Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Cabiriiny noci patří k nejvýznamnějším dílům Federica Felliniho, oscarového režiséra, scenáristy a matadora italské kinematografie. Snímek představuje poslední autorův příspěvek k neorealistickému hnutí a líčí několik epizod ze života římské prostitutky. Cabiria není již nejmladší, není ani hezká, ani příliš chytrá. Nepřestává však doufat, že se jí jednou podaří zanechat nenáviděného povolání a že začne žít novým životem. Dokonce je ještě schopna věřit v lásku. Avšak oba muži, v jejichž city bláhově doufá, jsou podvodníci, kteří usilují pouze o její nastřádané peníze. Cabiria je oloupena o vše, dokonce i o víru v člověka. Na rozdíl od předchozích filmů neponechává Fellini svou hrdinku chladně jejímu osudu. Cabiria si i přes hořké životní peripetie dokáže uchovat svůj někdy až dětsky naivní optimismus. V závěrečné scéně setkání se skupinou mladých lidí, která je vykládána jako klíč k celému filmu, jí Fellini dává novou naději… (Česká televize)

(více)

Recenze (120)

major.warren 

všechny recenze uživatele

Dovršení neorealistické filmové tradice. Fellini je věčný mág, který dokáže pobavit i rozplakat navzdory tomu, že jeho dílo oslaví letos 70 let. Cabiriiny noci navazují tam, kde Silnice skončila. Giulietta Masina je tu stejně dojemně-tragickou bytostí, vytrvale toužící po troše štěstí. Tam, kde klaunka Gelsomina byla typem mnohem prostším a z podstaty srdečnějším, je prostitutka Cabiria rozvernější i hysteričtější. Přesto obě postavy pojí jakási tragika vlastního osudu, leč Cabiriin závěrečný přechod (tak trochu na cestě do "sladkého života") vybízí k lepším vyhlídkám. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Musím říct, že výkon hlavní hrdiny mi připomněl to, co předvádí Renée Zellweger v Návratu do Cold Mountain (což mi nebylo až tak po chuti). Giulietta Masina mi byla rozhodně sympatičtější a rozhodně mi připadala přesvědčivější než Renée, ale ten způsob vytváření "buranky" - gesta, ruce v bok, nervózní krok, hlučnost, pokřivený obličej... vyložený "dežaví". Nicméně si mě snímek svou atmosférou a způsobem vyprávění ukradl víc než ukřičená blondýna (ač tam šlo hlavně o ni). ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ze začátku jsem se do toho nějak nemohl dostat a připadalo mi to celé nějak moc uřvané, ale jak jsem se do toho dostal, tak na mě čekal další dost silný příběh plný podobně silných scén. Především bych zmínil tu v kostele a u kouzelníka, ty mne zasáhly nejvíc, a pak samozřejmě ještě to finále, které je takové smutné a šťastné zároveň, které vlastně říká, že i když se zdá být vše ztracené, naděje pořád někde je a jednou, možná, se ozve i nám. Doufám, že jsem to napsal srozumitelně. Na Silnici to nemá, ale i tak se pořád jedná o skvělý film. 5* ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Cabiriine noci sú ďalším príkladom toho, že dvakrát nevstúpim do tej istej rieky. Pred mnohými rokmi som bol talianskym neorealizmom nadšený, dnes ho prijímam bez zaujatia, ako logickú vývojovú etapu vo filmovej histórii. Príbeh naivnej prostitútky by ma mal podľa všetkého dojať. Ale rovnako, ako ma nedojme pohľad na neúspešného bezdomovca, ktorý ním chcel byť, nedojme ma ani film o neúspešnej prostitútke, ktorá ňou nechce byť. Okrem toho je vo filme jej profesia cudne obchádzaná, aby vynikol jej citový život (vrchol takéhoto účelovo deformovaného prístupu predstavoval film Pretty Woman, i keď to je úplne iný level). Takže nespochybniteľným v tomto filme je iba geniálny výkon Giulietty Masini, ktorý sám o sebe stojí za konečné tri hviezdičky, ktoré som filmu pridelil. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Kdesi som čítal, že zrovna tento Masinovej, herecký výkon je považovaný, ako vôbec 21. najlepší v dejinách kinematografie, čo môže pre niekoho znamenať nie až tak prestížnu priečku, pričom na margo celej tejto veci si dovolím tiež podotknúť i to, že americká Akadémia filmových umení a vied, bola až natoľko cynicky slepou, že ju dokonca ani nenominovala, ale aspoň si FELLINI odniesol domov svojho ďalšieho „zlatého plešivca”, keď mal ešte poriadnu váhu! / Ak som trebárs minule do neba vychvaľoval jej stvárnenie životom skúšanej Gelsominy, tak tentoraz to ešte nie je nič v porovnaní s ústrednou protagonistkou, mimoriadne dôverčivou Máriou ”Cabiriou" Ceccarelliovou, ktorá je na tom v podstate o dosť „lepšie”, a to minimálne o jeden stupeň predčí svoj predchádzajúci výstup, ktorý bol z môjho pohľadu síce naprosto „majstrovským”, no v tomto prípade ide o vskutku ojedinelý zjav, a to asi v takom význame, že ja osobne ho považujem za „unikátny”, aký sa mimochodom nielen tejto herečke nepodaril už nikdy viacej zopakovať! \ Určite by som niektoré miesta v rebríčku poprehadzoval, aby som tým skrátka dosiahol práve to, že si jednoznačne zaslúži sa vyšvihnúť až do prvej desiatky. Zrejme sa s ním plne nestotožňujem, ale i napriek tomu si ho celkom vážim, pretože niektoré úvodné herecké výkony v ňom zahrnuté, rovnako veľmi uznávam. / Nateraz by už aj hádam stačilo sa venovať mojim, osobným postrehom k danej veci, aby som radšej namiesto toho začal trochu riešiť hlavnú postavu, ktorá, zdá sa, je viac-menej, úplne neriešiteľnou? Podľa názvu filmu Le notti di Cabiria, mi je jasné, že je „nočným vtákom”roztiahnutými krídlami. Totižto lieta po nociach, s prislúchajúcou sa profesiou v podobe „najstaršieho remesla na svete”, počas čoho určite stretáva kopec zaujímavých ľudí, medzi inými napríklad i druhoradého herca Alberta Lazzariho, alebo sa neskoršie "zapletie" s dobrým samaritánom či povedzme i s prefíkaným šarlatánom, a tak by som mohol pokračovať snáď donekonečna. konkrétne v druhej polovici sa jej rysuje veľká zmena, keď by sa na ňu predsa konečne mohlo usmiať šťastie, na ktoré tak extrémne netrpezlivo čaká, a či naozaj trpezlivosť ruže prináša? \ Federico ma svojim umeleckým spracovaním totálne uzemnil, čo by som následne vysvetlil asi tak, že z kombinácie I Vitelloni a La Strady, nakoniec vzišlo to, čomu sa momentálne teraz s plnou vervou, a k tomu i s pozoruhodným  entuziazmom venujem! A čím kvalitnejší obraz divák k dispozícii má, tým luxusnejšieho filmového zážitku sa mu automaticky dostáva. / Čo ešte napísať? Bolo už všetko spomenuté? Režisér a Herečka, odviedli kus poriadnej roboty, keď by sa zároveň patrilo zmieniť i o vynikajúcej, čiernobielej kamere od špičkového kameramana Alda Tontiho, samozrejme sa pridáva i hudba od dvorného skladateľa Nina Roty, že ani výprava Pieroa Gherardiho a strihová skladba Leoa Catozzoa, neostanú nepovšimnutými. \ Jedná sa presne o taký, vysoko návykový snímok, ktorý klasický fanúšik musí nanajvýš (d)oceniť, no podotýkam, že je pre dnešné, široké masy, maximálne nedostupným a neoceniteľným. Výnimočný, perfektný, mimoriadny a nezabudnuteľný, a to je len zlomok pozitívnych vlastností, ktoré vystihujú toto vrcholné, umelecké dielo. () (méně) (více)

Galerie (31)

Zajímavosti (6)

  • Giulietta Masina bola za stvárnenie Cabirie v roku 2006 zaradená magazínom Premiere na 21. miesto v ankete 100 najväčších hereckých výkonov všetkých čias. (Raccoon.city)
  • Po premiéře byl kvůli protestům katolické církve vystřižena kontroverzní scéna s dobrým Samaritánem. (Hans.)
  • Giulietta Masina obdržela cenu pro nejlepší herečku na festivalu v Cannes. (Hans.)

Reklama

Reklama