Reklama

Reklama

Sviňák

  • Velká Británie Filth (více)
Trailer 3

Hlavní postava - skotský zkorumpovaný policista Bruce Robertson - je posedlý sexem a kokainem. Měl by vyšetřovat vraždu, ale překáží mu vlastní podivínství, zvyk zahrávat si s kolegy a navíc opravdu miluje ženy. O Robertsona se stará jeho part´ák Ray Lennox  a šéf Bob Toal. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (606)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Sviňák je adaptací knihy Irvina Welshe, který též stál za předlohou k filmu Trainspotting. Welsh je britským autorem, který nezvykle píše své knihy ve skotském pouličním dialektu a Danny Boyle měl tehdy u Trainspottingu velmi obtížný úkol, protože Welshův Trainspotting se v podstatě skládá pouze z mnoha myšlenek postav a o to složitější bylo vnitřní monology zpracovat do plnokrevné filmové adaptace. Ale Boyleovi se to tehdy povedlo. Trainspotting přitom není jedinou knihou, kterou Welsh napsal a všechny jeho knihy v podstatě spojuje krom jasného literárního přístupu ještě jedna důležitá věc- hlavní hrdinové jsou prostě tak trochu hovada. Zrovna u Welshovy knihy Sviňák AKA Filth k tomu svádí samotný název a jí se pokusil někdo adaptovat. Scénáře a režie se u adaptace ujmul Jon S. Baird, který se navíc mohl opřít o Jamese McAvoye v hlavní roli. Welshova samotná předloha a výtečný hlavní herec ale sami o sobě výborný film tak úplně nezařídí. A proto je Sviňák zcela určitě tak promarněnou příležitostí, která dokazuje, že adaptovat Welshovy knihy není tak úplné snadné, pokud zrovna nejste filmař úrovně Dannyho Boylea (filmový Trainspotting 2 teď radši ignorujme, i přesto, že se své knižní předlohy Porno zase tolik nedrží). Což Jon S. Laird minimálně v rámci Sviňáka určitě není. Hlavní hrdina je ve finále opravdu sviňák. McAvoyův Robbo hodinu a půl v kuse chlastá, fetuje a souloží, je to prostě a jednoduše hajzl, který zneužívá své pozice, umí manipulovat s lidmi, neštítí se šikany a vyloženě nenávidí všechny kolem sebe. James McAvoy má kliku v tom ohledu, že dostává příležitost se v téhle roli skutečně herecky vyřádit a předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů, který film tahá nahoru. Jen jeho přirozené charizma zabraňuje divákovi v tom, aby tohohle bezpáteřního hajzla skutečně nesnášel, což jen dokazuje, jak výtečně McAvoy tohohle sviňáka ztvárnil. McAvoy navíc dokáže skvěle střídat polohy a nedělá mu problém hrát v komediální či vážné póze. Když má být vtipný, je vtipný. Když z něho má jít trochu strach, jde z něho strach. A zároveň, když dojde na lámání chleba, McAvoyovi se daří přepnout z role totálního opovrženíhodného sviňáka do trochu stravitelnějšího charakteru a dokázat, že jeho Robbo možná sviňák tak úplně není. McAvoy v téhle roli prostě válí a brutálně zastiňuje všechny ostatní herce, kdy se Jamie Bell, Eddie Marsan, Imogen Potts nebo Jim Broadment dokážou předvést ve velmi fajn výkonu, jejich postavy ale sami o sobě v kontrastu s postavou Robba zajímavé nejsou a Sviňák se tak ve finiši skutečně dává spíše McAvoyovou Oné Man Show. Pak je tu ovšem problém se samotným uchopením látky. Režie Jona S. Bairda působí jako nevyvážený pokus o napodobení režijních postupů Guye Ritchieho nebo Dannyho Boylea, kdy někdy až bije do očí, jak moc se snaží Baird napodobit některé aspekty Boyleova stylu, kterým tehdy Trainspotting tolik zaujmul a stal se kultovní záležitostí. Styl některých momentů zase připomíná pokusy o kriminálky Guye Ritchieho jako Podfu(c)k. Ale je to zcela o ničem. Nejenom, že se S. Baird snaží o napodobení, ale vůbec se mu k tomu nedaří ani trochu přiblížit. Film je možná plný alkoholu, drog a sexu, to hlavní o čem film pojednává ale neprodává vůbec. Sviňák se dá v podstatě rozdělit na dvě velmi zásadně rozdílné poloviny, přičemž v druhé se definitivně přepne na vážnější notu, ovšem nefunguje to. První část filmu je možná jen o McAvoyovi, který chlastá, hulí a chová se jako debil, celé to v součtu ale funguje mnohem lépe než druhá půlka, která sice po vzoru knihy otočí pravidla hry o 180%, Baird to ale z pozice stěžejní ruky vůbec nezvládá prodat. Možná si zvládl ohlídat vizuál (kameraman Matthew Jansen prostě umí), to ale samo o sobě nestačí. Vinou tvůrčího uchopení se tak Sviňák vlastně skutečně stává filmem, který neví, jaký by chtěl být. Nezachrání ho pěkný vizuál, klasický výtečný soundtrack Clinta Mansella, ani ten McAvoy. Z předlohy Irvina Welshe, která určitě měla vyšší ambice se najednou z pohledu filmového diváka může snadno stát dílo, které se jen pokouší především šokovat, protože přesně takhle působí filmový Sviňák. To je ale právě ten hlavní problém- Welsh se ve své literární kariéře nesnažil především šokovat, jeho knihy sice obsahují taková témata jako drogová závislost, alkoholismus, vždy to ale mělo opodstatnění a výsledkem se stali přesahové záležitosti, kdy právě i takový filmový Trainspotting se stal takovou kultovní záležitostí právě proto, že na něm odrostla jedna generace, přičemž šlo o zpracování právě kultovní knihy. Sviňák má možná výtečného protagonistů, o přesahu, zásadnosti a především kvalitách Trainspottingu si může jenom zdát. McAvoy prostě ve svojí One Man Show řádí a kvůli jeho výkonu se film vyplatí určitě vidět. Hezky to vypadá, mnoho momentů to v zásadě prodává stylově, bourání čtvrtý zdi má ten správný efekt a chvílemi je z toho skutečně cítit takový o 2 úrovně slabší Guy Ritchie a o úroveň slabší Danny Boyle. Jenže právě v nejistém autorském uchopení a neschopnosti najít svůj osobitý styl Sviňák selhává. Přes čáru to navíc v zásadě nejde a furt to stojí v takový bezpečný bublině. Zábavnější první polovina je mnohem stravitelnější než pokus o psychologickou sondu v té druhé a v zásadě mě vlastně mrzí, že se Sviňáka nechopil právě Guy Ritchie nebo Danny Boyle. Pod jejich rukama totiž mohlo vzniknout něco fakt speciálního. To ale bohužel Sviňák Jona S. Bairda prostě fakt není......... () (méně) (více)

genetique 

všechny recenze uživatele

Postava skorumpovaného fízla, ktorý prepadol mnohým nerestiam (v tomto prípade sexizmus, drogy, či rasizmus) tu bola už nespočetne veľakrát a tak je treba prísť s niečím originálnym, aby film dokázal zaujať. Jon S. Bird ako režisér a scenárista sa však o to snaží až príliš, zbytočne tlačí na pílu, skúša rozobrať hlavnú postavu z rôznej perspektívy, no stále to nieje to, na čom by som si divácky zgustol. McAvoy pritom naozaj exceluje, no jeho postava šialeného "strážcu zákona" nedostáva patričnú hĺbku a zmysel (pokiaľ teda nešlo o prevtelenie sa do negativistických myšlienkových pochodov). Pokus o psychologickú rovinu v druhej polovici tak vyznieva prinajmenšom smiešne a povrchne. Zameranie sa na vtipný vývoj príbehu po vzore ritchieoviek by filmu pomohol asi viac. Potenciál na to bol po stránke scenáru, postáv i hercov samotných. 60%. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Fascinující herecká exhibice Jamese McAvoye, který se hlavní role chopil s mimořádnou působivostí. Jeho postava je tak báječně napsaná, že veškerou pozornost strhává na sebe. A to přitom o další zajímavé postavy v tomto nevšedním filmu rozhodně není nouze. Ačkoli jsem stejnojmennou románovou předlohu Irvina Welsha nečetl, skrze její filmovou adaptaci jsem opět - jako už tolikrát předtím - pocítil obdiv k tomuto skotskému tvůrci a jeho schopnosti dávat vzniknout textům, které mě tolik baví a oslovují. Jak to ten Welsh jenom dělá, že se mu vždy podaří přijít s něčím, co je tak zábavné, dynamické, moderní, vtipné, invenční, zběsile energické a jednoduše tak dobré, že nesnese srovnání s nikým jiným? Jeho rukopis je vždy nezaměnitelný, a přece je pokaždé tak nový! U sledování SVIŇÁKA jsem měl celou dobu pocit, jako by na mě dýchly bezstarostné filmové devadesátky - než mi došlo, že je to asi tím, že je to natočeno podle knihy z roku 1998. A je to vlastně dobře, že na sebe tahle adaptace nechala tak dlouho čekat, protože je jako závan starých zlatých časů. Film to jistě není dokonalý, ale mně osobně nesmírně sedl, protože se mi svými specifickými kvalitami trefil do vkusu a je to přesně můj cup of tea. Objektivně asi za 4 *, subjektivně o jednu víc - natruc hejtrům a sucharům. LÁSKA NEBESKÁ je mrtvá, toto je můj nový vánoční film číslo 1, haha. UPDATE 20. 10. 2015 Podruhé zhlédnuto bezprostředně po dočtení stejnojmenné Welshovy knihy. Zatímco Welshův velkolepý román mě přivedl do sedmého nebe a bezmezně mě nadchnul, očaroval a ohromil, jeho filmová adaptace mě napodruhé neuvěřitelně otrávila. A to především tím, jak radikálně se odklání od ducha předlohy a co vše z ní bylo vypuštěno - pryč je veškerá živelnost a spontánnost předlohy, nespoutaný proud vnitřní řeči hlavní postavy, jeho zběsilá nadrženost a posedlost sexem, zhoršující se vyrážka na ptákovi, tasemnice v jeho útrobách... vše se brutálně vyškrtalo, aby jediná původní věc, s kterou scenárista přišel místo toho, byly ty stupidní Brucovy halucinace. Další věci se změnily k nepoznání: děj je z r. 98 přenesen do současnosti (2013), Bruce si místo Amsterdamu vyrazí do Hamburku, místo volvem jezdí saabem, ze zabitého černocha je Japonec... a to jsem vyjmenoval jen 4 výrazné odklony za všechny, u nichž mi zrovna ani v jednom případě není jasné jejich odůvodnění. Welshův text je nespoutaná literární energie, ohromující svým jazykem, která jde až na dřeň - a film se vedle něj krčí jako tisíckrát zeslabený odvar, jako cudná 12+ podívaná pro cenzurou odkojené přizdisráče, kteří by na filmovém plátně nevydýchali ani desetinu toho, co se odehrává v románu (skutečnost, že ten film ve skutečnosti dostal erkový rating, svědčí pouze o tom, že v literatuře panuje díkybohu nesrovnatelně větší svoboda než ve filmu). Ten film měl zajít mnohem dál a daleko víc se odvázat, takhle vzniknul jen mdlý a průměrný snímek, který je předurčen k postupnému zapomnění. Podobně jako u jiných nepovedených adaptací mých oblíbených románů se i zde nemohu ubránit intenzivní chuti vykřičet do světa: když to nejste schopni natočit se vším všudy, tak se na to doprdele vyserte. UPDATE 17. 6. 2018 - Na třetí zhlédnutí mě to bavilo asi nejméně. Knihu už jsem zase skoro zapomněl, a tak mi přišlo, že pro člověka, který ji nezná, je ten film docela nepřehledný, protože je postavený na knize, z níž se ale strašně moc látky vypustilo. Bavilo mě tam nakonec asi jen to herectví Jamese McAvoye, který je zde prostě skvělý, jinak si myslím, že ten film za vidění skutečně moc nestojí, a to ani pro lidi, kteří knihu nečetli, ani pro ty, kdo ji četli - pro ty to platí obzvlášť. () (méně) (více)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Výbušná směs, ve které přes úvodní zábavnost začne jít poměrně brzy do tuhého. Nechci zde chrlit jeden chvalozpěv za druhým, předpokládám že vše bylo již napsáno a tvrdit že James McAvoy je jeden z nejlepších herců dnešní doby by bylo rozhodně nošení dříví do lesa. Tam kde jsem si myslel že Leo DiCapria nemůže letos nikdo ohrozit, tak přesně na tom stejném hřišti se objevil zcela nový, nesmírně silný adept. Detektiv Bruce Robertson je svině každým coulem, lidský odpad tedy konečně dostal svou tvář. Nebýt pro mě trošku slabší druhé poloviny neváhal bych udělit absolutní hodnocení. 80% ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Dynamika napříč všemi řezy filmu, a nonstop! *** Představitel hlavní role je fenomenální fretka, nebo to celé odehrál na koksu a během schizofrenního rozpadu osobnosti. Každé gesto, grimasa, tik jsou precizní součástí strhujícího koncertu, kamera mu jde vysloveně na ruku (a dělá přitom alotria) a vzrušený střih ho přímo miluje, nemluvě o hudbě, která je do snímku zapuštěná tak ústrojně, jako by vyvěrala přímo z oběhového systému filmu a vytryskla pokaždé, když si vyprávění v nějaké scéně podřeže žíly nebo do nich vpumpuje příliš mnoho posilovače. *** Film má nejen famózní spád, ale i gradaci - s tím, jak Bruce bere víc a víc koksu, chlastu a prášků, víc a víc šílí a zároveň se rozpadá jak aktuální realita, v níž ho sledujeme (triky, lsti a úskoky, aby získal povýšení v policejním sboru; jeho kolegové proměňující se na zvířecí charaktery z mravoučných bajek; prostřihy na bizarní noir-snové scény, v nichž vede podivné komentující monology jeho žena z jakéhosi panoptikálního virtuálního prostoru, který se nejvíc podobá tak Lynchově Černé chatě, a motivuje ho k dalším dramatickým krokům), tak i jeho osobnost a celý životní příběh: nezjistíme, co provedl svojí ženě, zda chodí skutečně na schůzky u psychiatra, nebo jde o další halucinace, ani co se stalo v dětství jeho bratrovi... - nezjistíme, co jsou jen sebeobviňující klamavé haucinace už choré a chvílemi ztracené mysli, a co naopak naznačuje, že Bruce má na kontě mnohem horší věci, než které sledujeme ve zběsilém tempu snímku, a ani v samotném závěru nebudeme vědět, čeho a čí to vlastně bylo finále: šlo o kruté završení životní dráhy "kdysi dobrého" člověka, anebo od malička prohnilého špinavce? *** A pokud říkám gradace - ano, s rozpadem toho všeho se nerozpadá film, ten graduje sžíravostí, jízlivostí a pastí drsného humoru, v nichž si lámou vaz všechny šedé myši naivních představ a slabých povah, a přitom jejich nekonečné nabíhání na špek je zároveň i nebanálně dojemné. Stejně jako bolestivé zákmity Bruceova sebeuvědomování a nemožnosti ten sestupný kolotoč zastavit. ()

Galerie (76)

Zajímavosti (14)

  • Bruce (James McAvoy) je fanouškem edinburghského fotbalového klubu Heart of Midlothian, v jehož barvách od Mary (Joanne Froggatt) dostane i upletenou šálu. (Koldyn)
  • David Tennant původně přijal nabídku zahrát si postavu Petera Inglise. Bohužel se změnou data natáčení musel od projektu odstoupit kvůli jiným povinnostem. (Cheeker)
  • V knižní předloze je Bruceova (James McAvoy) matka znásilněna schizofrenikem, přičemž z toho otěhotní. Jedná se o stejného muže, kterého Bruce a Ray označují jako „The Beast“, když nutí informátora k vydání informací. (TaNya_)

Reklama

Reklama