Scénář:
Michael CooneyKamera:
Linus SandgrenHudba:
John FrizzellHrají:
Julianne Moore, Jonathan Rhys Meyers, Jeffrey DeMunn, Brooklynn Proulx, Brian Anthony Wilson, Jeremy Ambler, Aaron Bernard, Frances Conroy (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Forenzní psychiatrička Dr. Cara Jessupová postavila svou kariéru na definování rozpolcených osobností schizofreniků. V soudní síni často svědčí coby expert a její názory a poznatky ohledně schizofrenie pomohly k trestu smrti více než půl tuctu vrahů. Cara je sice oddaná vědě, ale věří také v boha a svou víru neztratila ani poté, když byl její manžel brutálně zavražděn. Její dcera Samantha na rozdíl od své matky věřící není. Po jednom zvláště znepokojujícím soudním řízení představí Caře její otec Dr. Harding svého nového pacienta Adama. Čím více se toho Cara o Adamovi dozvídá, tím více je její život i životy jejích blízkých v ohrožení. Když se doktorka seznámí s pacientovou minulostí, její svět se začíná hroutit a ona začne pochybovat o bohu i o vědě. Cara však musí co nejrychleji odhalit závoj tajemství kolem Adama a především neztratit svou víru, jinak bude celá její rodina v nebezpečí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (344)
Hleďme! Dokonce i vatikánští černoprdelníci dokážou na plátna kin propašovat solidní horůrek, který mě sice nepřiměl v obavách nakukovat pod postel (vždyť já vím, že tam číhá příšera - celá bílá, chlupatá, s velkýma žlutýma očima a ostrými drápky), ovšem můj zájem spolehlivě udržel. Když pominu to zblitkové poselství, že kdo se nemodlí k všudypřítomnému, všemocnému taťkovi na obláčku, ten je prostě totálně v prdeli a nic mu nepomůže, tak jsem si zápletku s tajemným schizofrenikem vychutnávala, atmosféra byla fajn, herecké obsazení mě ničím nerušilo (Jonatán je v poho, Julču nežeru, nicméně nevadí, ostatní měli málo prostoru) a když už hrozilo zadušení zvratky při přehnané svatouškovské agitaci a z přemíry nepříliš chutných dějových ingrediencí v guláši, zachránil to konec. Závěrečných 15 vteřin film nakoplo zpět do mých soukromých čtyřhvězdičkových výšin a parádně zamrazilo. 71% ()
Schizofrenních paranoiků běhá po světě hromada,většinou jsou pěkně organizovaní v nějaké partaji nebo klubu, ale tu a tam se vymknou řádu a rozjedou se na vlastní koleji. Pak je zle. Býval by to byl pěkný horrůrek, kdyby se držel tohoto schématu, a nesnažil se pochytat všechny zajíce najednou. Taky ty vraždy byly zbytečné a na konci i trapné...škoda, škoda, začalo to pěkně ()
Mám rád mysteriózní thrillery/kriminálky s pořádnou dávkou napětí a hororovou atmosférou. Hlavním lákadlem zde bylo opravdu herecké obsazení a i já se přidávám k těm, kteří mají Julianne Moore rádi. Nesouhlasím však s tvrzením, že se film (potažmo scénář) opírá o originální myšlenku. Spíše bych to nazval neokoukanou. Ti co znají starší asijské horory natočené před (Kruhem, Nenávistí, atd.) ví, že než začala z každého druhého filmu odevšad vylézat černovlasá dívka, byly mimo jiné naplní jejich filmů i hříšné duše, pojídači hříchů (duší). Stejně tak americký film The Order (2003) se zabýval podobnou tématikou. Scénárista Michael Cooney však velice rád používá ve svých pracích schizofreniky trpící rozdvojenou (někdy i více) osobností o čemž nás už přesvědčil dříve. Tady se mu však podařilo ve spolupráci s dvojicí režisérů vytvořit lehce nadprůměrnou psychologickou jízdu, při které se rozhodně nudit nebudeme. Já patřím k těm, kterým se líbila hlavně první polovina filmu. Prvotní oťukávání doktorky a jejího pacienta v sobě skrývalo ono kouzlo nevědomosti, kdy divák ještě nemá ani tušení, kterýmže směrem se bude zápletka ubírat. Postupné poodhalování děsivého případu bylo doprovázeno slušnou dávkou napětí a atmosféra v tu chvíli jela na plné obrátky. Jenže zhruba za polovinou stopáže tomu začala docházet šťáva. Začali se tu až nehezky rozmáhat pánbíčkářské kecy a ani atmosféra už neměla ty správné grády. Navíc mi přišlo, že se v tom začali tvůrci nehezky plácat. Dostavily se nelogické kopance a mysteriózní kouzlo bylo jako mávnutím kouzelného proutku fuč. Závěr se mi nelíbil vůbec.60% ()
Co Shelter drží nad vodou je výkon Jonathana Rhys Meyerse, který svou víceroli zvládl opravdu s bravurou. Julianne Moore nepředvádní nic nového, což ostatně nedělá ani celý film. Ale i přes logické lapsy a zbytečnou komplikovanost děje je Shelter mimořádně napínavý od začátku do konce, říznutý mystikou (o dost víc, než Identita) a dobrý dojem mu sráží jen nenápaditý a klišoidní konec. ()
Odkaz v niektorej z minuloročných výtlačkov Cinemy ma navnadil na premyslený, napínavý horor so šokujúcim záverom a kvalitnými hercami. Kvalitní herci tu sú, ale vlastne sa tomu aj divím, pretože s tými inými položkami to tak žhavé určite nie je. Čiže z prepracovaného scenára sa časom stal mierny mišmaš, napínavé je to iba vtedy, ak to, čo sa odohráva na obrazovke, dáva aj zmysel a "šokujúci" záver spôsobil iba mierne vykrútenie kútika mojich úst a pozdvihnutie obočia. ()
Galerie (22)
Zajímavosti (3)
- Vo filme hrá Julianne Moore postavu, ktorá sa volá Cara Harding. V snímke Stratený svet: Jurský park (1997) stvárnila postavu s veľmi podobným menom - Sarah Harding. Obe postavy sú lekárky. (misterz)
- Film sa natáčal v Pittsburghu (Pensylvánia, USA). (Arsenal83)
- V 74. minutě je v pozadí možné vidět plakát k filmu Noc oživlých mrtvol (1968). (Terva)
Reklama