• sud
    ****

    Legendární indiánská epopej Johna Forda. Kdo by čekal Mayovku či "Posledního Mohykána", bude zklamán. "Podzim Čejenů" je vypodobněním (dalo by se snad i říct rekonstrukcí) skutečné příběhu o putování Čejenského kmene do své vlasti. S výjimkou stopáže (některé scény jsou podle mého zbytečné - např. ta s Wyattem Earpem působí jako z jiného filmu) se však nechá jenom chválit. Po technické stránce je film naprosto dokonalý. Kamera je na svoji dobu hodně barevná a záběry jsou (na dobu vzniku) nasnímány z netradičních úhlů. Po příběhové stránce, i když pomalejší, přesto bez výhrad. Postavy jsou skvěle živočišné a film je díky tomu naprosto nestranný. Skvělý Richard Widmark v jedné ze svých nejlepších rolí. "Podzim Čejenů" je skvělé epické westernové drama. Být o dvacet minut kratší, bylo by výborné. 80%.(1.3.2009)

  • tahit
    ***

    Hned od počátku jsem tušil, že šlo slavnému kronikářovi amerického filmového západu a režiséru Johnu Fordovi v námětu filmu o ryze realistický příběh, který moc nevzruší, ale jeho sympatie jsou především na straně indiánů, kteří byli vyhnáni ze svých území dnešní přírodní rezervace Yellowstonského parku. Chyba není ve stylizaci děje, ani v charakteristice pochopení indiánské duše, ale v uchopení látky, ze které se zrodila šedivá realita. Snad tu svou roli hrála skutečnost, že příběh nevyšel ze zaprášených svazků knih kovbojských či indiánských románů, ale autentických dobových dokumentů. Domnívám se, že nesporné hodnoty tohoto díla jsou v tom, shodneme-li se, že zde není žádná krása romantiky ani ušlechtilost odvahy bílého kolonisty, ale indiánský zubožený kmen, který s vypětím sil se snaží přežít a kritický pohled na americkou minulost. Není to prostě ten typický žánr americké kinematografie. Na mě to bylo moc rozvleklé tempo a žádný spád. Některé pasáže jsou moc zbytečně okázale popisné a přitom působí chladně. Přesto si myslím, že nebylo ztrátou času film vidět.(28.2.2009)

  • RHK
    *****

    Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Western nominovaný na Oskara a Zlatý globus jako jeden z posledních filmů filmové legendy Johna Forda. Dramatický příběh zanikajícího kmene Čejenů na jednom z nejdelších putování národů v historii Ameriky - na cestě z nehostinné pouštní rezervace domů na travnaté prérie kdysi oplývající zvěří. Obdobně jako v o šest let mladším antiwesternu Malý velký muž je zde řešena genocida Čejenů. Zabíjení indiánů bílými vojáky i kovboji je jednak předmětem pomsty vojáků či nadšení většinou vystrašených osadníků, jednak naopak objektem soucitu jiné části bělochů - části vojáků (seržant původem z Polska: "Jsme jako ti kozáci honící chudáky Poláky.") a části důstojníků a inteligence. Nejhorší je ale lhostejnost - americké vlády i parlamentu, vojáků slepě plnících absurdní rozkazy, nebo novinářů zaplňujících své plátky vymyšlenými zprávami o přepadeních působených indiány. Ford se dokáže vcítit i do myšlení Čejenů, divák tak má chvílemi pocit, že je sám na velkém hladovém útěku před nepřátelskými bělochy krásnou, avšak krutou krajinou. Hlavní part polidštěného kapitána kavalerie zahrál Richard Widmark, James Stewart dostal malou ale milou roli jako Wyatt Earp. Trailer: http://www.videodetective.com/movies/trailers/cheyenne-autumn-trailer/2900(7.3.2009)

  • Houdini
    ***

    Oscar 1 nominace: Kamera(11.3.2004)

  • sportovec
    ****

    Klasické dílo americké kinematografie hraného filmu. To je to první, co člověka napadne, když se dívá na záběry tohoto zralého Fordova díla. Pomineme-li filmové kvality, jimž sluší vůle po uměleckém dokumentu, vidíme před sebou skutečnou americkou historii tzv. rekonstrukce, tj. doby, která následovala po občanské válce šedesátých let předminulého století (záběr na Lincolnovu podobiznu není v žádném případě náhodný). Americká skutečnost, skutečnost země, která chtěla být a do značné míry stále je demokracií, je drsný. Drsný drsností románů Fenimora Coopera, drsný nezkaleným pohledem na vnitroindiánskou skutečnost, drsný odstíněním zájmů demokracie a velkokapitálu, drsný utrpením čelenských žen a dětí. Jednu ze svých nejlepších rolí tu předvádí Caroline Bakerová. Relativní happy end, jímž film končí, nevyznívá proto ani hluše, ani prázdně; je prodchnut Fordovou humanistickou vírou ve vítězství toho lepšího v americké demokracii. Pojetím se vnějškově blíží ruským filmům; neškudlí s časem, nebojí se jít i do popisné hloubky. Co jiným může vadit, u mně vyvolává pocit hlubšího srozumění s americkou historickou skutečností.(20.3.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace