsou pojednou svědky podivného výletu do Holandska, jenž se zvrhne v podivnou cestu až na druhý konec světa, do asijské země, na rajský ostrov s palmami a pláží a domkem u moře.   Podle videozáznamu si takto vyrazili XXX a jeho dívka ZZZZ a její matka. Ta má poněkud divné známosti – a najednou je zde nabídka na rychlý a rádoby snadný výdělek. Vše nasvědčuje tomu, že XXX byl ke spolupráci přemluven proti své vůli, a tak YYYY, který překvapeně zjistí, že XXX je jeho nevlastní bratr, zahájí snahy o vysvobození mladíka z vězení. Setkává se však většinou s nepochopením, nezájmem, případně jen touhou na senzační události vytřískat slávu a peníze. A mezitím XXX prožívá otřesné zkušenosti v asijském vězení, kde smrt jednoho člověka nehraje roli a kde jedna lapená krysa může nasytit tři lidi.   Mladé diváky, pro něž je film jednoznačně určen, nejspíše příběh chytí. Jde o první český pokus na toto téma, a dá se říci, že pokus důstojný, protože je znát filmařská zručnost, zaujme i šikovně vystavěný příběh s dobrými, ba i výtečnými hereckými výkony (zvláště Dana Vávrová ve své první záporné roli působí nesmírně přesvědčivě), do děje vtahující kamerou i hudbou Romana Hollého, využívající již známé postupy, ale i nové, ovlivněné thajskou muzikou.   Tvůrci se však ke své smůle nevyvarovali některých klišé (uhlazený, avšak zkorumpovaný politik, který chce pomoci jen za odměnu v řádu milionů a jehož doprovází dvojka tvrdých bodyguardů; drsňácký a škodolibý dozorce věznice, ), logických nesmyslů (po vykradení chalupy Revai nezavolá policisty) ani určitých amerických vzorů (hlavním hrdinou je mladý, nezávislý muž, jemuž pravděpodobně průvodcovské zaměstnání vydělává tolik, že může většinu času trávit osaměle na chalupě v horách, odkud se světem komunikuje pouze prostřednictvím notebooku s internetem a přes mobilní telefon.).   Podivnou postavou je i pracovnice zastupitelství v podání Michaely Kuklové, která se zpočátku stylizuje do role upjaté ženy se sčesanými vlasy, brýličkami a podobně upjatou až přehnaně staropanenskou povahou, když se však setká s YYYY, jde o přitažlivou mladou ženu, vědomou si svého sexappealu. Tyto atributy poněkud narušují zajímavě stavěný příběh, nazíraný zpětně a navíc s pomocí „prázdninové“ videokamery.   Rovněž se nedá ubránit dojmu určité povrchnosti, ba až lacinosti některých sekvencí (návštěva matky v asijském vězení, neustálé sprchování odsouzených bez jakéhokoliv dějového posunu, až příliš plakátová nezávislost hlavního hrdiny YYY apod.), díky nimž poněkud ztrácí i celková výpověď filmu a mění se směrem k americké pozlátkovosti a již zmíněné povrchnosti a lacinému zjednodušení.   Celkově ale patří film Zatracení k tomu lepšímu, co v českých zemích po roce 1990 vzniklo, a filmařskými postupy, stavbou příběhu i některými hereckými výkony zastiňuje mnohé české filmy loňského roku, roku 2000. () (méně) (více)

MessiM 

všechny recenze uživatele

Po přečtení všech inteligentních komentářů zdejších uživatelů jsem došel k závěru, že se na film musím podívat také. Drogová tématika je poměrně oblíbená, divácky vděčná.Režie byla taková, jaká byla, asi proto, že kolem nešel žádný pořádný dramaturg! Co se týče hereckých výkonů, tak i lidé neznalí pochopí, že jsou jejich výkony přinejmenším trapné. Zatracovat ale jen pro to film by bylo nespravedlivé! Bavila mě domácí digitální kamera, která se používá většinou jen z nouze, zde ale pro dokreslení atmosféry a především jako předmět doličný. I přes špatnou režii najdeme ve filmu dokonale zvládnuté scény, například scénu vezení. V jednom záběru na vás dýchne dusno, krutost, špínu, beznaděj, kradmé oťukávání spoluvězňů, ubohoučké radosti, strach, stesk. Ve filmu oceňuji i spoustu záhad. Od začátku netušíte, proč to a co Révai pro sedícího Plouhara dělá, nakolik jsou si vnitřně blízcí, že se tak obětuje, to zůstává záhadou. Podobně celá "detektivka", kterou zpětně rozplétá, skončí v rozplizlém otazníku, že to mohlo být úplně jinak. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tenhle film zachraňuje především slušná atmosféra a skvělá kamera. Nebýt těchto dvou aspektů, stojí celý ten film za prd. Téma mě zaujalo a tak jsem doufal, že se drtivá většina filmu bude odehrávat právě ve věznici, ale bohužel se ho tam odehrává snad ani ne polovina. Za to může hloupý střih, kvůli kterému se různé scény strašně zmateně střídají, bez nějaké pořádné návaznosti. Pak tu jsou slabé herecké výkony (a to především u hlavních rolí), ne zrovna chytře vymyšlený závěr a zbytečně moc flashbacků (fakt nevím, proč měl Svátek nápad nechat tam ty nahrávky z dovolené celé, když většina materiálu z nich by se dala v pohodě vystřihnout... asi kvůli sžití s hlavní postavou, ale to se zrovna nepovedlo). Je to škoda, protože ten námět se mi líbí fakt hodně, ale výsledek je sotva na slabé 3*. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (5)

  • Tomáš (Jan Révai) při jedné ze scén hraje počítačovou hru "Hidden and Dangerous 2". (Rodriguez)
  • Scenár musel byť neustále konzultovaný s Kráľovskou filmovou komisiou v Thajsku a pri realizácii filmu boli na natáčaní pridelení dvaja členovia tejto komisie, ktorí dohliadali na to, aby sa striktne dodržiaval schválený scenár. (Raccoon.city)
  • Režisér Svátek sa osobne na jednu noc ocitol za mrežami, keď u neho úradníci našli fotografiu väzneného Emila Novotného a obávali sa, že s ním má niečo spoločné. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama