Režie:
Andy MuschiettiKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Benjamin WallfischHrají:
Jaeden Martell, Sophia Lillis, Jeremy Ray Taylor, Finn Wolfhard, Jack Dylan Grazer, Wyatt Oleff, Chosen Jacobs, Nicholas Hamilton, Owen Teague (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Když ve městě Derry ve státě Maine začnou mizet děti, musí skupina mladých chlapců a děvčat čelit svým největším obavám v boji proti zlému klaunovi jménem Pennywise, jehož vražedná a násilnická historie se táhne napříč staletími. (Vertical Entertainment)
Videa (14)
Recenze (1 246)
Jen pro pořádek - knihu jsem četl třikrát a televizák z devadesátého roku nostalgicky uctívám už od puberty, kdy to byla láska na první pohled, a hodně mě ovlivnil v mé pozdější tvorbě. Takže nová adaptace pro mě byla suverénně nejočekávanějším filmem roku. A rozhodně se povedla, protože zachovává ducha a nejzásadnější body předlohy a zároveň nepostupuje otrocky, řadu věcí si přizpůsobuje a tak zvládá (vesměs příjemně) překvapovat. O jednotlivých změnách nebo o tom, co z košaté knihy chybí, by se dalo sáhodlouze diskutovat, takže jen pár postřehů. Hodně příjemné překvapení je Ritchie, který narozdíl od knihy není okázale otravný, ale naopak tak vtipný, že bych si dal i jeho spin-off. Stejně tak bych uvítal víc sugestivních dialogových scén s Pennywisem, namísto toho, že jen odněkud vykukuje nebo se na někoho vyřítí. Linie Beverly a jejího otce na mě působila hodně drsně, což myslím jako pochvalu. Henryho a jeho otce vzali hodně hopem - v jedné scéně střílí Bowers starší svému synovi pod nohy a v druhé už syn... víte co. A potěšilo mě aspoň nakousnutí meziher z knihy, líčících Pennywisem způsobené tragédie v historii města. Kolem a kolem, hororové scény jsou slušně intenzivní, dětští herci dobře typově obsazení a přesvědčiví a vůbec by mi nevadilo, kdyby to mělo o hodinu (dvě, tři...) víc a u postav, vztahů i mytologie/historie Derry se šlo ještě víc do hloubky. ()
Tohle TO se fakt nepovedlo. Přepálený lekačky, samoúčelná brutalita, nulová atmosféra plus klaun co ve všech scénách koulí očima a čumí jak degeš. Kdyby neexistovala původní takřka perfektní verze, tak lecos přejdu, ale takhle ne. Tim Curry byl opravdu děsivý, tenhle klaun je jenom směšný chudák ze kterého strach opravdu nejde. Dětští herci se v mých očích ani zdaleka nevyrovnají původní partě a bylo mi smutno když jsem viděl jakýho trapnýho ubožáka udělali z Henryho Bowerse. Nicméně kino mě minulo a tak budu shovívavý.10% ()
Pred pár rokmi som sa zaprisahal, že nebudem pozerať žiadne filmové adaptácie literárnych diel amerického spisovateľa Stephena Kinga. Som vášnivým čitateľom tohto autora. Vlastním kompletnú kolekciu jeho kníh. Mnohé z nich som prečítal viackrát. Nechcem si kaziť zážitok z ich čítania spomienkami na nejaké ich filmové spracovanie. Ovplyvňuje to moju vlastnú predstavu deja, prostredia a postáv. Čo sa týka rozsiahlého, kultového románu "To", prelúskal som ho už tri razy a mal som možnosť vidieť televíznu verziu z roku 1990. Režíroval ju Tommy Lee Wallace. No a keďže som už voľakedy dávno zhliadol snímok podľa tejto predlohy, tak som si povedal, že si teda pozriem aj jeho nové prevedenie z roku 2017. Urobil som výnimku z pravidla, ktoré som si sám stanovil. Pustil som si "To" od režiséra Andyho Muschiettiho. Po technickej stránke je to výborné, herecky priemerné, dejovo miestami mierne pozmenené, atmosfericky obstojné. Dám tomu štyri hviezdičky, ale neodpustím si konštatovanie, že TO sa nedá zachytiť vo filmovej podobe. TO si treba prečítať. **** ()
Podle literárních předloh spisovatele Stephena Kinga toho vzniklo na filmovém plátně už nespočet, leccos je u mě hodně vysoko. Tentokrát podává obraz o problémech, které sužují svět dětí (a nejsou to lehká témata – sexuální zneužívání, rasismus, šikana), což samo o sobě stojí na pevných základech. Hlavní linie ovšem spoléhá na pološíleného klauna Pennywise, který je zosobněním zla a o kterém bychom se rádi dozvěděli víc. Smůla. Prostě se objeví, vyděsí, mučí, zabíjí, ovšem často bez logické opory. Navrch tamní policie se úplně nesnaží, takže fiktivní městečko obchází strach a zvyšující se počet zmizelých dětí. Kdo si vedle strážníků rozhodně nezaslouží přes prsty, jsou velmi šikovní malí herci. Casting se náramně vydařil, uvěřitelné mladé tváře potěší, velká chvála směřuje i na bezchybný herecký výkon Billa Skarsgårda. Stejně jako na práci maskérů a argentinského režiséra (Andy Muschietti), který nabízí příjemně gradující a zručně natočený kousek. Fanouškovská základna po právu roste (ona už dvojdílná televizní verze z roku 1990 solidně lákala), škoda jen, že tvůrci víc nehrozí atmosférou, ale lekačkami, jenže v tak předlouhém filmu nakonec divákův zájem kapku povadne a celkově budování napětí přestává působit. Což je velká škoda. PS: Sophia Lillis kouzelná. ()
