Režie:
Anton CorbijnScénář:
Rowan JoffeHudba:
Herbert GrönemeyerHrají:
George Clooney, Bruce Altman, Thekla Reuten, Paolo Bonacelli, Violante Placido, Filippo Timi, Irina Björklund, Samuli Vauramo, Björn Granath (více)VOD (1)
Obsahy(2)
George Clooney (nar. 1961) je jedním z mála herců, kteří dokázali přetavit televizní popularitu (díky postavě dr. Rosse ze seriálu Pohotovost) v plnohodnotnou kariéru oblíbené filmové hvězdy. A nejen to. Začal se věnovat produkci a neméně úspěšně také režii. Jeho postavení mu umožňuje pečlivou volbu rolí i spolupracovníků. Američan (2010), natočený podle románu Martina Bootha "A Very Private Gentleman" (1990, Velmi uzavřený pán), není typickým thrillerem. Co mu schází na akčních scénách, ovšem bohatě vynahrazuje přesvědčivým zachycením poklidné atmosféry italského venkova a melancholickým příběhem unaveného muže, který ví, že se ocitl na konci své cesty. Jack je nájemný zabiják a zručný výrobce zbraní, který se po dramatickém prologu v zasněženém Švédsku ukryje v italském městečku, kde se vydává za fotografa architektury. Spřátelí se s místním knězem (Paolo Bonacelli) a zaplete se s prostitutkou Clarou (dcera známého herce Violante Placidová). Jeho snaha skoncovat se svou profesí však nemá naději na úspěch. Musí čelit nejen svému zaměstnavateli, ale také švédským zabijákům, kteří ho vystopovali... Režisérem snímku je uznávaný nizozemský tvůrce Anton Corbijn (nar. 1955), který získal řadu cen za své předchozí dílo, životopisný hudební snímek Control (2007). Vedle umírněného výkonu George Clooneyho se režisér v tomto minimalistickém thrilleru nejvíc opírá o schopnost vyjadřovat se důsledně obrazem a o působivou hudbu dobrého přítele, německého rockového muzikanta Herberta Grönemeyera. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (588)
Rozhodně byl film nesmírně utahanej, téměř žádná akce a hudba ve filmu nebyla, přesto z filmu nemám zas tak špatný dojem. Spíš to působí jako Drama s nádehcem Thrilleru. Chybí trochu více atmosféry. Největší kladem je charisma hlavního hrdiny Georga Clooneyho, který zaujal nejvíc. Ještě nepředvídatelnost a reálnost se dá připsat ke kladům. Nic víc. Tak je to tak na jednu podívanou. Hodnotím na 50% = *** ()
V nejednom komentáři tu zaznívá "jako něco od Melvillea"; což je více než-li výstižné, ale neurčuje to zda "jako něco horšího od Melvillea" či "jako něco lepšího od Melvillea". Za sebe tedy pouze dodám, že Američan je "jako to vůbec nejlepší od Melvillea". Navíc je to až tak dobré, že to obstojí samo o sobě a žádnou takovouto nedůstojnou přirovnávací obezličku to vlastně vůbec nemá zapotřebí. ()
Georgi, nepal listí a nebuď sprostej ty jseš Američan z Vysočan Jedno je jistý - důvod prostej každej chce mít dobrej zvuk, a tak nám puč Marshall Fuc*ing lidi! řve na nás se sirkou v ústech a oči v kalu stimulačních drog A já vidim plechovku benzínu tříme zakročím, ač nejsem ekolog Vyzývám jasně a jednohlasně Georgi, nepal to listí! Ale George kouká a už letí sirka a víc už nikdo nikdy nezjistí ()
Takhle pečlivě budované napětí, kdy se z minima ždímá maximum, jsem už dlouho neviděl. Už v prvních minutách se ustanoví precedent, díky kterému pozorný divák zůstává spolu s Clooneym ve střehu po celý zbytek jeho taliánské anabáze, protože úplně věřit nelze nikomu. Vymazlené kamerové kompozice jsou už jenom třešínkou, která tohle minimalistické, málomluvné krimi posunuje ještě blíž k absolutnímu hodnocení. Navíc pro mě stále platí, že pokud bych si mohl vybrat člověka, do kterého bych se chtěl někdy reinkarnovat, zvolil bych si George Clooneyho. ♥_____ Zdejší nízké hodnocení přikládám široce rozšířenému ADD a necitlivosti vůči vizuálnímu umění, jiné vysvětlení nemám. ()
Měl jsem chuť na poklidně plynoucí thriller - dá li se to tak nazvat a Il Americano mi přesně sednul do nálady. Tenhle film plynul stejně poklidně jako život v horském středověkém městečku kdesi v Itálii kam se Jack schoval po svém prozrazení ve Švédsku. Samozřejmě jeho přítomnost neujde místním a ačkoliv se vydává za amerického fotografa, tak zejména místnímu faráři je jasné, že Jack fotografem není a cítí, že tenhle muž se smutným obličejem má na duši nejeden hřích. Clooney roli samotářského unaveného zabijáka, který by už rád z toho vrahounského rychlíku vystoupil a kterého dokonce začínají tížit výčitky svědomí zahrál naprosto skvěle. Opět tu z něj sálalo neskutečné charisma, umocněné perfektně zahranou jeho vnitřní samotou a bilancováním.... K tomu opravdu nádherná kamera libující si v detailech a nádherné záběry na horské scenérie italského venkova... Někoho to poklidné tempo jen vyjímečně rozčeřené akčnějším dějem možná nudilo, mne naopak. Bylo příjemné zase jednou shlédnout komorní spíše psychologické drama, bez zuřivých honiček, vybuchujících aut a divokých přestřelek.. (i když na to zde minimalisticky také dojde ). Snímek mi hodně připomněl starší francouzské filmy s Gabinem a Delonem a souhlasím se Shadwellem, že někde vzadu v mysli mi problikla myšlenka o westernu. Už jen ten námět: V zapadlém městečku, kde se všichni znají se objeví neznámý cizinec, který evidentně není tím za co se vydává. S jeho příchodem navíc dochází k podivným událostem... ---- Holt, s vrahounskou kariérou se v půlce života těžko končí a i když chcete vy, nemusí to ještě chtít váš šéf... Z toho filmu ve mně něco zůstalo a to mám rád. Dávám pět nábojů s rtuťovou špicí. * * * * * Skvělý koment Rob Roy a Cervenak. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (14)
- Názov filmu sa objaví až v jedenástej minúte. (Johnny.ARN)
- Tetování na Jackově rameni je „Ex Gladio Equitas“, tedy „Spravedlnost mečem“. Jedná se o motto nájemných zabijáků. (HellFire)
- Ve městě Castel de Monte, kde se film natáčel, bylo po začátku natáčení více lidí ze štábu než místních obyvatel. Těch je tam totiž za normálních okolností jen 129. (Krouťák)
Reklama