Režie:
Roman PolańskiKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Jon Bernthal, Tim Preece, Robert Pugh, David Rintoul, Eli Wallach (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (887)
Roman Polanski z pochopitelných důvodů nemá rád Spojené státy americké, pročež ten antiamerický podtext je z jeho nového snímku dosti cítit. Asi není úplnou náhodou, že jeden z hrdinů (konkrétně britský ex-premiér je v polárně obrácené situaci, jako sám hvězdný pan režisér, je souzen v nepřítomnosti a celý svůj život prožije mimo místa, která jsou jeho domovem...) Každopádně režisér Polanski mezitím vypracoval svůj režijní rukopis téměř k dokonalosti - Muž ve stínu je brilantním politickým thrillerem bez jediného slabšího momentu a jediné řemeslné chybičky. Polanski tu variuje své oblíbené propriety (tajemní jezdci na silných silničních motocyklech jak z Deváté brány, kosmopolitní cizinci, vykořenění ze svého prostředí jako v Hořkém měsíci, paranoiu jako třeba v 48 hodinách v Paříži, počasí odrážející pochmurnou náladu snímku atd. atd.) Skutečně mistrná adaptace knihy s temným a mrazivým politickým podtextem, vybravší si to nejlepší z éry amerických politických dramat 70. let, odkazující ovšem ještě dál, někam k Hitchcockovým thrillerům a mistrnému dávkování napětí, počínaje hudbou, přes konspirační teorie či klasické automobilové sledovačky bez akčních scén a karambolů až k výrazné a překvapivé pointě. Doslova balzámem je v dnešní době akčních stroboskopických biografů pozvolna vyprávěný příběh, v němž čas plyne spolu s divákovými postřehy a myšlenkami. Roman Polanski nenatočil přelomový film, ale dovedl své řemeslo k dokonalosti, celková mozaika střípků skládajících příběh utvořila rámec a na diváka dýchla ta dokonale budovaná atmosféra...co chtít více? ()
Polanski natočil další ze svých úchvatných kousků. Působivá studiu síly textu, kvůli kterému je někdo ochoten i zabíjet se současným pohledem na proměnlivé politické vody, v kterých je politik závislý na schopnostech lidí okolo něho. Působivá atmosféra, která dává divákovi pocítit podstatu osamění a všudypřítomná paranoie, se z filmu ani na minutu neztrácí. Je úžasné sledovat, jak Polanski úmyslné volí obrazy (kontrast člověka čekající na svůj osud se studeným a depresivním počasím, budovami), architekturu budov, ladně na ně navazuje a neuhýbá. Chladná vypočitatelnost a vybroušená schopnost manipulace s divákem a jeho myšlením. Kdyby tu nebylo okatě digitální okno nebo zbytečné hledání v googlu, den po uvedení je to klasika. Takhle, si na to Muž ve stínu chvíli počká... PS:schválně, kdo jste si celou dobu víc všímali Ewana a jeho spisovatele, než samotného (což dokazuje i závěrečný záběr) nosného prvku příběhu, memoárů? PPS: je to celé "jen" deprese, z beznaděje k systému, kde vyhrává ten, co víc obětuje nebo chce více získat? ()
Asi bych řekla, že je to divný film. Působil divně, zanechával divné pocity, děly se v něm divné věci... Z kina jsem odcházela spokojená (A po nějakých třech letech reflexe dodávám, že jenom proto, že to není tak strašné jako ostatní filmy, jaké jsem měla v té době možnost popatřit.). Ne úplně všechno bylo stoprocentní, ale bylo to všechno dost sladěné na to, aby se mi dostalo příjemného zážitku. Hlavně se mi líbil vymazlený obraz a hudba. Nicméně by se také slušelo poplácat ještě herce po ramenou. ()
Velmi pěkně natočené s pochmurnou deštivou atmosférou, bohužel však víceméně o ničem. Vzhledem k poměrně (zbytečně) dlouhé stopáži to má téměř nulovou zápletku a takřka nijaký závěr. Na tunu ideově zaujatého politického řečnění připadá zhruba jedna jediná napínavé scéna. Musím tedy říct, že mě Polanski tímto filmem spíše zklamal. Co do napětí je to jen slabý odvárek žánrové špičky, i když technicky skvěle provedený. V porovnání s letošním Shutter Islandem je The Ghost Writer jednoznačným poraženým. ()
To hodnocení tady je nějaké divné! Protože Muž ve stínu je suveréně nejlepším politickým mysteriózním thrillerem posledních let (těžko srovnávat s Prokletým ostrovem, který je přecejen trošku jiný). Krásně je poznat že již knižní předloha musela být vynikající. Ewan McGregor skvěle padnoucí, totéž by se dalo ovšem říci o všech hercích. Líbi se mi že divák je pomalu veden k závěrečnému rozhodnutí, které překvapivé rozhodně bylo. Polanski je prostě umělec a mě mrzí že jsem si na jeho Ghost Writera nenašel čas dříve. V dohledné době budu muset učinit projekci číslo 2. 90% ()
Galerie (61)
Zajímavosti (59)
- Uvažovalo sa o tom, že by Ewan McGregor mohol nahradiť Piercea Brosnana v úlohe Jamesa Bonda, ale odmietol to kvôli obavám z budúceho stereotypu a typizácie. (Pat.Ko)
- Hlavná postava - Duch (Ewan McGregor) ide do kúpeľne a rozpráva sa so svojím odrazom v zrkadle a potom ho údajne zvedie manželka svojho zamestnávateľa. Zrkadlový záber Ewana McGregora je takmer identický so záberom Johna Travoltu vo filme Pulp Fiction (1994). (Pat.Ko)
- V strede filmu Duch (Ewan McGregor) podčiarkne všetky výskyty mena "Ruth" (Olivia Williams) v rukopise. Neskôr v filme podčiarkne rôzne slová, vrátane mena "Ruth", ktoré už nie sú podčiarknuté. (Pat.Ko)
Reklama