Nic se nemění, stále chci vidět, patrně syrovější, verzi Caryho Fukunagy. Nicméně na TO jsem se těšil od preprodukce (to to vážně někdo brzdil tak, aby to vyšlo přesně na 27 let od premiéry původní televizní minisérie?) a ačkoliv jsem si ještě pár dalších měsíců musel počkat, když mi nevyšlo kino, tak nelituji, jelikož on je to možná i lepší zážitek doma. Neuvěřitelné se stalo skutečností, ale já musím pouze chválit. Ale vezmu to trošku zeširoka. Jakožto fanoušek Stranger Things prostě nemohu opomenout určité paralely. Když pominu tu naprosto očividnou, že Finn Wolfhard hraje v obou projektech (ve ST je nejlepší, tady ho i přes jeho sprosťárny důrazně zastiňuje hlavní dvojka), tak je zkrátka očividné, že se jedno inspirovalo (prostě Spielbergovská parta dětí na kolech) druhým (vtipné je, že IT jednu dobu měli točit dokonce sami bratři Dufferové), ale dle mého na sobě neparazitují, ale naopak se zároveň doplňují (i díky rozdílu dekády v ději, kde se příběhy odehrávají). Nejspíše jsou mé pocity značně odlišné i díky skutečnosti, že jsem viděl tenhle film až po tom, co mě naprosto semlela druhá řada Stranger Things, na rozdíl od všech ostatních, co si na tenhle nejúspěšnější horor všech dob stihli dojít v září a také na rozdíl od první série, která mě nechala poměrně chladným. Nicméně k filmu samotnému. Opravdu mě překvapilo, jak moc má TO kvalitní scénář (fakt tam od toho "Fuky" něco zůstalo), jak pečlivě od začátku buduje napětí, pozvolna představuje zprvu těžko uchopitelné charaktery a posléze je definuje jejich vlastními démony (zpravidla způsobenými jejich rodinnou situací) a v neposlední řadě jak pečlivě zvládá Andy Muschietti i přes 130 minutovou (!) stopáž držet tempo a nezačne nudit ani v jedné vteřině. Jeho předchozí horor Mama jsem neviděl, jelikož jsem na něj kvůli zdrcujícím recenzím nenašel odvahu, viděl jsem jen krátkometrážní stejnojmenný film, jež tomu předcházel, ale nyní přemýšlím, zda-li si ji nedoplnit a ověřit si, jestli tento úspěch není jen dílem náhody. Bill Skarsgård coby Pennywise nemá tolik prostoru a je to tak dobře, jelikož díky tomu je každá jeho scéna takzvaně "za odměnu," jeho klaunské zvrácené triky se do konce filmu neomrzí a ihned po první scéně se žlutou pláštěnkou, zásadně propálenou v prvním traileru, jsem mu přišel na chuť. Dále mě díky dvouhodinovému důrazu na prokreslování vztahů v partě sympatických kamarádů bavila i následná katarze ve finále, jež ze mě vyždímala potřebné emoce a naladila na dvojku, která tu rozhodně měla být už hned teď. Ještěže se chystá Extended cut, který snad na nějakou dobu zabaví. PS : King a jeho propletené vesmíry mě baví a i bych si od něj rád třeba právě TO přečetl, to by však nemohlo mít asi tak o 800 stránek víc, než jsem schopen přečíst. PPS : Vážně chtěj do sequelu za vyloženě fenomenální Sophii Lillis dosadit moji "velkou oblíbenkyni" Jessicu Chastain!? To si snad dělají p*del ne? :D ; à propos, The Book of Henry fakt nebyla žádná náhoda, Jaeden Lieberher je zjevně dokonalý všude. () (méně) (více)
Galerie (64)
Zajímavosti (113)
- Tvorcovia si dovolili mierny odklon od celkového dizajnu Pennywisea (Bill Skarsgård). Jeho kostým bol inšpirovaný štýlom obliekania z rôznych ľudských epoch - od stredoveku, cez renesanciu až po viktoriánske obdobie. Tvorcovia tým chceli ukázať, že Pennywise nie je obyčajný klaun, ale jeho prítomnosť siaha do rôznych historických období ľudstva. (busev)
- Když kluci v lomu pozorují Beverly (Sophia Lillis), tak přitom hraje „Bust A Move“ od Young MC. Při umývání koupelny zazní „Six Different Ways“ od The Cure. (Duoscop)
Reklama