Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Není ani nejslavnější, ani největší a už vůbec ne nejstarší. Přesto se moskevské metro jedním primátem pyšnit může – podzemní dráha, která denně přepraví více než osm milionů lidí, má nejpřepychovější výzdobu na světě. Mramor, ušlechtilá ocel, drahé kovy nebo barevné sklo. To vše připomíná honosný palác a zároveň vypovídá o marnivosti, se kterou sovětští soudruzi soupeřili se svými západními rivaly. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (22)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Kvalitní dokument o počátku a průběhu stavby architektonického majstrštyku stavěného na politické zadání bez přesného původního plánu a dostatečných znalostí o geologickém podloží Moskvy, kterým mělo vést. Zajímavé jsou i informace o politickém dění souvisejícím se stavbou. Škoda, že to celé končí v padesátých letech, čekal bych pokrytí až do současnosti, případně i plány do budoucna. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Není pochyb o tom, že moskevské metro je vizitkou země a v mnohém oknem do budoucnosti. Nejzajímavější je pro mne údaj o zařazení 44 stanic do listiny světového kulturního dědictví OSN-UNESCO. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Moskevské metro, postavené ve 30. a 40. letech 20. století, bylo chloubou a výkladní skříní Sovětského svazu. Dodnes jde o světový unikát. Podzemní paláce, na kterých pracovali nejlepší umělci a architekti, nemá ve světě obdoby. Použití ražené tunelovací techniky se ukázalo ve své době jako odvážné, ale ideální řešení. Dodnes jde o nejběžnější způsob provádění tunelové infrastruktury uvnitř městské zástavby. Použití razicího štítu, patentovaného v Anglii již v 1. polovině 19. století, ohromně usnadnilo výstavbu, která by byla jinak kvůli nepříznivé geologii (tekuté písky, jíl) ohrožena. Projekční práce, kterou na projektu vykonali inženýři z Charkova, se dodnes jeví jak z hlediska rychlosti a objemu prací, tak technické náročnosti, jako nepřekonatelná. Zvlášť uvážíme li, že znalosti o geologii Moskvy do té doby končily někde v hloubce 10-15m, zatímco metro se stavělo 30-40m pod povrchem a pracovat se mělo začít okamžitě. _____ Stavba pražského metra zahájená koncem 60. let, vychází velkou měrou z moskevského vzoru. Kvalitní dokument, který stojí za vidění. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Škoda časové omezenosti dokumentu, ale i přes téměř úplnou absenci informací z moderní doby je tento snímek velmi zajímavý nejen pro fanoušky Glukhovského postapokalyptické ságy. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Když to srovnám s dokumentem o New Yorku, kde byl se do metra vlézt bál mezi hrozivě vyhlížející africké obyvatelstvo, v moskevském metru zdá se cestují sympatičtí lidé. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Kaganovičova parta nejdříve srovnala se zemí kostely a pak začala stavět svůj svatý kopeček, zde tedy doleček. Ten srovnat se zemí nejde, ten by se musel srovnat s pozdzemím. Dokument to byl pěkný, ale architektura je pro mě příliš ookázalé umění, zajímavé především tím, že hned vidíme, v které době kdo vládl, a co staví na odiv. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Metro vseobecne miluji a je jedno, ve kterem meste. To moskevske jsem bohuzel nevidel a mam pocit, ze uz neuvidim... Za me vyborny dokument, ktery ma jedinou chybu, ze v mapovani vystavby metra koncil kratce po valce. Jinak pestra mozaika informaci, zaberu a vzpominani. Libi se mi i zpusob komentovani, vysvetlovani a nasledna grafika pruvodkyne filmu. Nektere zastavky moskevske podzemky jsou nadherne. Velmi povedeny dokument, ktery se mi trefil do vkusu! ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Perfektní dokument komentovaný s velkým přehledem a s trochou sarkasmu. Poměry ve stalinistickém Sovětském svazu působily občas až surreálně a snímek tak tu a tam sklouzává do hořké komedie. Vzdělávací složka je velmi kvalitní a propracovaná. Tvůrci shromáždili spoustu zajímavostí, záběrů, statistik a výpovědi pamětníků a vytvořili z nich poutavé vyprávění o jedné z nejpozoruhodnějších moderních staveb světa. Pravděpodobně nejlepší dokument o dopravě, co jsem kdy viděl. ()

MI-380 

všechny recenze uživatele

Zajímavý a solidně udělaný dokument, velké množství archivních materiálů, spousta rozhovorů s pamětníky. Vzhledem k tomu, o jaký žánr se jedná, je tu i originální modelový svět, v kterém se pohybuje a s nímž také hýbá příjemná ruská průvodkyně, která navíc bez sentimentu nazývá věci pravými jmény: nadšení davů, zločiny komunismu, politický i odborný diletantismus při organizování prací, odpornou likvidaci architektů, poválečnou euforii, ruské velikášství. O to neuvěřitelnější je výsledné dílo. Před pár lety jsem tam byl a překvapil mě kontrast mramorové secesní nádhery s agresivitou nekonečného množství cestujících. Obsahem i formou vysoce nadprůměrný dokument. 80%. ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem trošku více. Divák se sice dozví spoustu informací, ale chybí tomu ucelenější režisérská linie. Mohlo to být ještě lepší. 72%. ()

Amper01 

všechny recenze uživatele

Docela zajímavý pohled na stavbu metra. Na mě místy možná až moc detailní (hromady jmen) Ale když vezmu v potaz, že je to ruský dokument pro ruský lid, pak je to naprosto v pořádku. ()

pOne 

všechny recenze uživatele

Dobré jako dokument i jako hořká komedie :) Zajímavé okolnosti stavby moskevského metra. Nadzemní část jedné z hlavních stanic byla stavěná čtyřikrát, než se stavebníci trefili na to správné místo :) ... a ještě kvůli tomu museli zbourat část tržnice. Asi jim to nevyšlo :) Jeden z hlavních projektantů moskevského metra neměl ani jednu vychozenou třídu. V první fázi výstavby nebyly peníze problémem. Stavěly se honosné stanice. Pak přišel zlom a podle hesla od pangejtu k pangejtu se začaly stavět ekonomické stanice jako skořápky. Nevím, do jaké míry je tento dokument pravdivý, každopádně něco o Rusku jako takovém prozradí. ()

Kub_ees 

všechny recenze uživatele

Chcel som sa niečo dozvedieť o Moskovskom metre a o jeho histórii, ako to tam vyzerá a tento dokument mi to všetko poskytol. Zaujímavo spracovaný dokument, kto sa o takéto veci zaujíma, tak toho to bude určite baviť. Mohlo to mať širší obsah o viacerých, aj súčastných staniciach. Veľa som sa dozvedel, takže účel to splnilo. ()

lukanodok 

všechny recenze uživatele

Kdo očekává, že tento dokument bude exkurze jednotlivými stanicemi moskevského metra, bude zklamán. Dokument je celý o vzniku metra a to ještě prvopočátku. Dovíte se, proč se Sověti rozhodli stavět metro. ()

DrobnohledX 

všechny recenze uživatele

Vždycky mám radost když mám možnost vidět nonUSA film (případně film v jiném že anglickém jazyce). Tento film může směle konkurovat všem katastrofickým filmům. Chybí zde patos jednoho hrdiny který zachrání celý svět a přitom vlaje extrémní množství amerických vlajek. To zde opravdu není, je zde ale zase příliš nastavovaný konec - kdy dochází k již zbytečným zvratům. Jinak je to opravdu solidní katastrofárna v ruské mutaci. ()

Reklama

Reklama