Reklama

Reklama

Soumrak indiánského kmene, putujícího do země svých předků.  Americký režisér John Ford (1894-1973) proslul především jako tvůrce westernů, jimž se věnoval už od dob němého filmu. Stačí připomenout klasické ukázky žánru jako Přepadení (1939), Fort Apache (1948), Stopaři (1956) či Muž, který zabil Liberty Valance (1962).
Svůj poslední western Podzim Čejenů natočil v roce 1964 podle skutečné události z let 1878-79, kdy necelé tři stovky indiánů z kmene Čejenů podnikly 2 500 km dlouhou pouť z oklahomské rezervace zpátky na své domovské území ve wyomingském Yellowstonu. Chtěl vyprávět pohnutý příběh strastiplné cesty z pohledu indiánů, neboť, jak sám několikrát poznamenal, zabil jich ve svých filmech mnohem víc než kdokoli jiný od dob generála Custera. A jeho hluboce zakořeněný smysl pro spravedlnost mu velel vyrovnat účty.
Ford do svého epického westernu obsadil přední americké herce - Richarda Widmarka (kapitán kavalerie Archer), Carroll Bakerovou (kvakerská učitelka Wrightová), Karla Maldena (velitel pevnosti Wessels) a Edwarda G. Robinsona (ministr vnitra Schurz), který nahradil nemocného Spencera Tracyho. Role indiánů ztělesnili převážně mexičtí představitelé Ricardo Montalban (Malý Vlk), Gilbert Roland (Tupý Nůž) a Dolores Del Rio (Španělka).
V burleskně pojaté scéně z Dodge City, jež má sloužit jako ironický kontrapunkt k zobrazovanému utrpení původních amerických obyvatel, účinkují James Stewart jako Wyatt Earp a Arthur Kennedy jako jeho přítel Doc Holliday.
Většina exteriérových scén byla pořízena ve Fordově oblíbeném a velmi fotogenickém Údolí monumentů a kameraman William Clothier byl za svoji práci nominován na Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (40)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Sympatická, leč žel poněkud chladná freska ze soumraku několika civilizací. Souběžně se zkázou indiánského světa se v této době totiž začalo stmívat také nad světem tzv. západním, který se v propukající Nejistotě začal překotněji tmelit a svářit a formovat v cosi již vnitřně nejednotného a rozpadajícího se, co se dosud leskne pyritovými blesky a nepochybně zanedlouho dobrovolně zhasne. K tomu si ještě znamenám přiléhavý obraz Johna Ruskina: „Mluvíte o kose Času a zubu Času: řeknu vám však: Čas nemá kosy a nemá zubů: my to jsme, kteří hlodáme jako červi, my srážíme jako kosa. Jsme to my, kteří ničíme, kteří stravujeme: my jsme plíseň a plamen, duch člověka jest svému vlastnímu dílu molem, který rozežírá, nemůže-li létati a jest jako skrytý plamen, který sežehne, kde nemůže osvětliti.“ ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Zajímavý western, který nám vypráví skutečnou událost. John Ford pojal celý snímek osobitě, má smysl pro detail a rozvláčnost děje. Vše se pomalu rozjíždí a směřuje k jednomu finále. Divákovi se nabízí pohled do tehdejší doby, na tehdejší poměry a jednu obrovskou nespravedlnost. Indiáni si opravdu vytrpěli mnoho a bílí lidé-přistěhovalci se chovali hůř než zvířata (ano, přiznejme, že i mnozí indiáni se chovali stejně; oni ovšem bránili svoji půdu; to je ale na delší úvahu, do které se nebudu pouštět). Skalp indiána pro ně znamená veliký triumf a osobní výhru. Ano, přesně tohle jsou ti Američané, svobodomyslní a demokratičtí přivandrovalci na cizí kontinent. Vraždit, plenit a krást půdu způsoby, které se vymykají všech humánních hledisek. Naštěstí ne všichni byli stejní, našli se i lidé dobří, kteří indiánům pomáhali v těžkých dobách, kdy již jejich kmeny byly takřka na pokraji vymření. Na těchto základech stojí ona dnešní světová velmoc, ruce má špinavé od krve! ..Ale zpět k filmu. Celková délka docela nudila, v mnohých scénách se nedělo nic, co by diváka nutilo upřeně sledovat obrazovku. Poslední půl hodina byla ale velmi zajímavá, poutavá a napínavá. Pochod Čejenů je skutečně legendární a obdivuhodný, rád bych dal vyšší hodnocení, ale skrze nudné pasáže nemohu. Patrně se budu po někom opakovat, když zmíním scénu s Wyatt Earpem, která se "tvářila", jakoby do filmu zavítala omylem :) aneb vystřiženo z jiného snímku :) Na druhou stranu události, které se odehrály v baru za přítomnosti výše zmíněného šerifa, celý western oživily. Závěr: Průměrný western s neobyčejným dějem. ()

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $4,2milióna║ Vyznie to svojou minutážou ako moc dlhé, na ponúknutí skoro priamočiary dej o putovaní Čejenov za slobodou ale stále to dosahuje aspoň štandart slušnej priemernosti. Kde je občas miestami ponúknutý strhujúci dej z napätím, prípadne príde aj nejaká ta prestrelka. Trošku poteší aj malé odbehnutie od rozohraného príbehu s Indiánmi do Dodge City za Wyatt Earpom. /65%/ ()

Historik 

všechny recenze uživatele

Dle mého názoru byla ve filmu zcela nadbytečná scéna s Wyattem Earpem. Bez této scény, která tu působí rušivě, by se příběh naprosto obešel, film by se zkrátil a získal několik bodů navíc. Je to zajímavý snímek, označení western tu není úplně výstižné, spíš to je historický film, i když ve westernovém balení. Jsem si vědom toho, že čtyřmi hvězdičkami mírně přidávám, spíš je to na 70%. ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Neoznačoval bych tento zajímavý film jako čistokrevný western. Označil bych ho spíš za drama a slovo western bych přesunul na druhou pozici. Podle mého jde především o drama hrdého kmene Čejenů, kteří museli v dávných dobách osídlování území, mimo jiné i Čejenů, čelit násilí a bezohlednému vyvražďování bezcharakterními bělochy. Myslím, že tento film vcelku pravdivě vypovídá o těžkém osudu původních obyvatel Ameriky. Je to skutečný, nepohádkový příběh ze Západu vykreslující bídu a bezmocnost utiskovaného národa bezohlednými přistěhovalci. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (18)

  • Režisér John Ford uvažoval o natočení nahej scény s herečkou Carroll Baker kúpajúcou sa v rieke, ale nakoniec sa scéna nenatočila. (westerns)
  • Marlon Brando neskôr povedal, že tento film bol oveľa rasistickejší v skresľovaní pôvodných amerických Indiánov ako ktorýkoľvek iný western Johna Forda. (westerns)
  • Finálový duel mezi Malým Vlkem (Ricardo Montalban) a Červenou Košilí (Sal Mineo) byl natočen v den, kdy byl zastřelen John F. Kennedy. (Mol)

Reklama

Reklama