poster

Cesta bojovníka

  • Indonésie

    Merantau

  • slovenský

    Cesta bojovníka

  • anglický

    Merantau Warrior

Akční / Drama

Indonésie, 2009, 106 min (Director's cut: 134 min)

Režie:

Gareth Evans

Scénář:

Gareth Evans

Kamera:

Matt Flannery

Producenti:

Ario Sagantoro
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shadwell
    ***

    Svatá děsohrůzo! Něco tak otřepaného a dušínovského aby svět pohledal. Lepší kulisy, více dramatičnosti a více podlosti jsou ale tím posledním, co tahle s přehnaným afektem zahraná a melodramatická hromada koňských koblih potřebuje. Potřebuje totiž leda tak lopatu a hlubokou díru, do níž ji pohřbít. Uložit tam, kam patří: do muzea starožitností vedle kolovratu a bronzové sekery. ____ Tím, že hlavní hrdina Yuda protnul koloběh mythu přímkou, po níž směřuje do světa na zkušenou, mythus zrušil. To neměl dělat, protože akční filmy sestávají mnohem víc z konverzaček, z prodlevů a odkladů než ze samotné akce, protože filmaři vědí, že vypustit do oběhu dvouhodinový film s hodinou spektakulární akce by bylo nejen finančně neúnosný, ale i nefunkční co do příběhu, který má za úkol akci obepínat a motivovat. Jednoduchý duševní experiment ukazuje, že nikdo z nás by nezaplatil za sledování Sandry Bullock a Keanu Reevese, kteří sedí na způsob Warhola nehnutě po dvě hodiny v sofa. Všichni máme rádi akci a hvězdy, ale v příběhu, který oboje táhne. Románové a divadelní fikce se vždy vracejí oknem, protože odpovídají hluboce zakořeněné potřebě vyprávět příběhy. Otázka, co je podstatou filmu, by se dala zodpovědět přes moderní varianty spinozismu – strukturalismus a holismus: podstatou kvalitního filmu je celek pojatý jako neměnná substance (struktura), která určuje význam jednotlivých prvků. Zda třeba obřadné přehrabávání se ve vnitřnostech bude kucháním kořistí, věštěním, náboženskou obětí, černomagickým úkonem, medicínskou operací, vědeckým výzkumem, soudní pitvou či uměleckým happeningem, závisí až na dobových a místních konotacích, které určí, co vlastně v posledku z procedury vyvstane. Z téhož důvodu ztroskotali Leterrierovi Titáni, protože kameramanovy dovedné pohlednicové rejdy kladené nazdařbůh za sebe uchlácholí málokoho; tím méně někoho uspokojí listovat albem cizích lidí, kaleidoskopickým obrazem roztříštěného světa, nezná-li život, který skrývá. Struktura (příběh), jíž poměřujeme části (kamera, střih, hudba), jinak řečeno cool vision, která musí předcházet každé cool visual, aby film uspěl, nás konfrontuje s patrně největším paradoxem celých dějin kinematografie, kterým jsou oscarová klání. V nich nikdy nezvítězí v technických a vedlejších kategoriích (masky, hudba, kamera, herecké výkony ap.) film s nezajímavým příběhem. Pochopitelně je to nesmysl a zásadní nedorozumění, protože i takový film může disponovat kvalitou v částech, ovšem akademici ho poměřují strukturou, totiž příběhem a emocemi, které v nich vyvolá, až se člověk nevyhne pokušení oprášit stařičký bonmot: srdce zná důvody, o nichž rozum nic neví. Skutečný problém oscarových klání nevězí v pověstné zaslepenosti akademiků, kteří nerozumí a nemají rádi sci-fi a akorát sebepotvrzují nejortodoxnější hollywoodskou mašinérii, protože jim unikají trendy, ale v něčem úplně jiném: ve strukturalistickém principu kinematografie, v prioritě celku vůči částem. ____ Mohlo by také zaznít, čím ještě je dána kvalita každého filmu, respektive nekvalita tohohle dryáku. Podle mého hlavně scénářem. Když se člověk začte do libovolného scénáře ze IMSDb script databáze či odkudkoli jinud, velmi rychle zjistí, proč existují stovky špatných filmů podle dobrých scénářů, ale jen naprosté minimum dobrých filmů podle špatných scénářů (kupodivu tahle poučka neplatí u převodu z knih, poněvadž ze špatné předlohy se dá pořád udělat dobrý film, kdežto příliš dobrá - složitá, literárně specifická předloha je problematická a její převod nedopadá dobře). A za další je esenciální podmínkou filmové kvality mnohovrstevnatost a vzájemné jištění kvůli slabším článkům, takže když si cokoliv z filmu odendáte, furt toho dost zbude. Jedna chyba, ani druhá není problém, problém je jejich kulminace, jenž nemůže být pokryta. Samozřejmě tahle idea funguje i obráceně a každá další vrstva kvalitu filmu zvyšuje, oslovuje jiné divácké skupiny, nebo stejné divácké skupiny v jiných životních rozpoloženích, viz monumentální a vždy jiný Blade Runner, Občan Kane nebo Andrej Rublev. Tyhle filmy si pokaždé drží svou rovnovážnost, jsou jako korkové zátky, která plavou stejně dobře v bystřince jako v septiku. Merantau Warrior má naopak sklon být dílem poněkud křehkým; jakmile jedna část začne povolovat, všechno přestává dávat smysl. Tato slova by mohla rovněž postačit jako závěrečný epitaf Merantaua.(8.8.2010)

  • Le_Chuck
    ***

    Kto nemá v hlave má v nohách, žeano Yudha? Keď sa rozdávajú lakťovky spokojnosť, ale filmu by výrazne prospel škrt celej úvodnej pol hodiny a zasadenie fightov do atraktívnejších lokácii (bambusové lešenie a hlavne výťah je na mastných 5 hviezdičiek). Škoda toho príbehu. Väčšinou ma pri ázii nudí, teraz ma vytáčal rovnako ako svojho času prvý Ong-Bak. 55%(23.5.2010)

  • c.tucker
    ****

    Zde je použito jiné bojové umění než obvykle a vzhledm k lokaci je jím Pencak Silat, který je sice trošku pomalejší než třeba Muay Thai, ale tak pekelně efektivní. Uwais rozdává rány jako by se nechumelilo, taky že na Jávě nechumelí. Příběh je klasického ražení, ale proč také vymýšlet něco nového, když se na to pořád dobře dívá, kdyš je to provedeno dobře jako u tohoto snímku. Akce je krásně přehledná a tempo je svižné, co víc si od filmu takového typu přát. Plus příjemné překvapení na závěr.(27.3.2010)

  • Jirka_Šč
    ***

    No dobře. Choreografie a opravdovost bojových scén je výborná. Nedovedu ale odpustit určitou naivitu a snahu být citlivý (která se nepovedla). Nedovedu například uvěřit, že SPOILER!!! dívka schovává mladšího bratra do nějaké díry ve zdi, nekonečně času ho přesvědčuje, aby byl zticha, zatlačuje jeho prsty za plech snad půl minuty a když začne zdrhat, přesně v ten moment se za ní vyřítí pronásledovatelé. Kdyby, kua, zdrhali oba, byli by dávno v prachu! KONEC SPOILERU. V neposlední řadě mě iritoval český dabing, který jsem musel poslouchat, protože indonéská jazyková verze je na DVD bez (!!!) titulků.(10.5.2012)

  • Davies182
    ***

    Jak dokáže otřesný a šílený kýč spolehlivě zabít indonéskou akční pecku s jedním z nejtalentovanějších bojovníků současnosti? Návod v tomto filmu. P.S. Originální DVD a nemožnost sledování originálního zvuku s titulky? Všichni distributoři už mají dávno místo v pekle jasné!(8.7.2012)

  • - Spoiler: Ve finálním souboji se Yuda (Iko Uwais) střetl s dvěma bratry-padouchy. Ve filmu Zátah: Vykoupení (2011) se Rama (Iko Uwais) společně s bratrem utkají proti padouchovi. Bojové scény jsou tím pádem naopak. (Lougle)

  • - Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo v Jakarte a na ostrove Sumatra. (MikaelSVK)

  • - Poprvé v historii filmu je použito bojové umění Silat, které se vyznačuje pomalými pohyby. Až po jejich úplném zvládnutí se přechází do rychlých pohybů, které by se dali nazvat až tanečními. Toto bojové umění je převážně používáno ve Filipínách, Indonésii a v Malajsii. Používajího jej i policejní a bezpečnostní složky. (Zdroj: ČSFD.cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace